- Nazwa przedmiotu:
- Warsztaty projektowe – modelowanie architektury korporacyjnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kotarba Marcin
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
18h warsztaty projektowe + 10h przygotowanie do zajęć +12h przygotowanie prezentacji + 6h analiza literatury + 4h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,88 ECTS:
18h warsztaty projektowe + 4h konsultacje = 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
18h warsztaty projektowe + 10h przygotowanie do zajęć +12h przygotowanie prezentacji + 6h analiza literatury + 4h konsultacje = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt18h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu:
1. Planowania strategicznego organizacji
2. Modelowania danych
3. Analizy funkcjonalnej (wymagań) w stosunku do systemów informatycznych
4. Architektury systemów informatycznych, w tym interfejsów
5. Podejścia procesowego
6. Metodyki prowadzenia projektów
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Dla współczesnych korporacji digitalizacja jest jednym z głównych czynników przetrwania i rozwoju na rynku, którego dynamiczny rozwój jest stymulowany nowymi technologiami i zmianami społecznymi. Celem warsztatów jest wskazanie jak korporacyjna architektura modelu danych oraz systemów informatycznych ma wspierać zamierzenia strategiczne korporacji.
- Treści kształcenia:
- D. Projekt:
Dla wybranego przedsiębiorstwa:
1. Budowanie ontologii biznesu
2. Strategia digitalizacji biznesu
3. Model biznesu
4. Model danych
5. Analiza funkcjonalna
6. Analiza techniczna
7. System informacji zarządczej
8. Finalny ogólny projekt wdrożenia architektury korporacyjnej
- Metody oceny:
- D. Projekt:
1. Ocena formatywna - ocena przygotowanego przez studenta projektu cyfrowej architektury korporacyjnej, pod kątem zgodności ze strategią biznesową korporacji.
2. Ocena sumatywna - ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów analiz prowadzących do określenia cyfrowej architektury korporacyjnej, terminowość wykonania prac, współpraca w grupach. Przygotowanie finalnej prezentacji projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Sobczak, A., 2013, Oblicza architektury korporacyjnej, [online] https://www.andrzejsobczak.net/sites/default/files/architektura_e-book.pdf.
2. Ross Jeanne W., Weill Peter, Robertson David C., 2010, Architektura korporacyjna jako strategia. Budowanie fundamentu w biznesie, Wydawnictwo Studio EMKA.
3. Zachman, A., 1987, Framework for information systems architecture, IBM Systems Journal, vol. 26, no. 3, [online], https://www.zachman.com/images/ZI_PIcs/ibmsj2603e.pdf.
4. Osterwalder, A., Pigneur, Y., 2010, Business Model Generation, John Wiley & Sons.
Uzupełniająca:
1. Van den Berg, M., Van Steenbergen, M., 2006, Building an Enterprise Architecture Tools, Tips, Best Practices, Ready-to-Use In-sights, Springer.
2. Mieritz, L., 2009, Frameworks that Matter: Using TCO and TVO to Identify, Develop and Drive Business and IT Improvements, Gartner.
3. Ovans, A., What is a business model, 2015, Harvard Business Review, [online], https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Zajęcia o wysoce interaktywnej formie
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka I1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I1_W09
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka I1_U06
- analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I1_U15
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka I1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka I1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: projekt architektury korporacyjnej dopasowanej do strategii digitalizacji, praca w zespołach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: