- Nazwa przedmiotu:
- Bezzałogowe statki powietrzne
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Marcin Żugaj
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Robotyka i Automatyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem (zajęcia): 30
Godziny kontaktowe z nauczycielem (konsultacje): 5
Przygotowanie do zajęć: 15
Korzystanie z materiałów dodatkowych i pomocniczych: 10
Przygotowanie do sprawdzianów: 15
SUMA: 75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.5 ECTS – 35 h, w tym:
Zajęcia 30 h
Konsultacje 5 h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1. Znajomość algebry, geometrii, analizy matematycznej w zakresie wykładanym na wcześniejszych latach studiów.
2. Znajomość mechaniki w zakresie wykładanym na wcześniejszych latach studiów.
3. Znajomość teorii systemów i teorii sterowania w zakresie wykładanym na wcześniejszych latach studiów.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- C1. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z dziedziny bezzałogowych statków powietrznych.
C2. Pozyskanie wiedzy i umiejętności dotyczących podstaw nawigacji lotniczej.
C3. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu mechaniki lotu – podstawy aerodynamiki, rodzaje i budowa stałopłatów i wiropłatów, lot zaburzony i niezaburzony, warunki równowagi w locie ustalonym, właściwości lotne
C4. Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących systemów automatycznego sterowania lotem – rodzaje, zastosowanie, metody projektowania i syntezy systemów automatycznego sterowania lotem
- Treści kształcenia:
- Wykłady
Wprowadzenie do systemów bezzałogowych – budowa i zastosowanie systemów bezzałogowych.
Podstawy nawigacji – zasady nawigacji (podstawowe definicje zasady prowadzenia nawigacji lotniczej), czujniki i systemy nawigacji i orientacji przestrzennej (INS, GPS, magnetometr), metody i algorytmy wyznaczania parametrów nawigacyjnych i orientacji przestrzennej.
Podstawy aerodynamiki – atmosfera wzorcowa, profil aerodynamiczny (geometria, siła i moment aerodynamiczny) siły i moment aerodynamiczny na płacie.
Stałopłaty i wiropłaty – rodzaje i konfiguracje, sterowanie lotem, warunki równowagi i stabilność.
Systemy automatycznego sterowania lotem – rodzaje, struktury i zastopowanie.
Laboratoria
Badanie właściwości systemu INS.
Badanie właściwości systemu GPS.
Badanie busoli magnetycznej.
Badanie właściwości śmigła / wirnika nośnego.
Badanie charakterystyk siłowników i serwomechanizmów.
Badanie charakterystyk wiropłata.
Sprawdzian i zaliczenie laboratorium.
- Metody oceny:
- (F – formująca, P – podsumowująca)
Fs – ocena ze sprawdzianu,
Fl1-Fl6 – oceny z ćwiczeń laboratoryjnych,
Fz – ocena zaliczeniowa z laboratorium – średnia ocen Fl1-Fl6,
P – ocena podsumowująca – średnia z Fs i Fz.
Ocenie podlega sprawdzian przeprowadzony na koniec semestru oraz praca na zajęciach laboratoryjnych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Materiały dla studentów.
2. Żugaj M.: Układy automatycznego sterowania lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2011.
3. McLean D.: Automatic flight control systems. Prentice Hall, New York 1990.
4. Yechout T.R.: Introduction to aircraft flight mechanics: performance, static stability, dynamic stability, and classical feedback control. American Institute of Aeronautics and Astronautics. Reston 2003.
5. Hull D.,G.: Fundamentals of Airplane Flight Mechanics. Springer. Berlin 2007.
6. Esmat Bakir, „Introduction to modern navigation systems”, World Scientific, 2007.
7. Narkiewicz J., „GPS i inne satelitarne systemy nawigacji”, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2007.
8. Narkiewicz J., „Podstawy układów nawigacyjnych”, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka EW1
- Student zna podstawowe metody i systemy nawigacji lotniczej.
Weryfikacja: sprawdzian, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych,
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
AiR1_W13, AiR1_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
III.P6S_WG, P6U_W, I.P7S_WG.o, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka EW2
- Student zna podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu wiropłatów i stałopłatów.
Weryfikacja: sprawdzian, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych,
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
AiR1_W09, AiR1_W12, AiR1_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
- Charakterystyka EW3
- Student zna podstawy projektowania i analizy systemów automatycznego sterowania lotem.
Weryfikacja: sprawdzian, zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
AiR1_W09, AiR1_W13, AiR1_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka EU1
- Student potrafi sklasyfikować struktury systemów nawigacji lotniczej, zbadać ich właściwości i przedstawić opis matematyczny ich algorytmów.
Weryfikacja: sprawdzian, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
AiR1_U02, AiR1_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UO, I.P6S_UK
- Charakterystyka EU2
- Student potrafi wykonywać obliczenia równowagi statku powietrznego w locie ustalonym.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
AiR1_U10, AiR1_U05, AiR1_U07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka EU3
- Student potrafi sklasyfikować struktury systemów automatycznego sterowania lotem i przedstawić opis matematyczny ich algorytmów.
Weryfikacja: sprawdzian, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych,
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
AiR1_U10, AiR1_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o