- Nazwa przedmiotu:
- Bazy danych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Rostek Katarzyna prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
15h wykład + 20h laboratorium + 10h projekt + 10h przygotowanie się do egzaminu + 8h przygotowanie projektu+ 5h przygotowanie się do laboratorium +7h konsultacji = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,08 ECTS
15h wykład + 20h laboratorium + 10h projekt +7h konsultacji= 52h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ECTS
20h laboratorium + 10h projekt + 10h przygotowanie się do egzaminu + 8h przygotowanie projektu+ 5h przygotowanie się do laboratorium +7h konsultacji = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium20h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Inżynieria wymagań, Logika z podstawami algorytmów
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie metodycznego podejścia do projektowania systemów bazodanowych oraz umiejętność zaprojektowania bazy danych adekwatnej do potrzeb użytkownika.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1-2h. Podstawowe pojęcia oraz typy baz danych. System zarządzania bazą danych.
3-4h. Podejścia metodyczne do projektowania różnych typów baz danych.
5-6h. Diagramy ERD. Modelowanie związków encji.
7-8h. Normalizacja i denormalizacja baz danych.
9-10h. Podstawy języka SQL. Projektowanie zapytań i transakcji w bazach danych.
11-12h. Projektowanie zabezpieczeń danych w bazach oraz systemów bazodanowych.
13-14h. Baza danych jako komponent systemu informatycznego. Rozwój i wyzwania systemów bazodanowych.
15h. Test teoretyczny, pisemny
C. Laboratorium:
1-2h. Opracowanie modelu procesu – ćwiczenia według instrukcji
3-4h. Opracowanie modelu konceptualnego bazy danych – ćwiczenia według instrukcji
5-6h. Transformacja modelu konceptualnego w model fizyczny. Zapełnienie bazy danymi – ćwiczenia według instrukcji
7-8h. Opracowanie i testowanie zapytań – ćwiczenia według instrukcji
9-10h. Opracowanie i testowanie elementów aplikacji – ćwiczenia według instrukcji
11-12h. Opracowanie modelu procesu – implementacja projektu
13-14h. Opracowanie modelu konceptualnego bazy danych - implementacja projektu
15-16h. Transformacja modelu konceptualnego w model fizyczny. Zapełnienie bazy danymi – implementacja projektu
17-18h. Opracowanie i testowanie zapytań – implementacja projektu
19-20h. Opracowanie i testowanie elementów aplikacji – implementacja projektu
D. Projekt:
1-2h. Ustalenie zespołów projektowych. Wybranie miejsca realizacji projektu (organizacja oraz jej proces). Ustalenie założeń projektowych.
3-4h. Zaprojektowanie oraz przeprowadzenie analizy procesu biznesowego, który stanowi źródło danych dla bazy danych.
5-6h. Opracowanie modelu ERD, jako notacji przyjętej do konstrukcji konceptualnego modelu bazy danych.
7-8h. Opracowanie i opisanie elementów przetwarzania danych (zapytań) oraz elementów aplikacji (formularzy i raportów) z wykorzystaniem notacji UML.
9-10h. Opracowanie zbioru zabezpieczeń (fizycznych i programistycznych). Opracowanie architektury technicznej systemu (dobór technologii wykonawczej, najlepiej dopasowanej do potrzeb organizacji).
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin teoretyczny, pisemny składający się z pytań i zadań. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie projektu i laboratorium.
2. Ocena sumatywna : ocena punktowa w skali 1-40, zaliczenie min. 21 pkt.
C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: implementacja i przetestowanie projektu zespołowego
2. Ocena sumatywna: ocena punktowa w skali 1-30, zaliczenie min. 16 pkt.
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: dokumentacja projektu zespołowego
2. Ocena sumatywna: ocena punktowa w skali 1-30, zaliczenie min. 16 pkt.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena wyciągnięta z sumy punktów we-dług przyjętej przez prowadzącego skali pod warunkiem, że wszystkie trzy elementy przedmiotu (wykład, laboratorium, projekt) zostały zaliczone
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Hernandez, M. J., Getz, K., Jakóbik, I., Meryk, R., & Żarnowska, K. 2014. Projektowanie baz danych dla każdego: przewodnik krok po kroku. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
2. Garcia-Molina, H., Ullman, J. D., Widom, J., & Walczak, T. 2011. Systemy baz danych: kompletny podręcznik. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Uzupełniająca:
1. Rogulski, M. 2012. Bazy danych dla studentów. Podstawy projektowania i języka SQL. Kraków: Wydawnictwo Witkom.
2. Allen, S. 2006. Modelowanie danych. Wydawnictwo Helion.
3. Forta, B. 2017. SQL Server i T-SQL w mgnieniu oka. Wydanie II. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- 1. Laboratorium jest następnikiem części projektowej przedmiotu. Sugerowana jest ich realizacja w kolejności: projekt i po jego zakończeniu - laboratorium.
2. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie części projektowej i laboratoryjnej przedmiotu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W09
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: egzamin, realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W10
- charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: egzamin, realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U13
- przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: realizacji oraz implementacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U15
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: realizacji oraz implementacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole
Weryfikacja: realizacji oraz implementacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K01
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: egzamin, realizacja i implementacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: