- Nazwa przedmiotu:
- Systemy wirtualnej i wzbogaconej rzeczywistości
- Koordynator przedmiotu:
- Rajmund Kożuszek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - podstawowe
- Kod przedmiotu:
- SVR
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	liczba godzin kontaktowych – 47 godz., w tym
obecność na wykładach 20 godz.,
spotkania projektowe 25 godz.,
konsultacje 2 godz.,
2.	praca własna studenta – 55  godz., w tym
przygotowanie do zadania projektowego 10 godz.,
realizacja projektu 45 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 102 godz., co odpowiada 4 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 
1,84 pkt. ECTS, co odpowiada 47 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,74 pkt. ECTS, co odpowiada 15 godz. spotkań projektowych plus 55 godz. przygotowania i realizacji projektu
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Osoby uczęszczające na przedmiot powinny przede wszystkim mieć widzę związaną z podstawowymi metodami przetwarzania obrazów. Wymagana będzie również umiejętność programowania w językach wysokiego poziomu (takich jak python).
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze współczesnymi systemami, metodami i algorytmami stosowanymi w rozwiązaniach wirtualnej rzeczywistości i wzbogaconej rzeczywistości (AR).
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu
1.	Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Definicje podstawowych
pojęć oraz matematyczny opis systemów VR i AR. Rozwój technologii
VR i AR. (2h)
2.	Zasady działania systemu percepcji wzrokowej człowieka, percepcja obrazów 3D, efekt zanurzenia w świecie wytworzonym. Źródła błędów tworzonego obrazu. Metody i miary oceny jakości obrazów 3D. (3h)
3.	Sposoby reprezentacji cyfrowych danych obrazowych w systemach
VR i AR. Klasyfikacja metod i technik stosowanych w AR i VR. (2h)
4.	Wprowadzenie w zagadnienie cyfrowego przetwarzanie obrazu 2D i 3D.
Podział technik i metod przetwarzania obrazów 2D i 3D. Metody konwersji
obrazów 2D do postaci 3D. Edycja i poprawa jakości obrazów 2D i 3D. Metody łączenia grafiki komputerowej z obrazem 3D. Metody lokalizacji w przestrzeni 3D z wykorzystaniem systemów wizyjnych (4h)
5.	Wyświetlanie obrazu w systemach VR, AR i MR - zasady działania i budowa na przykładzie nowoczesnych konstrukcji układów wyświetlaczy HMD, stereoskopowych,
auto-stereoskopowych, integralnych, objętościowych. Właściwości
technologiczne i użytkowe. Techniki obrazowania - parametry i technika
układów obrazowania. Warunki poprawnej i ergonomicznej obserwacji. (2h)
6.	Tworzenie treści dla potrzeb systemów VR, AR i MR. Pozyskiwanie obrazów 3D. Klasyfikacje różnych typów układów, modele i fizyczne podstawy ich
działania. Zastosowanie metod przetwarzania i analizy obrazu jako narzędzia tworzenia reprezentacji 3D. Zastosowanie sieci głębokiego uczenia w procesie generowania treści. Omówienie metod projektowania i technik testowania (5h)
7.	Metody analizy obrazów dla potrzeb AR i MR. Klasyfikacja, detekcja anomalii. Zastosowanie metod ML i DL w przetwarzaniu i analizie danych 3D. Metody interakcji ze światem wirtualnym (2h) 
Projekt:
Celem projektu jest opracowanie kompletnego rozwiązania wykorzystującego techniki VR, AR, MR realizującego konkretne zadanie. System powinien zawierać moduły: 
•	Przetwarzania trójwymiarowych danych obrazowych,
•	Wizualizacji treści 3D,
•	analizy/klasyfikacji.
W ramach zajęć projektowych studenci zapoznają się z narzędziami ARCore, ARKit, Unity3D, Microsoft Azure.  W ramach realizacji zadania projektowego przewidziane są cztery spotkania ewaluacyjne mające na celu wspólną ocenę osiągniętych kamieni milowych projektu. 
1.	Analiza przedstawionego problemu i zaproponowanie rozwiązań,
2.	Przygotowanie układu VR/AR/MR,
3.	Implementację systemu realizującego główne wymagania techniczne projektu,
4.	Przeprowadzenie eksperymentu umożliwiającego testowanie opracowanego rozwiązania.
- Metody oceny:
- Wykład prowadzony w tradycyjnej formie.
Realizacja projektu będzie podzielona na cztery etapy. Na zakończenie każdego z etapów przewidziana jest wspólna dyskusja rezultatów (2h):
1.	Analiza przedstawionego problemu i zaproponowanie rozwiązań,
2.	Przygotowanie układu VR/AR/MR,
3.	Implementację systemu realizującego główne wymagania techniczne projektu,
4.	Przeprowadzenie eksperymentu umożliwiającego testowanie opracowanego rozwiązania.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.	R.Szeliski, Computer Vision: Algorithms and Applications, Springer 2010
2.	S. Aukstakalnis, Practical Augmented Reality: A Guide to the Technologies, Applications, and Human Factors for AR and VR 2016
3.	L.Onural, Three-Dimensional Television: Capture, Transmission, Display (Signals and Communication Technology), 2007
4.	B.Javidi i F.Okano, Three-Dimensional Television, Video, and Display Technologies, 2002
5.	Ch. Poon, Digital Holography and Three-Dimensional Display: Principles and Applications, 2010
6.	Jason Jerald, The VR book: human-centered design for virtual reality, 2015
- Witryna www przedmiotu:
- https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INIMU-MSP-SVR
- Uwagi:
- (-)
Efekty uczenia się