- Nazwa przedmiotu:
- Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab.Gierszewska Grażyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
10h wykład + 12h ćwiczenia + 5h konsultacje + 30h analizy przypadków + 8h przygotowanie się do zajęć + 5h udział w konsultacjach +5h analiza literatury = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.08 ECTS
10h wykład + 12h ćwiczenia + 5h konsultacje = 27h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS
12h ćwiczenia + 5h konsultacje + 30h analizy przypadków + 8h przygotowanie się do zajęć + 5h udział w konsultacjach +5h analiza literatury = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Wyzwania współczesności w tym procesy integracji, globalizacji i dynamiczny rozwój technologiczny zmuszają menedżerów do podejmowania działań odważnych i kreatywnych. Konieczne staje się przyjęcie przez zarządzających międzynarodowej perspektywy postrzegania własnej firm, czego przejawem jest identyfikowanie szans i zagrożeń, wzorców działania, partnerów poza granicami własnego kraju, często w zupełnie innym środowisku kulturowym. Umiejętne przenoszenie przez przedsiębiorstwa zasobów i źródeł przewagi konkurencyjnej na szerokie i zróżnicowane rynki oraz harmonijna współpraca w ramach wielokulturowych zespołów jest specyfiką zarządzania w zglobalizowanym świecie i podstawą sukcesów przedsiębiorstw, umiejętnie wykorzystujących swoje umiejętności i kompetencje.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Strategie globalizacji i transnacjonalizacji –
współczesne przemiany w gospodarce światowej – koncepcje G. Yipa, C.A. Bartletta i S. Ghoshala, A.K. Koźmińskiego
2. Internacjonalizacja jako proces i jej pomiar –
wskaźniki rynkowe, syntetyczne, indeks transnacjonalizacji
3. Regionalizacja –
strategie małych i średnich firm na rynkach lokalnych i międzynarodowych
4. Wsparcie finansowe realizacji strategii
5. Kryzysy a globalizacja
6. Idea CSR i ładu korporacyjnego
B. Ćwiczenia: Strategie przedsiębiorstw:
1. Strategie globalne versus lokalne,
2. Strategie judo – walka Dawida z Goliatem
3. Strategie błękitnego oceanu
4. Strategie odpowiedzialnego zarządzania
5. Strategie na rynkach schyłkowych
Studenci przygotowują prezentacje grupowe – każda grupa dwa tematy – które są dyskutowane na zajęciach.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: 1) obecność na zajęciach potwierdzana wyrywkowo robioną listą obecności (raz na kilka zajęć).
Prezentacja zespołowa analizy przypadków na zajęciach 2-6.
2. Ocena sumatywna: wymagane jest ponad 80% obecności i ocena z prezentacji analizy przypadków w szkolnej skali 2-5.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych ćwiczeniach.
Oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, ich poprawność metodyczna i kreatywność w odpowiedzi na temat oraz sposób uzasadnienia, terminowość wykonania prac, redakcja prac ćwiczeniowych. oraz wy-nik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena ćwiczeń w zakresie 0-5 pkt na osobę;
Projekt końcowy (analizy przypadków polskich przedsiębiorstw) wykonywany przez zespół, projekt oceniany jest w zakresie 0-10 pkt na osobę.
Do zaliczenia wymagane jest oddanie projektu z wszystkimi ćwiczeniami (analizami) oraz student zebrał ponad 50% możliwych punków, co daje ocenę >=3.
2.Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych za wykonane ćwiczenia oraz ocena za projekt końcowy.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli ocena z ćwiczeń i wykładu jest >=3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Gierszewska G., 2003,Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlu i Prawa,
2. M. Gorynia, red. 2005,Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych, Warszawa PWE,
3. Pietrasiński P., 2014, Aktywizowanie internacjonalizacji przedsiębiorstw, Warszawa PWE,
Uzupełniająca:
Danielak W., Mierzwa D., Bartczak K. 2017, Małe i średnie przedsiębiorstwa Polsce. Szanse i zagrożenia rynkowe, Wrocław Wyd. Exante,
Chan Kim W., Mauborgne R., 2015Strategia błękitnego oceanu, Warszawa MT Biznes,
Yoffie, D.B., Kwak M., Strategia judo, 2005, Gliwice Wyd. He-lion,
Aktualne artykuły prasowe i naukowe np. z „Harvard Business Review Polska”
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z2_W01
- Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: Projekt prezentujący konkretne rozwiązania w zakresie strategii polskich przedsiębiorstw
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_W09
- Główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Dyskusje w grupach na ćwiczeniach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z2_U01
- Student potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_U04
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z2_K01
- krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: ocena współpracy podczas ćwiczeń i przygotowania projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_K05
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: ocena współpracy podczas ćwiczeń i przygotowania projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: