- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie regionalne
- Koordynator przedmiotu:
- dr Elżbieta Kozubek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMS260
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 35 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 15 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 15 godzin
c) konsultacje - 5 godzin
2. Praca własna studenta – 15 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin
b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 35, w tym:
a) obecność na wykładach - 15 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 15 godzin
c) konsultacje - 5 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 25, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 15 godzin
b) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z narzędziami zarządzania rozwojem w skali regionalnej.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY: Treści wykładów obejmują m.in. pojęcia planowania regionalnego w gospodarowaniu przestrzenią, zakres planów zagospodarowania przestrzennego województwa, zakres strategii rozwoju województwa, podział administracyjny i statystyczny kraju na przykładzie województwa mazowieckiego, klasyfikacja NUTS, europejskie modele planowania.
ĆWICZENIA: W ramach ćwiczeń studenci opracowują raport oraz prezentację na wybrany temat dotyczący planowania na szczeblu wojewódzkim np. porównanie dokumentów obowiązującej strategii rozwoju województwa oraz projektu strategii rozwoju województwa, porównanie strategii rozwoju wybranych województw, porównanie planów zagospodarowania przestrzennego wybranych województw, porównanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa i strategii rozwoju województwa. Raport powinien obejmować m.in. cel pracy, podstawy prawne omawianych dokumentów, porównanie struktury i zakresu treści dokumentów, odniesienie do systemu monitorowania stopnia realizacji dokumentów, ocenę opracowań kartograficznych i graficznych będących częścią dokumentów.
- Metody oceny:
- Ocenie podlega wygłoszenie prezentacji i sporządzenie raportu w ćwiczeń. Ocena z przedmiotu może zostać podwyższona na podstawie ustnej odpowiedzi z treści wykładowej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 roku O samorządzie województwa;
2. Ustawa z dnia 27 marca 2003 roku O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3. Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 roku O zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
4. Krzysztof Jaroszyński, Anna Szmytt, i Łukasz Złakowski, Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne: komentarz, red. Zygmunt Niewiadomski, 12. wyd. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, 2021
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Przedmiot prowadzony w formie hybrydowej (wykłady - zdalnej, ćwiczenia - stacjonarnej), z możliwością zmiany (w ewentualnym koniecznym przypadku, po uzyskaniu zezwolenia Władz Wydziału i Uczelni) na inną formę. Prowadzący nie wyraża zgody na nagrywanie zajęć.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMK116_W1
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie oceny stanu zasobów krajobrazowych oraz zasad i metod kształtowania krajobrazu
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMK116_U1
- potrafi analizować uwarunkowania kształtowania krajobrazu oraz rozumie wieloaspektowość tego procesu
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMK116_K1
- ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie ochrony, planowania i zarządzania zasobami krajobrazowymi
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: