- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie wiedzą
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Katarzyna Rostek prof PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 12h przygotowanie się do testu + 10h przygotowanie prezentacji ćwiczeniowych + 5h przygotowanie raportu projektu +3h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,92 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia +3h konsultacje = 23h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS
10h ćwiczenia + 12h przygotowanie się do testu + 10h przygotowanie prezentacji ćwiczeniowych + 5h przygotowanie raportu projektu +3h konsultacje = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy organizacji i zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wieloaspektowe spojrzenie na zarządzanie wiedzą w organizacji. Do celów szczegółowych należy zaliczyć:
• poznanie teorii oraz ogólnych zasad zarządzania wiedzą,
• wprowadzenie modelu zarządzania wiedzą w organizacji,
• praktyczne poznanie i przećwiczenie różnych aspektów zarządzania wiedzą w organizacji,
• poznanie znaczenia kultury organizacyjnej i komunikacji w zarządzaniu wiedzą.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1-2h: Rola wiedzy i komunikacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Piramida wiedzy. Perspektywy postrzegania wiedzy. Taksonomia celów poznawczych Blooma. Krzywa zapominania.
3-4h: Przegląd modeli zarządzania wiedzą ze względu na perspektywy zarządzania wiedzą. Zakres stosowalności modeli zarządzania wiedzą. Praktyczne przypadki użycia.
5-6h: Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się. Model przedsiębiorstwa inteligentnego. Przedsiębiorstwa sieciowe i wirtualne. Praktyczne przypadki użycia.
7-8h: Rola kultury organizacyjnej i modelu komunikacji w zarządzaniu wiedzą. Zarządzanie kapitałem intelektualnym w kontekście zarządzania wiedzą.
9-10h: Informatyczne systemy i narzędzia wspomagające zarządzanie wiedzą w organizacji. Systemy analityczno-raportujące, systemy eksploracyjne, systemy sztucznej inteligencji, systemy z bazą wiedzy.
11-12h: Gospodarka oparta na wiedzy. Trendy światowe i perspektywa krajowa. Organizacje klastrowe.
13-14h: Model kształcenia ustawicznego. Samokształcenie i samodoskonalenie się w modelu społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy.
15h: Teoretyczny test zaliczeniowy.
B. Ćwiczenia:
1h: Organizacja i regulamin ćwiczeń. Podanie zasad zaliczania oraz rejestracja zespołów projektowych.
2-3h: Wybór i charakterystyka organizacji, dla której będzie realizowany projekt. Wyznaczenie obszarów, w których istnieją zdiagnozowane potrzeby w zakresie rozwoju oraz wymiany i transferu wiedzy. Prezentacje i dyskusja.
4-5h: Charakterystyka perspektywy postrzegania wiedzy w organizacji (zasób, proces, produkt). Dobranie modelu zarządzania wiedzą adekwatny do zidentyfikowanej perspektywy postrzegania wiedzy. Prezentacje i dyskusja.
6-7h: Diagnoza obecnego stanu organizacji ze względu na kryterium organizacji uczącej się. Propozycja strategii transformacji i rozwoju w kierunku organizacji inteligentnej. Prezentacje i dyskusja.
8-9h: Koncepcja kultury organizacyjnej sprzyjającej transformacji i rozwojowi w kierunku organizacji inteligentnej. Model komunikacji wspierający organizację w zakresie wzmacniania kultury organizacyjnej. Prezentacje i dyskusja.
10-11h: Strategia informatyzacji wspomagająca opracowaną strategię transformacji i rozwoju w kierunku organizacji inteligentnej. Dobór narzędzi technologicznych wynikających z potrzeb strategii informatyzacji. Prezentacje i dyskusja.
12-13h: Projekt klastra lub organizacji sieciowej wspomagających strategię transformacji i rozwoju organizacji w kierunku organizacji inteligentnej. Podsumowanie projektu, wnioski i rekomendacje końcowe. Prezentacje i dyskusja.
14-15h: Konsultacje i opracowanie raportów końcowych. Rozliczenie ćwiczeń.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocenie polega aktywność podczas zajęć oraz indywidualne zaliczenie testu teoretycznego.
2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z obydwu części zaliczenia (aktywność + test): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocenie polega zespołowa realizacja prezentacji ćwiczeniowych oraz opracowanie raportu końcowego, stanowiącego podsumowanie pracy twórczej zespołu.
2. Ocena sumatywna: Suma punktów: max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Suma punktów liczona z obydwu części przedmiotu: max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 52 (ocena 3,0). Przedmiot uznaje się zaliczony w momencie, gdy każda z dwóch części przedmiotu została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0. Ocena końcowa jest wystawiana według następującej skali:
52-61 – 3,0
62-71 – 3,5
72-81 – 4,0
82-91 – 4,5
92-100 – 5,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Jemielniak, D., Koźmiński, A. K. 2011. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Wolters Kluwer.
2. Trajer, J., Paszek, A., Iwan, S. 2012. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
3. Fazlagić, A. J. 2014. Innowacyjne zarządzanie wiedzą. Warszawa: Difin.
Uzupełniająca:
1. Brzeziński, M. 2018. Zintegrowane organizacje oparte na wiedzy. Warszawa: Difin.
2. Olko, S. 2017. Zarządzanie wiedzą w klastrach i sieciach w przemysłach kreatywnych. Warszawa: CeDeWu.
3. Gorzelany-Dziadkowiec, M. 2015. Organizacje uczące się: teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- - wykład i ćwiczenia powinny być realizowane równolegle, przy czym wykład powinien poprzedzać zajęcia ćwiczeniowe,
- aspekty projektowe realizacji przedmiotu powinny być powiązane z kierunkiem studiów – zapewnianiem bezpieczeństwa, zarządzaniem ciągłością działania, analizą ryzyka,
- w miarę możliwości podmioty organizacyjne oraz analizowane problemy powinny być rzeczywiste, a co najmniej realistyczne.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka B1_W01
- w zaawansowanym stopniu teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B1_W10
- charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych i kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, realizacja projektu i ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka B1_U06
- analizować i prognozować procesy oraz zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: Realizacja projektu i ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B1_U15
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Realizacja projektu i ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka B1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, realizacja projektu i ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B1_K05
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: Realizacja projektu i ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: