- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja w społeczności lokalnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Katarzyna Górniak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_KwSL
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii i psychologii społecznej oraz funkcjonowania samorządu terytorialnego
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w tematykę komunikacji w społeczności lokalnej, która jest nawiązywana i utrzymywana przede wszystkim przez przedstawicieli władzy/urzędników, a dotyczy relacji z lokalnymi partnerami, czyli mieszkańcami, przedsiębiorcami, grupami interesów, organizacjami pozarządowymi itp. Studenci jako przyszli pracownicy administracji publicznej, w tym samorządowej, zostaną przygotowani do skutecznego i pozytywnego komunikowania się z mieszkańcami, opartego na zaufaniu i wzajemnym szacunku, co przekłada się na skuteczność współpracy z różnymi grupami mieszkańców oraz instytucjami społecznymi w działającymi w środowisku lokalnym, ale również na pozytywny rozwój tychże społeczności.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć – dlaczego komunikacja jest taka ważna?
2. Komunikacja jako proces: interpersonalna a publiczna
3. Społeczność lokalna i jej aktorzy – z kim się komunikować?
4. Kanały komunikacji: narzędzia i formy
5. Wizerunek i PR instytucji publicznych
6. Wystąpienia publiczne i organizowanie zebrań
7. Współpraca z mediami: sojusznik czy przeciwnik
8. Komunikacja w partycypacji: narzędzia i formy
9. Współpraca i komunikacja z organizacjami pozarządowymi
10. Dostęp do informacji publicznych
11. Komunikacja w sytuacjach trudnych, kryzysowych i konfliktowych
12. Podsumowanie zajęć i prezentacje zaliczeniowe
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach (zadaniach indywidualnych/zespołowych elementach warsztatowych, casy study, dyskusjach, przygotowanie prezentacji itp.)
- uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowania i prezentacji na 13/14 zajęciach case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej (urząd gminy, biblioteka, ośrodek pomocy społecznej, dom kultury itp.), ewentualnej innej instytucji publicznej.
Kryteria oceny: 1. merytoryczne przygotowanie 2. spójność i wyczerpalność tematu, 3. konstrukcja i sposób prezentacji, 4 krytyczna analiza zabranych materiałów i formułowanie wniosków. Każde kryterium oceniane na skali 0-5 pkt. (max 20 pkt.)
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów.
4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów.
4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów.
5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. Jerzy Hausner, brak wydawnictwa, Kraków 1999 (publikacja dostępna on-line).
2. Public relations instytucji użyteczności publicznej, red. Ewa Hope, Scientific Publishing Group, Gdańsk 2005.
3. Bogusława Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 2002.
4. Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, red. Barbara Kudra, Elwira Olejniczak, Wyd. UŁ, Łódź 2014.
5. Krzysztof Bakalarski, Komunikacja a rozwój społeczności lokalnych, DIFIN, Warszawa 2014
Literatura uzupełniająca:
1. Bogusława Dobek-Ostrowska, Robert Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wyd. Astrum, Wrocław 2002
2. Przepis na uczestnictwo. Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce. Tom II, red. Anna Olech, ISP, Warszawa 2013 (publikacja dostępna on-line)
- Witryna www przedmiotu:
- Nie dotyczy.
- Uwagi:
- Brak.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Zna podstawową terminologię w zakresie pojęć i definicji dotyczących komunikowania się i tworzenia strategii komunikacyjnych urzędu/przedstawicieli władz oraz ich podstawy prawne
Weryfikacja: Przygotowanie i prezentacja na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.X.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
- Charakterystyka W_02
- Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą warunków i okoliczności wpływających na skuteczność komunikacji w społecznościach loklanych
Weryfikacja: Przygotowanie i prezentacja na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie komunikacji, szczególnie w odniesieniu do społeczności lokalnych oraz przewidzieć skutki prawne działań komunikacyjnych.
Weryfikacja: Przygotowanie i prezentacja na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej.
Aktywny udział w zajęciach (realizacja zadań i poleceń w trakcie zajęć).
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o
- Charakterystyka U_02
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii w komunikowaniu się w ramach społeczności lokalnych.
Weryfikacja: Przygotowanie i prezentacja na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej.
Aktywny udział w zajęciach (realizacja zadań i poleceń w trakcie zajęć).
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie systematycznego komunikowania się. Docenia wpływ komunikacji na rozwój społeczny, w tym społeczności lokalnych oraz mechanizmy tworzenia prawa lokalnego.
Weryfikacja: Przygotowanie i prezentacja na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej.
Aktywny udział w zajęciach (realizacja zadań i poleceń w trakcie zajęć).
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO