Nazwa przedmiotu:
Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. arch. Agnieszka Cieśla
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SMS350
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1.Liczba godzin kontaktowych – 45 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach projektowych i konsultacje związane z realizacją projektu - 45 godzin 2. Praca własna studenta – 45 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godzin b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godzin c) przygotowanie projektu (praca własna) - 25 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 45, w tym: a) obecność na zajęciach projektowych i konsultacje związane z realizacją projektu- 45 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS - 45 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godzin b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godzin c) przygotowanie projektu (praca własna) - 25 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
zaliczenie przedmiotów typu planowanie przestrzenne (projekt planistyczny), podstawowa wiedza z zakresu sporządzania rysunku planu miejscowego, posiadanie umiejętności wykonywania analiz urbanistycznych i obsługi programów CAD i GIS
Limit liczby studentów:
15 - studentów na ćwiczeniach projektowych
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami z zakresu sporządzania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego poprzez opracowanie projektu planu miejscowego dla wskazanych terenów. Projekt wykonany zgodnie ze sztuką projektową, wiedzą urbanistyczno-architektoniczną i obowiązującymi aktami oraz normami prawnymi zostanie zaprezentowany publicznie przed władzami Dzielnicy Bielany oraz interesariuszami miejskimi 24 stycznia 2022.
Treści kształcenia:
Studenci pracują w 4-5 osobowych zespołach. Jest to spowodowane faktem, iż planowanie przestrzenne i projektowanie urbanistyczne jest zajęciem zespołowym i bardzo interdyscyplinarnym. Studenci na początku semestru wykonują wykres Gantta, na którym wskazują przewidziane dla siebie zadania. W czerwcu 2019 roku została nawiązana współpraca między Wydziałem Geodezji i Kartografii, a Urzędem Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy. W ramach ww. współpracy Urząd wskazał dwa obszary, dla których studenci opracują w semestrze zimowym 2021/2022 projekty planów miejscowych: rejon Serka Bielańskiego i Wólki Węglowej. Każdy zespół projektowy opracuje koncepcję dla obydwu terenów. Są to tereny znacząco różniące się od siebie. Pierwszy z nich to reprezentacyjny teren, stanowiący jedno z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych miejsc w dzielnicy. Drugi, położony peryferyjnie mieści w sobie sortownię odpadów. To zestawienie salonu i zaplecza dzielnicy pozwoli także studentom na zdobycie wiedzy nt. funkcjonowania dzielnic i miast. W ramach zajęć przewidziane są spotkania z ekspertami zajmującymi się problematyką gospodarki odpadami w mieście oraz odbędzie się wycieczka do sortowni odpadów. W pierwszym etapie prac studenci wykonają analizy powiązań i uwarunkowań urbanistycznych. Następnie stworzone zostaną założenia projektowe bazujące na wnioskach z analiz. Zweryfikowana zostanie aktualność zapisów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i w razie konieczności zostanie przedstawiony projekt zmiany studium dla terenów objętych sporządzanymi planami. Na zakończenie semestru zespoły zaprezentują swoje projekty w Ratusz Dzielnicy Bielany (24.01.2022), zaś jury pod przewodnictwem p. Naczelnik Wydziału Architektury i Budownictwa nagrodzi najlepszą pracę. Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia (design thinking w dydaktyce).
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu odbywa na podstawie wykonanych w zespołach projektowych koncepcji zagospodarowania dwóch wskazanych terenów. W trakcie semestru odbędą się dwa przeglądy. Pierwszy z nich dotyczyć będzie części analitycznej, na drugim studenci przedstawią założenia projektowe. Cząstkowe wyniki prac prezentowane na przeglądach będą również podlegać ocenie. Studenci oddają prace w formie cyfrowej. Ilość plansz, jak również ich wielkość jest decyzją należącą do każdego zespołu. Podanie graficzne projektu oraz jego prezentacja w Ratuszu Bielańskim stanowią istotne komponenty oceny, oprócz treści merytorycznych i rozwiązań projektowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
"Wejchert K. „Elementy kompozycji urbanistycznej”, Arkady, Warszawa 1974 i późniejsze wznowienia. Korzeniewski W. „Budownictwo mieszkaniowe, poradnik projektanta”, Arkady, Warszawa 1989. Neufert E. „Podręcznik projektowania architektonicznego”, Arkady, Warszawa" Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2003 nr 80 poz. 717 z późniejszymi zmianami) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. 2003 nr 164 poz. 1587) Polska Norma PN-B-01027 „Plan miejscowy o co tu chodzi?” http://konsultacje.um.warszawa.pl/sites/konsultacje.um.warszawa.pl/files/plan_miejscowy_o_co_tu_chodzi_-_informator_w_pojedynczych_stronach.pdf Marek Weglowski — Standaryzacja sformułowań stosowanych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, Kraków, 2010, Instytut Rozwoju Miast Maciej J. Nowak (red) Ochrona ładu przestrzennego z perspektywy prawno-urbanistycznej, Warszawa 2020
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SMS350_W1
student zdobywa wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, aspektów społecznych, ekonomicznych, prawnych
Weryfikacja: weryfikacja efektów - student wykonuje samodzielnie projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08
Efekt GP.SMS350_W2
ma wiedzę dotyczącą systemu planowania przestrzennego w Polsce
Weryfikacja: ocena sporządzenia uwarunkowań planistycznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SMS350_U1
Potrafi wyciągnąć wnioski z dostępnych źródeł danych: literatury, stron internetowych itp. Prace projektowe wykonane są w zespole, w związku z tym student potrafi pracować w grupie. Praca projektowa wykonana jest pod kierunkiem opiekuna naukowego
Weryfikacja: Ocena wykonanych powiązań terenu z otoczeniem, projektu mpzp
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U11_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, P2A_U08, T2A_U15
Efekt GP.SMS350_U2
Na zakończenie projektu planu miejscowego student wykonuje prezentację swojej pracy. Dzięki pracy nad planem miejscowym student analizuje procesy planistyczne
Weryfikacja: ocena z prezentacji przedstawionej pracy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U07, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U08, S2A_U08, S2A_U03, T2A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SMS350_K1
sporządzenie projektu planu miejscowego pozwala studentowi zrozumieć problemy wynikające z planowania przestrzennego, m.in. uświadamia sobie konsekwencje własnych decyzji projektowych, przemyśleć jak wpłynie to na przestrzeń
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu planu miejscowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05