- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorstwo na rynku Unii Europejskiej
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- ZEMPS11/5
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 16h
Praca własna:
20 h – przegląd literatury, 39h- przygotowanie do zaliczenia
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba punktów ECTS według planu studiów ( wykłady + ćwiczenia) 0,64
Inne formy kontaktu bezpośredniego ( egzaminy, konsultacje oraz zaliczenia i egzaminy w dodatkowych terminach) 0,56
Łącznie 1,2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza o organizacji i funkcjonowaniu UE; mikroekonomia
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy przez studentów na temat istoty przedsiębiorstwa funkcjonującego na jednolitym rynku. Student nabędzie wiedzę oraz umiejętności w zakresie uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw, regulacji unijnych dla nich, tendencji rozwoju biznesu na jednolitym rynku, procesów włączenia przedsiębiorstw w rynek światowy. Student nabędzie umiejętności mechanizmów sukcesu na jednolitym rynku wobec nasilającej się konkurencji i ryzyka w prowadzeniu biznesu.
- Treści kształcenia:
- 1. Definicja, istota przedsiębiorstwa, kryteria UE podziału przedsiębiorstw;
2. Regulacje dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstw, powiązane z jednolitym rynkiem europejskim
3. Rodzaje podmiotów na jednolitym rynku – korporacje transnarodowe i międzynarodowe sieci handlowe
4. Rodzaje podmiotów na rynku UE – podmioty z udziałem kapitału zagranicznego
5. Sektor MSP na rynku UE
6. Europejska i międzynarodowa dolność konkurencyjna przedsiębiorstw w UE
7. Strategie konkurowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
8. Strategie funkcjonowania przedsiębiorstw europejskich na rynkach międzynarodowych
- Metody oceny:
- Zarówno dla studiów stacjonarnych jak i niestacjonarnych – test zaliczeniowy:
- stacjonarne i niestacjonarne – 10 pytań zamkniętych i 2 pytania otwarte
Warunkiem zaliczenia jest pozytywne napisane testu. I tak: 1 pkt za pytanie zamknięte i po 3 pkt za pytanie otwarte. 10 pkt – ocena b. dobra, 9-dobra plus, 8 – dobra, 7 – dostateczna plus, 6 dostateczna i ta – zalicza przedmiot.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Red. J. Lichtarski Podstawy nauki o przedsiębiorstwie Wyd. AE Wrocław, 2007
2. Red. S. Łobejko Przedsiębiorstwa sieciowe i inne formy współpracy sieciowej Oficyna Wyd. SGH Warszawa2012
3. Red. I. Lichniak Nauka o przedsiębiorstwie SGH, Warszawa 2009
4. Red. M. Nowakowski Eurobiznes SGH Warszawa 2008
Literatura uzupełniająca:
1. Red. M. Duczkowska-Piasecka Unia Europejska – organizacja-funkcjonowanie-korzyści Almamer warszawa 2009
2. M.Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw PWE Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Charakterystyka K_W01
- Zna podstawowe zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na jednolitym rynku, rozumie istotę przedsiębiorstwa funkcjonującego w skali międzynarodowej
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO1
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_W02
- Ma wiedze i potrafi zdefiniować międzynarodowe uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO2
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_W08
- Ma wiedze pozwalającą na objaśnienie istoty konkurencji międzynarodowej i zachowania się przedsiębiorstw na konkurencyjnym rynku
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO8
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_W12
- Ma wiedzę z zakresu strategii funkcjonowania przedsiębiorstwa w międzynarodowym otoczeniu gospodarczym
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Charakterystyka K_U02
- Potrafi analizować uwarunkowania i wykorzystać wiedze do prowadzenia przedsiębiorstwa z sukcesem na międzynarodowym rynku
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_U03
- Potrafi dobierać i posługiwać się stosownymi kategoriami ekonomicznymi i danymi statystycznymi w celu oceny sytuacji w przedsiębiorstwie i jego pozycji na rynku
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę jej uaktualniania i doskonalenia, rozumie, że to wyznacza ścieżkę sukcesu i rozwoju zawodowego
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_KO1
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_K03
- Potrafi określić podstawowe działania zmierzające do osiągnięcia wyznaczonego celu grupowo lub indywidualnie
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_KO3
Powiązane charakterystyki obszarowe: