Nazwa przedmiotu:
Zagrożenia i ochrona powierzchni ziemi
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Alina Maciejewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SMK118
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 50, w tym: a) wykłady -15 godz. b) zajęcia projektowe - 30 godz. c) konsultacje - 5 godz. 2. Praca własna studenta – 50 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godz., b) dokończenie (w domu) pracy z zajęć projektowych - 20 godz., c) realizacja zadań projektowych: 20 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych: 50, w tym: a) wykłady -15 godz. b) zajęcia projektowe - 30 godz. c) konsultacje - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,4 pkt. ECTS - 85 godzin pracy studenta, w tym: a) zajęcia projektowe - 30 godz. b) konsultacje - 5 godz. c) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godz. d) dokończenie (w domu) pracy z zajęć projektowych - 20 godz. e) realizacja zadań projektowych: 20 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiadanie wiedzy z zakresu: rekultywacji i zagospodarowania obszarów zdegradowanych; podstaw gleboznawstwa; ochrony środowiska; ekologii; problematyki kształtowania funkcjonalno-przestrzennego terenów zurbanizowanych i zdegradowanych; rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności czynników decydujących o kierunkach rozwoju; interpretacji obrazów satelitarnych; posiadanie umiejętności wykonywania prostych analiz przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania GIS.
Limit liczby studentów:
60 - studentów na wykładzie, 15 - studentów na ćwiczeniach projektowych
Cel przedmiotu:
Zdobycie wiedzy z zakresu przestrzennego rozmieszczenia, zróżnicowania oraz skutków zagrożeń powierzchni Ziemi wynikających z przyczyn naturalnych oraz działalności człowieka, a także wskazanie kierunków i metod ich eliminacji. Świadomość roli człowieka w procesie intensyfikacji tych zagrożeń. Poznanie nowoczesnych trendów i tendencji w zakresie ochrony powierzchni Ziemi. Uzyskanie wiedzy z zakresu wyspecjalizowanych zagadnień z ochrony powierzchni Ziemi oraz charakterystyki najważniejszych zagrożeń środowiska przyrodniczego w różnych skalach przestrzennych (globalnej, lokalnej). Nabycie wiedzy z zakresu zasad racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska oraz ochrony poszczególnych jego elementów. Zdobycie umiejętności określenia potrzeb oraz możliwości ochronny powierzchni Ziemi i środowiska przyrodniczego w zależności od występujących typów zagrożeń. Zapoznanie studentów z aktualnymi, najbardziej rozpowszechnionymi zagrożeniami powierzchni Ziemi w skali globalnej oraz lokalnej. Zapoznanie z metodami interpretacji, oceny i weryfikacji materiałów analitycznych przydatnych przy identyfikowaniu zagrożeń metodyką rejestracji i badań wybranych grup zagrożeń. Przedstawienie sposobów ochrony powierzchni Ziemi przed wspomnianymi zagrożeniami oraz sposobów przeciwdziałania im, a także metod niwelowania ich skutków. Zwrócenie uwagi na aktualne problemy związane z ochroną powierzchni Ziemi. Podkreślenie roli planisty w procesie ochrony powierzchni Ziemi.
Treści kształcenia:
Wykład: Prawne podstawy ochrony powierzchni Ziemi (ustawa prawo ochrony środowiska). Zagrożenia powierzchni Ziemi z podziałem na skalę w której występują: zagrożenia globalne, zagrożenia regionalne (europejskie), zagrożenia lokalne (występujące na obszarze Polski). Case studies zagrożeń lokalnych na obszarze Polski. Przyczyny oraz konsekwencje zagrożeń. Sposoby ochrony zagrożonych zasobów m. in. poprzez instrumenty prawne i administracyjne, środki finansowe, działalność naukowo-badawczą, a także poprzez odpowiednie planowanie przestrzenne. Sposoby niwelowania skutków wspomnianych zagrożeń. Podkreślenie roli planisty oraz planowania przestrzennego w procesie ochrony powierzchni Ziemi. Projekt: Wybrane zagrożenia powierzchni Ziemi uznane jako najważniejsze w skali świata. Interpretacja zagrożeń powierzchni Ziemi z podziałem na skalę globalną oraz lokalną. Wzajemne powiązanie zagrożeń globalnych i lokalnych. Przyczyny, konsekwencje, sposoby ochrony przed wspomnianymi zagrożeniami, a także sposoby ich eliminowania. Znaczenie planowania przestrzennego w ochronie powierzchni Ziemi. Aktualne wyzwania planowania przestrzennego w kontekście ochrony Ziemi.
Metody oceny:
Wykład: zaliczenie egzaminu Projekt: uzyskanie pozytywnej oceny z dwóch projektów, prezentacja wyników projektów, udział w debacie oxfordzkiej, aktywny udział w zajęciach.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura: Attenborough D. (2021), Życie na naszej planecie. Moja historia. Wasza przyszłość, Warszawa, Wydawnictwo Poznańskie. Graniczny M., Mizerski W. (2017), Geozagrożenia, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Popkiewicz, M., Kardaś A., Malinowski S., 2018. Nauka o klimacie, Warszawa : Katowice: Wydawnictwo Nieoczywiste ; Wydawnictwo Sonia Draga. UNDRR (2019), Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction, Geneva, Switzerland, United Nations Office for Disaster Risk Reduction (UNDRR). Urząd Publikacji Unii Europejskiej. 2015. Życie w zmieniającym się klimacie. [ebook] Luksemburg. https://www.eea.europa.eu/pl/publications/sygnaly-eea-2015-zycie-w. Wallace-Wells D. (2019). Ziemia nie do życia. Nasza planeta po globalnym ociepleniu, Warszawa, Wydawnictwo Zysk i S-ka. World Economic Forum (2020), The Global Risk Report 2021. 16th ed. World Economic Forum (2020), The Global Risk Report 2022. 17th ed. WWF. 2018. Living Planet Report 2020: Bending the curve of biodiversity loss. Almond, R.E.A., Grooten M. and Petersen, T. (Eds). WWF, Gland, Switzerland. wwf.panda.org. (2019). Threats. [online] Available at: https://www.worldwildlife.org/threats Zalasiewicz J., Waters C., Williams M., "City-strata of the Anthropocene", Annales. Histoire, Sciences Sociales, 2017/2 (72nd year), p. 329-351. URL: https://www.cairn-int.info/journal-annales-2017-2-page-329.htm Filmy: Czy czeka nas koniec? (Before the flood), Fisher Stevens, USA 2016. David Attenborough: Życie na naszej planecie (David Attenborough: A life on our planet), Alastair Fothergill, Jonathan HughesKeith Scholey, Wielka Brytania 2020. Seriale: Nasza planeta (Our planet), Netflix 2019.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SMK118_W1
ma niezbędną uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie systemów kontroli i oceny jakości stanu środowiska, skali zagrożeń środowiska w Polsce i na świecie
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
Efekt GP.SMK118_W2
ma wiedzę z zakresu możliwości ochrony środowiska
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
Efekt GP.SMK118_W3
zna procedury i metody postępowania przy rekultywacji i zagospodarowaniu terenów zdegradowanych
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
Efekt GP.SMK118_W4
ma usystematyzowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące zasobów środowiska przyrodniczego i racjonalnego gospodarowania złożami kopalin, wpływu złóż kopalin na środowisko oraz planowanie przestrzenne
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10_SR
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08, P2A_W04
Efekt GP.SMK118_W5
ma wiedzę pozwalającą na zaproponowanie sposobów radzenia sobie z zagrożeniami powierzchni Ziemi
Weryfikacja: zdanie egzaminu, projekty z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11_SR
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W07, T2A_W04, P2A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SMK118_U1
potrafi zebrać dane literaturowe, baz tematycznych i innych źródeł;
Weryfikacja: zdanie egzaminu, projekty z ćwiczeń, prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt GP.SMK118_U2
potrafi integrować i interpretować zebrane informacje a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać swoje opinie
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, udział w debacie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt GP.SMK118_U3
potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania;
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt GP.SMK118_U4
potrafi opracować i zrealizować projekt w tym harmonogram prac zapewniający dotrzymanie narzuconych terminów
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt GP.SMK118_U5
umie merytorycznie argumentować, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne, zwarte opracowania
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, udział w debacie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U07
Efekt GP.SMK118_U6
biegle wykorzystuje do opracowań projektowych specjalistyczną literaturę naukową w języku polskim,
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U02
Efekt GP.SMK118_U7
czyta ze zrozumieniem teksty specjalistyczne w języku angielskim
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U02
Efekt GP.SMK118_U8
potrafi formułować streszczenia opracowań planistycznych w języku niespecjalistycznym
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U02
Efekt GP.SMK118_U9
umie przygotować prezentację z wykorzystaniem rożnych środków komunikacji werbalnej
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U08
Efekt GP.SMK118_U10
umie zastosować środki komunikacji werbalnej w prezentacji ustnej w różnym środowisku odbiorców
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, udział w debacie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SMK118_K1
ma świadomość odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie planowania przestrzennego
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02
Efekt GP.SMK118_K2
potrafi współpracować i pracować w zespole o różnej specjalności
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt GP.SMK118_K3
potrafi podejmować wspólne decyzje w tym dotyczące projektów
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt GP.SMK118_K4
potrafi przewidywać przyrodnicze i społeczne skutki dotyczące zagospodarowania obszarów problemowych
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05
Efekt GP.SMK118_K5
potrafi przewidywać skutki podejmowanych decyzji w tym projektowych
Weryfikacja: zdanie egzaminu, projekty z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05
Efekt GP.SMK118_K6
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05