- Nazwa przedmiotu:
- Drogi w transporcie wewnętrznym
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Ratkiewicz, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP405
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., realizacja zadania na ćwiczeniach 15 godz., zapoznanie się z literaturą 7 godz., przygotowanie się do kolokwiów 4 godz., realizacja pracy poza godzinami zajęć 15 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. (34 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., realizacja zadania na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt. (32 godz., w tym: realizacja zadania na ćwiczeniach 15 godz., realizacja pracy poza godzinami zajęć 15 godz., obrona pracy 2 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza i podstawowe umiejętności z zakresu Infrastruktury transportu oraz Mechaniki technicznej
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy i podstawowych umiejętności z zakresu kształtowania przestrzeni w obszarze projektowania, realizacji i eksploatacji dróg i placów wewnątrzzakładowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład: wprowadzenie, rozwój dróg wewnętrznych, status prawny drogi wewnętrznej. Działanie pojazdów na drogę, opory w ruchu pojazdów. Niweleta i jej kształtowanie. Przekroje poprzeczne drogi wewnętrznej, skrajnia drogowa. Kształtowanie drogi w planie, łuki i krzywe przejściowe. Przechyłki i poszerzenia na łukach. Skrzyżowania dróg wewnętrznych, widoczność, rozwiązania geometryczne. Nawierzchnia dróg wewnętrznych i ich konstrukcja. Place ładunkowe, ich parametry technologiczne. Ciągi piesze. Odwodnienie dróg, ulic i placów. Rampy i ich rodzaje. Wewnątrzzakładowe stacje kolejowe i ich rodzaje. Rozjazdy i ich konstrukcja. Fronty ładunkowe na stacjach kolejowych. Drogi transportowe w przestrzeni zamkniętej, zasady ich sytuowania względem konstrukcji nośnej budowli. Posadzki przemysłowe, wymagania, rodzaje i konstrukcja. Drogi transportowe pionowe, transport pionowy w budynkach, dźwigi, ich usytuowanie i konstrukcja. Ćwiczenia: opracowanie indywidualne projektu układu transportowego w zadanym zakładzie przemysłowym i zadanej sytuacji terenowej. Formą projektu jest rysunek planu generalnego układu transportowego oraz sprawozdanie zawierające niezbędne komentarze, karty katalogowe i obliczenia. Części składowe zadania ćwiczeniowego: 1) sporządzenie układu warstwic; 2) określenie wymiarów magazynów, 3) określenie parametrów frontu ładunkowego dla transportu kolejowego i samochodowego, 4) sporządzenie wykresu przepływu materiałów na planie zakładu, 5) opracowanie planu generalnego zakładu w skali 1:500.
- Metody oceny:
- Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testowych w liczbie szt. 12, przeprowadzane na przedostatnich zajęciach, kolokwium poprawkowe na ostatnich zajęciach dydaktycznych w semestrze. Minimalne wymaganie osiągnięcia oceny pozytywnej to 7 poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia: pisemny projekt zawierający opis realizacji treści zadania ćwiczeniowego; minimalne wymaganie osiągnięcia oceny pozytywnej to 3 poprawnie zrealizowane punkty z 5 punktów występujących w zadaniu, przy czym punkt 5) musi być wykonany obligatoryjnie
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Maciejna B.: Drogi transportowe w zakładach przemysłowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1992.
2. Neufert E.: Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego. Arkady, Warszawa 2016
Literatura uzupełniająca:
3. Ratkiewicz A., Bialik A., Wybrane aspekty projektowania i eksploatacji dróg zakładowych – bezpieczeństwo ruchu, „Służby Utrzymania Ruchu” 1/2007, Poznań 2007
4. Drury J., Falconer P.: Building and planning for industrial storage and distribution. Architectural Press, Oxford 2003
5 . Kwapiński M., Sewilski J., Wybraniec W.: Projektowanie dróg wewnątrzzakładowych. Ministerstwo budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych. Warszawa, 1973
.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę o cechach przestrzeni, niezbędnej do realizacji przemieszczania ładunków w podstawowych procesach produkcyjnych i dystrybucyjnych
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny w formie pytań otwartych lub testowych. Minimalne wymagania przedstawiono w części C opisu przedmiotu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna zasady uwzględniania rzeżby terenu przy projektowaniu dróg wewnętrznych i placów
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny w formie pytań otwartych lub testowych. Minimalne wymagania przedstawiono w części C opisu przedmiotu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W03
- Posiada wiedzę w zakresie obciążenia elementów infrastruktury wewnętrznej przedsiębiorstw produkcyjnych i dystrybucyjnych
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny w formie pytań otwartych lub testowych. Minimalne wymagania przedstawiono w części C opisu przedmiotu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W04
- Posiada wiedzę o zagrożeniach występujących na drogach wewnętrznych i placach ładunkowych
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny w formie pytań otwartych lub testowych. Minimalne wymagania przedstawiono w części C opisu przedmiotu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Posiada umiejętność kształtowania przestrzennego elementów infrastruktury transportu wewnętrznego
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny w formie pytań otwartych, lub testowych; ćwiczenia – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania. Minimalne wymagania przedstawiono w części C opisu przedmiotu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18, Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o, III.P6S_UW.4.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi przekazać rozwiązanie przestrzenne obiektu inżynierskiego (układu dróg) w postaci rysunku technicznego
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny w formie pytań otwartych, lub testowych; ćwiczenia – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania. Minimalne wymagania przedstawiono w części C opisu przedmiotu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW
- Charakterystyka U03
- Posiada umiejętności pozwalające na określenie zagrożeń występujących w warunkach rzeczywistych na drogach wewnętrznych i placach ładunkowych
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny w formie pytań otwartych, lub testowych; ćwiczenia – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania. Minimalne wymagania przedstawiono w części C opisu przedmiotu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW