- Nazwa przedmiotu:
- Makroekonomia
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Waściński Tadeusz prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h zapoznanie się z literaturą + 9h przygotowanie do ćwiczeń + 2x5h przygotowanie do kolokwium + 3h udział w konsultacjach + 28h przygotowanie do egzaminu = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,92 ECTS 
10h wykład +10h ćwiczenia + 3h konsultacje = 23h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS
10h ćwiczenia + 5h zapoznanie się z literaturą + 9h przygotowanie do ćwiczeń + 2x5h przygotowanie do kolokwium + 3h udział w konsultacjach + 28h przygotowanie do egzaminu = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu: logiki, matematyki w tym statystyki oraz mikroekonomii
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę  z zakresu podstawowych zagadnień społecznych, ekonomicznych, ich miejscu w systemie nauk i ich relacjach do innych nauk. Zrozumieć podstawowe prawa i teorie ekonomiczne wynikające z przyjętego programu kształcenia  makroekonomii   
- potrafił  prawidłowo interpretować zjawiska społeczno- ekonomiczne w otoczeniu  ogólnym  z uwzględnieniem skutków polityki fiskalnej, monetarnej oraz ekonomiczno - społecznej sytuacji na świecie 
- potrafił wskazać przewidywane kompetencje społeczno- ekonomiczne
- Treści kształcenia:
- A.Wykład:
1.	Wprowadzenie do ekonomii (1h). 
2.	Rachunki makroekonomiczne (1h).
3.	Obieg okrężny dochodu i produktu w gospodarce (1h.).
4.	Podstawowy model gospodarki AD–AS (2h). 
5.	Problemy bezrobocia (1h).
6.	Inflacja (1h).
7.	Cykliczny wzrost gospodarki (1h).  
8.	Polityka fiskalna (2h).
9.	Pieniądz, banki i polityka monetarna (1h). 
10.	Kombinacje polityki fiskalnej i monetarnej (1h.). 
11.	Problemy światowej polityki gospodarczej (2h). 
B.Ćwiczenia: 
1.	Wprowadzenie do ekonomii (1h.). 
2.	Rachunki makroekonomiczne (1h).
3.	Obieg okrężny dochodu i produktu w gospodarce (1h).
4.	Podstawowy model gospodarki AD–AS (2h). 
5.	Problemy bezrobocia (1h).
6.	Inflacja (1h).
7.	Cykliczny wzrost gospodarki (1h.).  
8.	Polityka fiskalna (2h).
9.	Pieniądz, banki i polityka monetarna (1h.). 
10.	Kombinacje polityki fiskalnej i monetarnej (1h.). 
11.	Problemy światowej polityki gospodarczej (2h.). 
- Metody oceny:
- A. Wykład: 
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń przez studentów podczas wykładu, interaktywna forma prowadzenia wykładu. 2. Ocena sumaryczna: przeprowadzenie dwóch kolokwiów, zawierających takie elementy jak: test, pytania, zadania projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5 do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny 3,0
B. Ćwiczenia: : 
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń przez studentów podczas ćwiczeń, interaktywna forma prowadzenia ćwiczeń. 2. Ocena sumaryczna: przeprowadzenie dwóch kolokwiów, zawierających takie elementy jak: test, pytania, zadania projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5 do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny 3,0
E. Końcowa z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli z wykładu i kolokwiów student uzyskał ocenę 3,0
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	David Begg , Stanley Fischer , Rudiger Dombusch  1999 Ekonomia t I i II , Warszawa: PWN 
2.	Ewelina Nojszewska  2005 Podstawy Ekonomii , Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne
3.	Mark Blaug 1994 Teoria  Ekonomii , Warszawa: PWN
4.	Michael Byrda , Charles Wyplosz , 1995 Makroekonomia, Warszawa: PWE 
Uzupełniająca: 
5.	Paul A. Samuelson, W. D. Nordhaus, Ekonomia 1,2, 1995 Warszawa: PWN 
6.	Robert E. Hall, Joh B. Taylor, 1995 Makroekonomia, Warszawa: PWN 
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka Z1_W03
- posiada podstawową wiedzę w zakresie kombinatoryki i teorii grafów
 Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_W03
- zna podstawowe zastosowania matematyki dyskretnej
 Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka Z1_U11
- potrafi analizować i rozwiązywać problemy przy użyciu metod teorii grafów
 Weryfikacja: aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_U11
- potrafi stosować w praktyce posiadaną wiedzę z zakresu kombinatoryki
 Weryfikacja: aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka Z1_K01
- rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności z zakresu matematyki dyskretnej
 Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej,  aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_K02
- rozumie wagę wiedzy i umiejętności z zakresu matematyki dyskretnej w zastosowaniach praktycznych
 Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej,  aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe: