- Nazwa przedmiotu:
- Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Agnieszka Cieśla
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMS350
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.Liczba godzin kontaktowych – 45 godzin, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych i konsultacje związane z realizacją projektu - 45 godzin
2. Praca własna studenta – 45 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godzin
b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godzin
c) przygotowanie projektu (praca własna) - 25 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 45, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych i konsultacje związane z realizacją projektu- 45 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt. ECTS - 45 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godzin
b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godzin
c) przygotowanie projektu (praca własna) - 25 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- zaliczenie przedmiotów typu planowanie przestrzenne (projekt planistyczny), podstawowa wiedza z zakresu sporządzania rysunku planu miejscowego, posiadanie umiejętności wykonywania analiz urbanistycznych i obsługi programów CAD i GIS
- Limit liczby studentów:
- 15 - studentów na ćwiczeniach projektowych
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami z zakresu sporządzania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego poprzez opracowanie projektu planu miejscowego dla wskazanych terenów. Projekt wykonany zgodnie ze sztuką projektową, wiedzą urbanistyczno-architektoniczną i obowiązującymi aktami oraz normami prawnymi zostanie zaprezentowany publicznie przed władzami Dzielnicy Bielany oraz interesariuszami miejskimi 24 stycznia 2022.
- Treści kształcenia:
- Studenci pracują w 4-5 osobowych zespołach. Jest to spowodowane faktem, iż planowanie przestrzenne i projektowanie urbanistyczne jest zajęciem zespołowym i bardzo interdyscyplinarnym. Studenci na początku semestru wykonują wykres Gantta, na którym wskazują przewidziane dla siebie zadania.
W czerwcu 2019 roku została nawiązana współpraca między Wydziałem Geodezji i Kartografii, a Urzędem Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy. W ramach ww. współpracy Urząd wskazał dwa obszary, dla których studenci opracują w semestrze zimowym 2021/2022 projekty planów miejscowych: rejon Serka Bielańskiego i Wólki Węglowej. Każdy zespół projektowy opracuje koncepcję dla obydwu terenów. Są to tereny znacząco różniące się od siebie. Pierwszy z nich to reprezentacyjny teren, stanowiący jedno z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych miejsc w dzielnicy. Drugi, położony peryferyjnie mieści w sobie sortownię odpadów. To zestawienie salonu i zaplecza dzielnicy pozwoli także studentom na zdobycie wiedzy nt. funkcjonowania dzielnic i miast.
W ramach zajęć przewidziane są spotkania z ekspertami zajmującymi się problematyką gospodarki odpadami w mieście oraz odbędzie się wycieczka do sortowni odpadów.
W pierwszym etapie prac studenci wykonają analizy powiązań i uwarunkowań urbanistycznych. Następnie stworzone zostaną założenia projektowe bazujące na wnioskach z analiz. Zweryfikowana zostanie aktualność zapisów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i w razie konieczności zostanie przedstawiony projekt zmiany studium dla terenów objętych sporządzanymi planami.
Na zakończenie semestru zespoły zaprezentują swoje projekty w Ratusz Dzielnicy Bielany (24.01.2022), zaś jury pod przewodnictwem p. Naczelnik Wydziału Architektury i Budownictwa nagrodzi najlepszą pracę.
Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia (design thinking w dydaktyce).
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu odbywa na podstawie wykonanych w zespołach projektowych koncepcji zagospodarowania dwóch wskazanych terenów. W trakcie semestru odbędą się dwa przeglądy. Pierwszy z nich dotyczyć będzie części analitycznej, na drugim studenci przedstawią założenia projektowe. Cząstkowe wyniki prac prezentowane na przeglądach będą również podlegać ocenie.
Studenci oddają prace w formie cyfrowej. Ilość plansz, jak również ich wielkość jest decyzją należącą do każdego zespołu. Podanie graficzne projektu oraz jego prezentacja w Ratuszu Bielańskim stanowią istotne komponenty oceny, oprócz treści merytorycznych i rozwiązań projektowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- "Wejchert K. „Elementy kompozycji urbanistycznej”, Arkady, Warszawa 1974 i późniejsze wznowienia.
Korzeniewski W. „Budownictwo mieszkaniowe, poradnik projektanta”, Arkady, Warszawa 1989.
Neufert E. „Podręcznik projektowania architektonicznego”, Arkady, Warszawa"
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2003 nr 80 poz. 717 z późniejszymi zmianami)
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. 2003 nr 164 poz. 1587)
Polska Norma PN-B-01027
„Plan miejscowy o co tu chodzi?” http://konsultacje.um.warszawa.pl/sites/konsultacje.um.warszawa.pl/files/plan_miejscowy_o_co_tu_chodzi_-_informator_w_pojedynczych_stronach.pdf
Marek Weglowski — Standaryzacja sformułowań stosowanych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, Kraków, 2010, Instytut Rozwoju Miast
Maciej J. Nowak (red) Ochrona ładu przestrzennego z perspektywy prawno-urbanistycznej, Warszawa 2020
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMS350_W1
- student zdobywa wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, aspektów społecznych, ekonomicznych, prawnych
Weryfikacja: weryfikacja efektów - student wykonuje samodzielnie projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08
- Efekt GP.SMS350_W2
- ma wiedzę dotyczącą systemu planowania przestrzennego w Polsce
Weryfikacja: ocena sporządzenia uwarunkowań planistycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMS350_U1
- Potrafi wyciągnąć wnioski z dostępnych źródeł danych: literatury, stron internetowych itp. Prace projektowe wykonane są w zespole, w związku z tym student potrafi pracować w grupie. Praca projektowa wykonana jest pod kierunkiem opiekuna naukowego
Weryfikacja: Ocena wykonanych powiązań terenu z otoczeniem, projektu mpzp
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U11_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, P2A_U08, T2A_U15
- Efekt GP.SMS350_U2
- Na zakończenie projektu planu miejscowego student wykonuje prezentację swojej pracy. Dzięki pracy nad planem miejscowym student analizuje procesy planistyczne
Weryfikacja: ocena z prezentacji przedstawionej pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U07, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U08, S2A_U08, S2A_U03, T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMS350_K1
- sporządzenie projektu planu miejscowego pozwala studentowi zrozumieć problemy wynikające z planowania przestrzennego, m.in. uświadamia sobie konsekwencje własnych decyzji projektowych, przemyśleć jak wpłynie to na przestrzeń
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu planu miejscowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05