- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość
- Koordynator przedmiotu:
- dr Tomasz Paweł Tyc
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A22_P
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Udział w ćwiczeniach - 10h
2. Praca własna - 40h, w tym:
a) przygotowanie do zajęć 10h
b) czytanie wskazanej literatury 10h
c) przygotowanie projektów w grupach 10h
d) konsultacje 5h
e) przygotowanie do prac pisemnych 5h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 p. ECTS Bezpośredni udział nauczyciela odnosi się do 15 godzin zajęć, 10h zajęć i 5h konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,6 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowy poziom wiedzy ekonomicznej i matematycznej.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie podstawowych informacji oraz wiedzy niezbędnej do podjęcia racjonalnej decyzji o rozpoczęciu prowadzenia własnej działalności gospodarczej. W szczególności dotyczy to zagadnień dotyczących:
a) pomysłu na własny biznes (w tym metod ich generowania samodzielnie lub grupowo),
b) modelu biznesowego przedsiębiorstwa (w tym mechanizmów jego udoskonalania)
c) podstaw marketingu.
Uzupełnieniem dla powyższych informacji, będzie również poznanie podstawowych zasad i mechanizmów pracy w grupie.
- Treści kształcenia:
- W trakcie semestru poruszone zostaną następujące zagadnienia:
1) Przedsiębiorczość - zarys teoretyczny, implikacje przedsiębiorczości we współczesnej ekonomii;
2) Pomysł na biznes - niezbędne elementy składowe, mechanizmy poszukiwania pomysłu na biznes, zewnętrzne źródła inspiracji;
3) Model biznesowy - elementy składowe, mechanizmy definiowania modelu biznesowego, analiza źródeł przychodów przedsięwzięcia biznesowego;
4) Podstawy marketingu - polityka cenowa i dystrybucyjna, powiązanie mechanizmów i narzędzi promocji z ofertą produktową.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu:
1. obecność na zajęciach,
2. aktywność na zajęciach, tj. prawidłowa realizacja ćwiczeń praktycznych mających na celu kształtowanie postaw przedsiębiorczych,
3. pisemne sprawdziany z ćwiczeń, w tym w formie zadań obliczeniowych lub pytań problemowych (do 5 w trakcie semestru).
Sprawdziany pisemne mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem platformy do nauczania na odległość (MOODLE PW)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Krzakiewicz, K., Cyfert, S.: Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2015
2. Korzeniowski, L.: Podstawy zarządzania organizacjami. Difin, Warszawa 2019
3. Griffin, R.: Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
4. Szczepańska, K., Bugdol, M.: Podstawy zarządzania procesami. Difin, Warszawa 2016
5. Szczepańska, K.: Podstawy zarządzania jakością. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Cieślik, J.: Przedsiębiorczość dla ambitnych –Jak uruchomić własny biznes. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
2. Drzewiecki, J., Niemczyk, J.: Modele biznesowe –próba klasyfikacji i doświadczenia polskich przedsiębiorstw. Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 2014
3. Gołębiowski, T. (red.): Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2008
4. Kotler, P., Kartajaya. H., Setiawan. I.: Marketing 4.0. Wydawnictwo MT Biznes, Konstancin-Jeziorna 2017
5. Lambing, P.A., Kuehl, C.R.: Entrepreneurship. Prentice Hall, Upper Saddle River 2003
6. Luecke, R.: Zarządzanie kreatywnością i innowacja. Wydawnictwo MT Biznes, Konstancin-Jeziorna 2005
7. Mark, J.: Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer. Wydawnictwo Helion, Warszawa 2014
8. Slywotzky, A.J., Morrisom, D.J., Andelman, B.: Strefa zysku. Strategiczne modele działalności. PWE, Warszawa 2000
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Zgodnie z § 11 ust. 8 Regulaminu studiów: „Na rejestrowanie dźwięku i obrazu przez słuchaczy w trakcie zajęć należy uzyskać zgodę prowadzącego zajęcia. W przypadku uzyskania takiej zgody zarejestrowane materiały nie mogą być udostępniane publicznie”.
Zajęcia zostały przygotowane i będą przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), multimedialnych treści dydaktycznych, platformy e-learningowej Moodle oraz umiejętności prezentacyjnych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student posiada interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą procesów zachodzących wewnątrz
przedsiębiorstwa. W szczególności dotyczy to źródeł przewag konkurencyjnych przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: sprawdzian, udział w dyskusji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_WG.1, I.P7S_WG
- Charakterystyka W_02
- Student posiada wiedzę na temat publicznych i prywatnych źródeł informacji społeczno gospodarczej.
Weryfikacja: sprawdzian, udział w dyskusji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.H.P7S_WG.2
- Charakterystyka W_03
- Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych uwarunkowań prawnych zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują szereg krótkich prac pisemnych sprawdzających
opanowanie podstawowej wiedzy teoretycznej. Wyniki prac pisemnych są omawiane z
prowadzącym zajęcia..
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W03, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
- Charakterystyka W_04
- Student ma wiedzę nt. wspierania i barier przedsiębiorczości w Polsce
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych problemów spotykanych w przedsiębiorstwie
Weryfikacja: Studenci uczą się zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy przez rozwiązywanie
praktycznych zadań (studium przypadku / case study), zawierających problem z zakresu
przedsiębiorczości. Rozwiązania zadań są omawiane z prowadzącym zajęcia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o
- Charakterystyka U_02
- Student potrafi dobrać odpowiednią formę organizacyjno-prawną dla przedsiębiorstwa
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach
zadania dotyczące wybranych elementów
planowania działalności gospodarczej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.X.P7S_UW.3.o
- Charakterystyka U_03
- Student potrafi identyfikować dostępne źródła danych, korzystać z zawartej w nich wiedzy,
informacji oraz danych, a także - interpretować pozyskane dane z wykorzystaniem systemów
teleinformatycznych.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują szereg krótkich prac pisemnych sprawdzających
opanowanie podstawowych umiejętności doboru źródeł danych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U_04
- Student potrafi samodzielnie lub w zespole proponować rozwiązania problemów ekonomicznych przedsiębiorców
Weryfikacja: omawianie zagadnienia w ramach dyskusji na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_UW.2.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student ćwiczy kompetencje komunikowania się, negocjowania i zdolność przekonywania oraz
pracy w zespole.
Weryfikacja: Komunikacja, negocjowania oraz zdolność przekonywania sprawdzane są w trakcie pracy
grupy, a także w toku dyskusji z prowadzącym.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO
- Charakterystyka K_02
- Student nabywa kompetencje niezbędne do podjęcia racjonalnej decyzji o rozpoczęciu
prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub prowadzeniu działań przedsiębiorczych w
ramach przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach zadania dotyczące wybranych elementów
planowania działalności gospodarczej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO, I.P7S_KR
- Charakterystyka K_03
- Student ma potrzebę uczenia się
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO, I.P7S_KR