Nazwa przedmiotu:
Warsztaty projektowe – projekt zmian w organizacji
Koordynator przedmiotu:
dr Małgorzata Waszkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 18h projekt + 19h przygotowanie projektu + 10h studia literaturowe +3h konsultacji = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,84 ECTS 18h projekt +3h konsultacji = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 18h projekt + 19h przygotowanie projektu + 10h studia literaturowe +3h konsultacji = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw organizacji i zarządzania (w tym podstawowe elementy zarządzania projektami) oraz zagadnień związanych z przygotowaniem i oceną projektów (np. inwestycyjnych)
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zakończeniu student: - opracował kompleksowy projekt wdrożenia zmian w organizacji wraz z oceną możliwości adaptacji organizacji do tych zmian, przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej w okresie studiów; - posiadał uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu zadania projektowego; - potrafił precyzyjnie określić problem praktyczny oraz założenia i kryteria rozwiązania problemu i jego oceny; - wykazał się umiejętnością analizy krytycznej na etapach formułowania założeń, określania celów i planowania projektu oraz oceny użyteczności zaproponowanego rozwiązania; - potrafił pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować opinie; - potrafił dobrać i zastosować właściwe metodyki, metody, techniki (w tym w szczególności techniki komputerowe) i narzędzia do zarządzania projektami; - potrafił pokazać powiązanie wyników projektu z praktyką; - wykazał się umiejętnością prowadzenia logicznego toku wywodów; - wykazał się umiejętnością stosowania terminologii właściwej dla zarządzania projektami (np. kamienie milowe, harmonogram, zapas czasu), posługiwania się poprawnym stylistycznie i gramatycznie językiem, w którym przygotowany jest projekt.
Treści kształcenia:
D. Projekt: Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta/zespół studentów pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzystaniem poznanych we wcześniejszym toku studiów metod i narzędzi dotyczących zarządzania projektami. Temat zadania projektowego jest ustalany przez studenta/zespół studentów w porozumieniu z prowadzącym zajęcia i dotyczy wdrożenia zmian w organizacji. Projekt powinien zawierać kolejne etapy stanowiące treści kształcenia w następującej kolejności: P1-2. Ustalenie tematu, celu i założeń projektu. Analiza bibliograficzno-dokumentacyjna w zakresie stanu wyjściowego rozwiązywanego problemu (opis projektu). P3. Charakterystyka wybranej organizacji. P4-6. Analiza metodyk, metod i narzędzi zarządzania projektami/portfelami/programami w wybranej organizacji. P7-9. Identyfikacja zmiany jako szansy lub zagrożenia dla wybranej organizacji. P10-14. Diagnoza stanu obecnego organizacji w zakresie zarządzania projektem/programem/portfolio: zakres, harmonogramy, zasoby, koszty, ograniczenia, ryzyka, analiza portfelowa (jeśli dotyczy). P15-20. Projekt wdrożenia zmian w organizacji w zakresie projektu/programu/portfolio – opis spodziewanych efektów, w tym symulacje, modele, itp. Przygotowanie planu projektu (podział projektu na etapy/grupy projektów, przypisanie działań/produktów, diagramy sieciowe i wykresy Gantta, przypisanie zasobów do projektu, budżet projektu). Uzasadnienie wyboru metodyki zarządzania projektami. Ustalenie struktury zespołu projektowego. P21-22. Analiza ekonomiczna przedstawionych propozycji rozwiązań. Optymalizacja zaproponowanych rozwiązań: zakres, koszty, czas. P23. Raportowanie. P24-25. Przegląd po wdrożeniu zmiany. P26. Podsumowanie, wnioski końcowe i wskazanie ew. kierunków dalszych prac. P27-28. Przygotowanie redakcyjne projektu oraz przygotowanie prezentacji. P29-30. Złożenie projektu oraz prezentacja wyników. Prezentacja na obronę projektu powinna zawierać syntetyczne informacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanych wynikach oraz sformułowanych wnioskach.
Metody oceny:
D. Projekt: 1. Ocena formatywna: podczas konsultacji projektowych weryfikowane jest wykonanie kolejnych etapów zadania projektowego, w tym: - wyniki merytoryczne i ich spójność, - systematyczność i terminowość pracy studenta/zespołu studentów, - samodzielność i racjonalność przyjmowanych rozwiązań projektowych. Kolejne etapy projektu są systematycznie omawiane ze studentem, a ocenie poddany jest postęp w realizacji projektu. Podczas zajęć kończących projekt następuje złożenie projektu w wersji papierowej i elektronicznej u Prowadzącego oraz odbywa się prezentacja podsumowująca rezultaty projektu. 2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna, w tym użyteczność projektu, a także poprawność redakcyjna projektu; sposób prezentacji wyników projektu; umiejętność uzasadnienia wyboru zaproponowanego rozwiązania. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny co najmniej 3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Bukłaha, E., Trocki, M., 2017. Metodyki i standardy zarządzania projektami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2. Wysocki, R. K., 2018. Efektywne zarządzanie projektami. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 3. Trocki, M., 2013. Nowoczesne zarządzanie projektami. Warszawa: PWE. 4. Phillips, J., 2001. Zarządzanie projektami IT. Gliwice: Wydawnic-two HELION. 5. Project Management Institute, 2013. A guide to the Project Man-agement Body of Knowledge (PMBOK guide). Newtown Square: Project Management Institute. Uzupełniająca: 1. Kisielnicki, J., 2011. Zarządzanie projektami, Ludzie – procedury – wyniki. Warszawa: Wolters Kluwer business. 2. Frame, J.D., 2001. Zarządzanie projektami w organizacjach. War-szawa: WIG-Press. 3. Pawlak, M., 2006. Zarządzanie projektami. Warszawa: PWN.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Projekt jest przygotowywany przez studenta etapowo, co oznacza, że systematyczność jest istotnym elementem, ujętym w procesie oceny. Wersja drukowana projektu powinna zawierać ok. 30 stron. Prezentacja wyników projektu powinna zawierać syntetyczne informacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanych wynikach oraz sformułowanych wnioskach.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka B1_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_W08
Student zna i rozumie zasady identyfikacji zagrożeń oraz analizy i zarządzania ryzykiem w zakresie obowiązujących teorii, podejść i metod
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka B1_U05
Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie formułowania i rozwiązywania problemów decyzyjnych, szczególnie w obszarach dotyczących zarządzania ryzykiem
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_U13
Student potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_U15
Student potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_U16
Student potrafi komunikować się z użyciem specjali-stycznej terminologii z zakresu nauk ekonomicznych, technicznych i zarządzania
Weryfikacja: Prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka B1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_K02
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: