- Nazwa przedmiotu:
- Pojazdy i urządzenia inteligentne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Iwona Grabarek, Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS626
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 54 godziny, w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie wskazanej literatury 8 godz., przygotowanie do kolokwium 6 godz., przygotowanie do egzaminu 6 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu matematyki, mechanika i podstaw automatyki.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami w rozwoju tzw. pojazdów i urządzeń inteligentnych (pojazdy drogowe, szynowe, transport wyspecjalizowany – transport osób niepełnosprawnych) oraz poznanie zasad budowy i użytkowania tych środków transportu.
- Treści kształcenia:
- 0. Źródła wiedzy z zakresu przedmiotu.
1. Klasyfikacja pojazdów samochodowych ze względu na ich zdolność do realizacji zadań w trybie autonomicznym.
2. HMI (Human Machine Interface): interfejs człowiek - maszyna w inteligentnych środkach transportu.
3. Rodzaje sygnałów biologicznych (akwizycja prowadzana na człowieku/operatorze) wykorzystywane w pojazdach i urządzeniach inteligentnych do monitorowania i sterowania.
4. Rodzaje sygnałów niebiologicznych wykorzystywane w pojazdach i urządzeniach inteligentnych do monitorowania i sterowania.
5. Sensory, techniki, urządzenia wykorzystywane do akwizycji sygnałów na potrzeby pojazdów i urządzeń inteligentnych.
6. Przetwarzanie sygnałów na potrzeby pojazdów i urządzeń inteligentnych:
a) Podstawowe zagadnienia z dziedziny sieci neuronowych;
b) Podstawowe zagadnienia z dziedziny logiki rozmytej;
c) Przykład analizy sygnałów biologicznych (akwizycja na operatorze pojazdu) w dziedzinie czasu i częstotliwości;
d) Podstawowe informacje dotyczące uczenia maszynowego.
7. Egzoszkielety: definicja, możliwości zastosowania, aktualny etap rozwoju na świecie, przegląd aktuatorów wykorzystywanych do realizacji ruchu, kwestia interakcji człowiek-maszyn.
8. Rzeczywistość wirtualna i zdalne sterowanie: możliwe zastosowania, kwestia sprzężenia zwrotnego z operatorem.
9. PRT (Personal Rapid Transit) jako przykład zautomatyzowanego, inteligentnego systemu transportowego.
10. Roboty: podział ze względu na cel działania, bezpieczeństwo współpracy człowiek-robot, przykład inteligentnego sposobu programowania zachowań robota, inteligencja robotów inspirowana naturą
- Metody oceny:
- Ocena formująca: 1 pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych. W przypadku osiągnięcia ponad 50 % możliwych punktów student jest dopuszczony do egzaminu ustnego w terminie zerowym.
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny zawierający 6 pytań otwartych lub ustny zawierający 2 pytania.
Do zaliczenia przedmiotu na poziomie minimum wymagane jest uzyskanie 50 % punktów możliwych do uzyskania.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Bishop R., „Intelligent Vehicle Technology and Trends” Springer Velag,2001,
2.Rutkowska D., Piliński M., Rutkowski L., - „Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte”, PWN, 1999,
3.Gang T, Koktovic P.V., Adaptive Control of Systems with Actuator nad Sensor Nonlinearities", John Wiley&Sons, 1996
4.Vlacic L., - „Intelligent Vehicle Technologies Teory and Applications”, Butterworth – Heinemann, 2001,
5. Cichocki P., Jabłkowski P., Kaczmarek M., "Inteligentne systemy sterowania ruchem", Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009,
6.Riley Q.R., -"Alternnative Cars in the 21st Centaury", S&A Inc.400, USA,
7.Szczepaniak C., -"Samochody XXI wieku", Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008,
8. Eco-Mobilność tom 1 monografia pod redakcją W. Choromańskiego, WKŁ 2016
9. Choromański W., Grabarek et al. „Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego” PWN 2020
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę w zakresie pojęć podstawowych, zasadach działania i trendach rozwojowych pojazdów i urządzeń inteligentnych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW