- Nazwa przedmiotu:
- Modele biznesowe
- Koordynator przedmiotu:
- dr Hanna Trojanowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMS287
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 40, w tym:
a) udział w wykładach - 30 godz.,
b) udział w konsultacjach - 10 godz.
2. Praca własna studenta –10 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zaliczenia 7 godz
b) obecność na zaliczeniu - 3 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 ECTS
Liczba godzin kontaktowych: 40, w tym:
a) udział w wykładach - 30 godz.,
b) udział w konsultacjach - 10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy ekonomii, funkcjonowanie samorządu terytorialnego
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Wiedza na temat podstaw tworzenia i funkcjonowania modeli biznesowych
- Treści kształcenia:
- Część 1. Zagadnienia wstępne Wykład 1. Co to jest model biznesowy Wykład 2. Definicje modelu biznesowego Wykład 3. Model biznesowy a sukces firmy Część 2. Zwycięski model biznesowy. Wykład 4. Narzędzia do projektowania modelu biznesowego. Wykład 5. Budowanie trwałego modelu biznesowego. Wykład 6. Podtrzymywanie modelu biznesowegoCzęść 3. Modele biznesowy a zmiany Wykład 7. Erozja modelu biznesowego Wykład 8. Oznaki zbliżających się problemów. Wykład 9. Wykrywanie problemów i adaptacja do zmian Część 4. Innowacje w modelach biznesowychWykład 10. Wprowadzanie innowacji. Wykład 11. Innowacja zaburzająca Wykład 12. Crowdsurcing Część 5. Najważniejsze cechy dobrych modeli biznesowych Wykład 13. Dziesięć wspaniałych modeli biznesowych. Wykład 14. Dziesięć oznak problemów Wykład 15. Dziesięć źródeł innowacji
- Metody oceny:
- Prezenstacja, raport albo kolokwium (Jedna lub kilka z poniższych form: kolokwium (ustne lub pisemne). Formy zaliczenia: test wyboru, esej, wypowiedź ustna na dany temat, odpowiedź ustna, udział w dyskusji podczas zajęć). Studenci szczególnie aktywni na zajęciach mogą być zwolnieni z kolokwium.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Lektura podstawowa:
Jim Muehlhausen, Modele biznesowe dla bystrzaków, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018
Lektura uzupełniająca:
Karolina Beyer, Barbara Czerniachowicz, Wojciech Leoński, Katarzyna Kozioł – Nadolna, Malwina Szczepkowska, Anna Wieczorek – Szymańska, Formy działania i modele biznesowe współczesnych organizacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019
Adam Jabłoński, Marek Jabłoński (red), Perspektywy rozwoju modeli biznesu przedsiębiorstw: uwarunkowania strategiczne, CeDeWu, Warszawa2019
Tadeusz Waściński, Teoria budowy modeli biznesowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2019
Philip Kotler, Marketing. Analiza, planowanie wdrażanie i kontrola. FELBERG, Warszawa 1999 (lub każde następne wydanie)
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMS260_W1
- Ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju regionalnego, zna podstawowe koncepcje polityki regionalnej, jej zasady i cele, zna podstawowe pojęcia związane z podmiotami polityki regionalnej
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SMS260_W2
- Posiada wiedzę o systemie organizacji polityki regionalnej w Polsce i Europie, zna i rozumie mechanizmy regulowania rozwoju regionalnego oraz zna zasady korelacji planów tworzonych na różnych szczeblach
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMS260_U1
- Potrafi analizować materiały mapowe oraz tekstowe dotyczące wybranego obszaru zawierające wielowątkowe informacje co do istniejącego zagospodarowania, wartości kulturowych i przyrodniczych oraz sytuacji społeczno-gospodarczej oraz opracować ich syntezę.
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SMS260_U2
- Potrafi określić czynniki rozwoju regionalnego oraz przedstawić diagnozę stanu zagospodarowania ze wskazaniem problemów rozwojowych i ich uwarunkowań.
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SMS260_U3
- Potrafi w sposób graficzny interpretować plan zagospodarowania przestrzennego województwa lub plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego miasta wielkiego pod kierunkiem prowadzącego zajęcia.
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SMS260_U4
- Potrafi pracować w grupie odpowiedzialnej za opracowanie diagnozy planu zagospodarowania przestrzennego województwa lub planu zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego miasta wielkiego oraz potrafi w określonym czasie opracować przypadające mu zadania
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SMS260_U5
- Na podstawie zebranych danych oraz opracowań częstkowych potrafi określić mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia rozwoju regionalnego wynikające w uwarunkowań lokalnych w formie syntetycznego opracowania opisowo-graficznego
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMS260_K1
- Rozumie potrzebę tworzenia dokumentów planistycznych na różnych szczeblach oraz rozumie odpowiedzialność podejmowanych decyzji na etapie projektowym
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SMS260_K2
- Rozumie potrzebę współpracy specjalistów wielu dziedzin w celu opracowania dokumentów planistycznych zapewniających zrównoważony rozwój jednostek
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GP.SMS260_K3
- Rozumie wielokierunkowe skutki powodowane realizacją założeń projektowych zawartych z dokumentach planistycznych
Weryfikacja: egzaminz wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: