Nazwa przedmiotu:
Algorytmiczna teoria gier
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Drabik Ewa
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia + 5h przygotowanie do ćwiczeń + 5h analiza li-teratury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładu + 5h konsul-tacje= 55h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,27 ECTS: 15h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje= 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,45 ECTS: 15h ćwiczenia + 5h przygotowanie do ćwiczeń + 5h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładu + 5h konsultacje = 40h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotu analiza matematyczna
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nauczenie podstaw teorii gier oraz zasad posługiwania się nią w kontekście zastosowań w zarządzaniu, ekonomii i finansach
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Podstawowe pojęcia teorii gier. Klasyfikacja gier. 2. Gracze, strategie czyste, wypłaty. Równowaga Nasha w strategiach czystych. 3. Strategie mieszane. Strategie dominujące. Punkt równowagi. Twier-dzenie Nasha. 4. Gry o sumie zerowej. Strategie minimaksowe i maksiminowe. 5. Gry kooperacyjne. Stabilność, sprawiedliwy podział zysków, wartość Shapley’a B. Ćwiczenia: Zagadnienia jak dla wykładów, rozwiazywanie zadań
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności wnioskowania dotyczącego zadawanych w trakcie wykładu pytań problemowych, częściowo inte-raktywna forma prowadzenia wykładu. 2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie testu, ocena z testu w zakresie 2-5; B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas kolejnych zajęć, ocena zadań domowych 2. Ocena sumatywna: ocena ćwiczeń wykonywanych w trakcie zajęć w skali punktowej i zadań domowych , kolokwium oceniane w skali punk-towej. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony je-śli zarówno ocena z kolokwium końcowego z wykładu jak i z ocena z części ćwiczeniowej >=3. Ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z ćwiczeń + 0,5* ocena testu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Malawski, M., Wieczorek A., Sosnowska H., 2011. Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Uzupełniająca: 1. Straffin Ph. D., 2006. Teoria gier. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z2_W07
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z2_U01
Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z2_U07
Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z2_K02
Absolwent jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: