Nazwa przedmiotu:
Modele biznesowe
Koordynator przedmiotu:
dr Hanna Trojanowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SMS287
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 40, w tym: a) udział w wykładach - 30 godz., b) udział w konsultacjach - 10 godz. 2. Praca własna studenta –10 godzin, w tym: a) przygotowanie do zaliczenia 7 godz b) obecność na zaliczeniu - 3 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,6 ECTS Liczba godzin kontaktowych: 40, w tym: a) udział w wykładach - 30 godz., b) udział w konsultacjach - 10 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy ekonomii, funkcjonowanie samorządu terytorialnego
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Wiedza na temat podstaw tworzenia i funkcjonowania modeli biznesowych
Treści kształcenia:
Część 1. Zagadnienia wstępne Wykład 1. Co to jest model biznesowy Wykład 2. Definicje modelu biznesowego Wykład 3. Model biznesowy a sukces firmy Część 2. Zwycięski model biznesowy. Wykład 4. Narzędzia do projektowania modelu biznesowego. Wykład 5. Budowanie trwałego modelu biznesowego. Wykład 6. Podtrzymywanie modelu biznesowegoCzęść 3. Modele biznesowy a zmiany Wykład 7. Erozja modelu biznesowego Wykład 8. Oznaki zbliżających się problemów. Wykład 9. Wykrywanie problemów i adaptacja do zmian Część 4. Innowacje w modelach biznesowychWykład 10. Wprowadzanie innowacji. Wykład 11. Innowacja zaburzająca Wykład 12. Crowdsurcing Część 5. Najważniejsze cechy dobrych modeli biznesowych Wykład 13. Dziesięć wspaniałych modeli biznesowych. Wykład 14. Dziesięć oznak problemów Wykład 15. Dziesięć źródeł innowacji
Metody oceny:
Prezenstacja, raport albo kolokwium (Jedna lub kilka z poniższych form: kolokwium (ustne lub pisemne). Formy zaliczenia: test wyboru, esej, wypowiedź ustna na dany temat, odpowiedź ustna, udział w dyskusji podczas zajęć). Studenci szczególnie aktywni na zajęciach mogą być zwolnieni z kolokwium.
Egzamin:
nie
Literatura:
Lektura podstawowa: Jim Muehlhausen, Modele biznesowe dla bystrzaków, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018 Lektura uzupełniająca: Karolina Beyer, Barbara Czerniachowicz, Wojciech Leoński, Katarzyna Kozioł – Nadolna, Malwina Szczepkowska, Anna Wieczorek – Szymańska, Formy działania i modele biznesowe współczesnych organizacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019 Adam Jabłoński, Marek Jabłoński (red), Perspektywy rozwoju modeli biznesu przedsiębiorstw: uwarunkowania strategiczne, CeDeWu, Warszawa2019 Tadeusz Waściński, Teoria budowy modeli biznesowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019 Philip Kotler, Marketing. Analiza, planowanie wdrażanie i kontrola. FELBERG, Warszawa 1999 (lub każde następne wydanie)
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SMS260_W1
Ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju regionalnego, zna podstawowe koncepcje polityki regionalnej, jej zasady i cele, zna podstawowe pojęcia związane z podmiotami polityki regionalnej
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SMS260_W2
Posiada wiedzę o systemie organizacji polityki regionalnej w Polsce i Europie, zna i rozumie mechanizmy regulowania rozwoju regionalnego oraz zna zasady korelacji planów tworzonych na różnych szczeblach
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SMS260_U1
Potrafi analizować materiały mapowe oraz tekstowe dotyczące wybranego obszaru zawierające wielowątkowe informacje co do istniejącego zagospodarowania, wartości kulturowych i przyrodniczych oraz sytuacji społeczno-gospodarczej oraz opracować ich syntezę.
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SMS260_U2
Potrafi określić czynniki rozwoju regionalnego oraz przedstawić diagnozę stanu zagospodarowania ze wskazaniem problemów rozwojowych i ich uwarunkowań.
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SMS260_U3
Potrafi w sposób graficzny interpretować plan zagospodarowania przestrzennego województwa lub plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego miasta wielkiego pod kierunkiem prowadzącego zajęcia.
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SMS260_U4
Potrafi pracować w grupie odpowiedzialnej za opracowanie diagnozy planu zagospodarowania przestrzennego województwa lub planu zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego miasta wielkiego oraz potrafi w określonym czasie opracować przypadające mu zadania
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SMS260_U5
Na podstawie zebranych danych oraz opracowań częstkowych potrafi określić mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia rozwoju regionalnego wynikające w uwarunkowań lokalnych w formie syntetycznego opracowania opisowo-graficznego
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SMS260_K1
Rozumie potrzebę tworzenia dokumentów planistycznych na różnych szczeblach oraz rozumie odpowiedzialność podejmowanych decyzji na etapie projektowym
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SMS260_K2
Rozumie potrzebę współpracy specjalistów wielu dziedzin w celu opracowania dokumentów planistycznych zapewniających zrównoważony rozwój jednostek
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GP.SMS260_K3
Rozumie wielokierunkowe skutki powodowane realizacją założeń projektowych zawartych z dokumentach planistycznych
Weryfikacja: egzaminz wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: