- Nazwa przedmiotu:
- Badania operacyjne
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Iwona Głażewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
15h wykład + 5h konsultacje + 15h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 5h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładu = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,17 ECTS:
15h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje= 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,33 ECTS:
15h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 5h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładu = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawy matematyki, znajomość na poziomie podstawowym arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
•	posiadał podstawową wiedzę z zakresu badań operacyjnych oraz stosowanych metod optymalizacyjnych,
•	 posiadał umiejętność formułowania problemów decyzyjnych  i budowania modeli decyzyjnych w organizacjach różnego rodzaju,
•	potrafił zaproponować metodę rozwiązania danego problemu decyzyjnego,
•	potrafił wykorzystać nabytą wiedzę do optymalizacji procesów zarządzania,
•	potrafił wykorzystać do optymalizacji i obliczeń programy komputerowe wspomagające podejmowanie decyzji. 
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1.	Modelowanie problemów decyzyjnych. Przedstawienie matematycznej postaci modelu decyzyjnego.
2.	Rozwiązywanie zagadnień programowania liniowego metodą graficzną i metodą Simpleks.
3.	Dualizm w programowaniu liniowym.
4.	Zagadnienie transportowe – metody wyznaczania rozwiązań wstępnych i optymalnych.
5.	Programowanie dynamiczne. 
6.	Model sieciowy przedsięwzięcia - metody CPM,  CPM-MCX.
7.	Planowanie sieciowe w warunkach niepewności – metoda PERT. 
B. Ćwiczenia:
1.	Formułowanie funkcji celu i warunków ograniczających dla różnego typu modeli liniowych.
2.	Rozwiązywanie zadań liniowych.
3.	Rozwiązywanie przykładu przekształcenia zadania modelu liniowego w symetryczne zadanie dualne.
4.	Rozwiązywanie  zagadnień transportowych. 
5.	Rozwiązywanie zadań z zakresu jednowymiarowych procesów alokacji.
6.	Rozwiązywanie zadań dotyczących modelu jednowymiarowego procesu wyrównywania.
7.	Praktyczne wykorzystanie metod sieciowych do zarządzania projektem (CPM, CPM-MCX, PERT). 
- Metody oceny:
- A. Wykład: 
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wnioskowania dotyczącego zadawanych w trakcie wykładu pytań problemowych, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu.
2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie jednego kolokwium końcowego, zawierającego pytania testowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas kolejnych zajęć.
2. Ocena sumatywna : ocena ćwiczeń wykonywanych w trakcie zajęć  w skali punktowej, przeprowadzenie jednego kolokwium ocenianego w skali punktowej. 
Ocena końcowa obejmuje ocenę z kolokwium przeprowadzanego na koniec zajęć oraz ocenę z wykonywanych w trakcie zajęć ćwiczeń, zakres oceny  2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 
Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z kolokwium końcowego z wykładu jak i z ocena z części ćwiczeniowej >=3.
Ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z ćwiczeń + 0,5* ocena z kolokwium końcowego z wykładu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., 2014. Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Warszawa: PWN.
2.	Ignasiak E., red., 2010. Badania operacyjne, Warszawa: PWE.
3.	Siudak M., 2005. Badania operacyjne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 
4.	Sikora W., 2017. Badania operacyjne, Warszawa: PWE.
Uzupełniająca:
1.	Jadczak R., Gajda J.B., 2015. Badania operacyjne, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
2.	Trzaskalik T.,2008. Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, Warszawa: PWE. 
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt I1_W01
- Absolwent zna i rozumie  teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
 Weryfikacja: Kolokwium końcowe po części wykładowej, dyskusje w trakcie zajęć
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W02
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań technologii produkcyjnych
 Weryfikacja: Kolokwium końcowe po części wykładowej, dyskusje w trakcie zajęć
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt I1_U07
- Absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w inżynierii produkcji, w tym również narzędzi IT
 Weryfikacja: Wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć, dyskusje w trakcie zajęć, kolokwium końcowe po części ćwiczeniowej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U15
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
 Weryfikacja: Wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć, dyskusje w trakcie zajęć, kolokwium końcowe po części ćwiczeniowej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt I1_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
 Weryfikacja: Ocena samodzielnej pracy studenta w trakcie realizacji ćwiczeń, dyskusje w trakcie zajęć
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
 Weryfikacja: Ocena samodzielnej pracy studenta w trakcie realizacji ćwiczeń, dyskusje w trakcie zajęć
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: