- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie kartograficzne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Robert Olszewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMK116
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- - udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do zajęć: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz.
- realizacja zadań projektowych: 10 godz.
- przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,7 ECTS (47 godz.)
- udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz.
- realizacja zadań projektowych: 10 godz.
- obecność na egzaminie: 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,1 ECTS (30 godz.)
- przygotowanie do zajęć: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wiadomości z zakresu podstaw kartografii
- Limit liczby studentów:
- 100
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawami modelowania kartograficznego, różnicowanie numerycznego modelu topograficznego i kartograficznego, zrozumienie koncepcji separacji baz danych przestrzennych od opracowań kartograficznych oraz metodyką projektowania i tworzenia baz danych topograficznych i tematycznych.
W ramach realizacji przedmiotu przedmiotu przewidziane jest także zapoznanie studentów z podstawami mapoznawstwa.
- Treści kształcenia:
- Zapis danych geograficznych w postaci modelu DLM (digital landscape model) i DCM (digital cartogrphic model )- różnice i sposoby wykorzystania.
Podstawy modelu danych topograficznych
Właściwości modeli DLM i DCM i ich praktyczne zastosowanie.
Modele pojęciowe w bazach danych topograficznych i tematycznych.
Metody analizy i uogólnienia informacji geograficznej
Normy ISO serii 19100 dotyczące modelowania informacji geograficznej.
Przetwarzanie danych geograficznych.
Podstawowe operacje na danych.
Analizy przestrzennych wykonywane na danych wektorowych i rastrowych.
Modelowanie powierzchni. Metody interpolacji. Model TIN, model GRID.
Modelowanie powierzchni rzeźby terenu.
Analizy sieciowe.
Transformacje danych przestrzennych.
Podstawowe zasady wykorzystania baz danych w kartografii.
Techniki multimedialne w prezentacjach kartograficznych: multimedialne środki wyrazu, oprogramowanie, formaty zapisu grafiki, animacji, dźwięków i obrazu wideo, algorytmy kompresji, zasady projektowania i realizacji kompozycji multimedialnych.
Podstawy kartograficznej wizualizacji informacji geograficznej w internecie:
specyfika udostępniania danych przestrzennych i multimedialnych w internecie, zasady redakcji stron WWW, projektowanie internetowych publikacji kartograficznych, projektowanie i konfiguracja serwisów geoinformacyjnych, problematyka funkcjonalności publikacji internetowych.
- Metody oceny:
- Ocena aktywności podczas zajęć, sprawozdań merytorycznych z realizacji projektów oraz egzamin końcowy.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Gotlib D., Olszewski R., Iwaniak A., 2007, GIS. Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
2. Gotlib D., Olszewski R., ROLA BAZY DANYCH OBIEKTÓW TOPOGRAFICZNYCH W TWORZENIU INFRASTRUKTURY INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE. Warszawa, 2014
3. Mackaness W., Ruas A., Sarjakoski T., 2007, Generalisation of Geographic Information. Cartographic Modelling and Applications, Elsevier Science
4. Bielecka E. Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2005.
5. Makowski A. System informacji topograficznej kraju, Oficyna Wydawnicza Pol. Warszawskiej, Warszawa 2005.
6. Kraak M-J, Ormeling F., Kartografia. Wizualizacja danych przestrzennych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SMK116_W1
- posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną o kartograficznych aspektach modelowania i wizualizacji informacji geograficznej
Weryfikacja: egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GK.SMK116_W2
- posiada podstawową wiedzę na temat mapoznawstwa
Weryfikacja: zaliczenie końcowe przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SMK116_U1
- potrafi samodzielnie wykonać mapę korzystając z baz danych przestrzennych o charakterze referencyjnym i tematycznym
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GK.SMK116_U2
- potrafi przeprowadzić proces konwersji danych, wykonać analizę sieciową oraz opracować prostą aplikację wspomagającą proces modelowania kartograficznego
Weryfikacja: samodzielnie opracowane ćwiczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SMK116_K1
- potrafi współpracować w grupie realizując projekty o zróżnicowanej tematyce
Weryfikacja: ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: