- Nazwa przedmiotu:
  - Projektowanie układów napędowych pojazdów
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - Doc. dr inż. Andrzej Wąsiewski
 
    - Status przedmiotu:
  - Fakultatywny ograniczonego wyboru
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Mechanika Pojazdów i Maszyn Roboczych
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe obieralne do wyboru przez studenta
 
    - Kod przedmiotu:
  - 1150-MB000-MSP-0145
 
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2021/2022
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1) Liczba godzin kontaktowych - 31, w tym:
a) wykład – 30 godz.;
b) konsultacje – 1 godz.
2) Praca własna studenta -  31 godzin, w tym:
a)	 8 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do wykładu;
b)	 8 godz. – studia literaturowe;
c)	 15 godz. – wykonanie pracy domowej ‒ projekt obliczeniowy.
3) RAZEM – 62 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1 punkt ECTS – liczba godzin kontaktowych - 31, w tym:
a) wykład – 30 godz.;
b) konsultacje – 1 godz.;
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0,5 punktu ECTS – 15 godz. – wykonanie pracy domowej (projekt obliczeniowy).
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Ogólna wiedza z zakresu mechaniki, wytrzymałości, podstaw budowy maszyn, mechaniki pojazdów i układów napędowych.
 
    - Limit liczby studentów:
  - -
 
    - Cel przedmiotu:
  - Poznanie zasad projektowania elementów i zespołów układu napędowego pojazdu poddanych zmiennemu obciążeniu. Poznanie teorii i podstaw konstrukcji mechanizmów różnicowych o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Praktyczna umiejętność wykorzystywania teorii obciążenia równoważnego w obliczeniach projektowych zespołów układu napędowego pojazdów. Umiejętność przeprowadzenia obliczeń projektowych dla przekładni planetarnych i mechanizmów różnicowych.
 
    - Treści kształcenia:
  - 1. Zasady projektowania i obliczania elementów układu napędowego pojazdu: Podstawowe cechy procesu projektowania elementów samochodu (podobieństwa i różnice do projektowania w innych dziedzinach).
2. Obciążenia elementów układu napędowego: Rodzaje obciążeń zmieniających się w czasie. Widmo i histogram obciążenia. Obciążenia (nominalne, maksymalne i równoważne) przyjmowane do projektowania elementów układu napędowego pojazdu. Podstawy budowy modeli do symulacyjnego wyznaczania widm obciążeń.
3. Obciążenie równoważne: Podstawy teoretyczne i metody wyznaczania obciążenia równoważnego. Obciążenie i obciążalność elementu. Wykresy zmęczeniowe Wöhlera dla elementów układu napędowego. Hipoteza liniowa Plamgren-Minera. Hipoteza względna Plamgren-Minera. Stochastyczny charakter obciążeń i obciążalności.
4. Zasady projektowania łożyskowań z wykorzystaniem obciążenia równoważnego: Metody wyznaczanie obciążenia równoważnego na przykładzie wybranych węzłów łożyskowych w skrzyni biegów i kole jezdnym. Rys historyczny i rozwój metod. Przykłady obliczeniowe.
5. Zasady projektowania skrzyń biegów z wykorzystaniem obciążenia równoważnego: Metody wyznaczanie obciążenia równoważnego na przykładzie przekładni zębatych w skrzyni biegów. Rys historyczny i rozwój metod. Przykłady obliczeń projektowych.
6. Podstawy projektowania przekładni planetarnych stosowanych w pojazdach: Schematy kinematyczne przekładni planetarnych stosowanych w układach napędowych. Obciążenie projektowe przekładni. Metoda doboru parametrów geometrycznych kół zębatych planetarnej przekładni w układzie napędowym pojazdu. Algorytm obliczeń. Zasady wyznaczanie podstawowych parametrów geometrycznych przekładni. Podstawy sprawdzania wytrzymałości i trwałości wg PN-ISO 6336.
7. Teoria mechanizmów różnicowych o zwiększonym tarciu i podstawy ich projektowania oraz obliczania: Podstawy teoretyczne i konstrukcja tego typu mechanizmów. Typy i rodzaje mechanizmów (próba systematyki). Zalety i wady poszczególnych rozwiązań. Charakterystyki mechanizmów różnicowych i ich wpływ na własności trakcyjne pojazdu. Model obliczeniowy. Podstawy projektowania oraz obliczenia projektowe. Aktywne mechanizmy różnicowe.
8. Tendencje rozwojowe współczesnych układów napędowych i kierunki rozwoju. Automatyzacja i sposoby jej realizacji. Przykłady rozwiązań.
 
    - Metody oceny:
  - Zaliczany jest na podstawie pisemnego kolokwium i pracy domowej ‒ projektu obliczeniowego.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - 1.	Förster H.J.: Automatische Fahrzeuggetriebe. Berlin: Springer–Verlag 1990.
2.	Haibach E.: Betriebsfestigkeit, VDI-Verlag GmbH, Düsseldorf 1989.
3.	Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Przekładnie walcowe. T 2, WKŁ, Warszawa 1995.
4.	Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe Pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. WKŁ, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002.
5.	Kocańda S., Szala J.: Podstawy obliczeń zmęczeniowych. PWN, Warszawa 1997.
6.	Lechner G., Naunheimer H.: Fahrzeuggetriebe. Berlin: Springer-Verlag 1994.
7.	Looman J.: Zahnradgetriebe. Grundlagen, Konstruktionen, Anwendung in Fahrzeugen. 3 Auflage. Berlin: Springer-Verlag 1996.
8.	Micknass W., Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały napędowe i półosie napędowe. Warszawa: WKŁ 2005.
9.	Podstawy konstrukcji maszyn. T 1, pod red. M. Dietricha. PWN, Warszawa 1986.
10.	Poradnik Inżyniera Samochodowego, pod red. Z. Jaśkiewicza, WKŁ, Warszawa 1990.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - -
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka 1150-MB000-MSP-0145_W1
 
                    - Posiada wiedzę o kryteriach projektowania układów napędowych pojazdów, wynikających z analizy ich możliwych rodzajów uszkodzeń.
                        Weryfikacja: Kolokwium, ocena pracy domowej ‒ projektu obliczeniowego.
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMiBM2_W04, KMiBM2_W10
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka 1150-MB000-MSP-0145_W2
 
                    - Zna podstawowe metody obliczeniowe i eksperymentalne, stosowane przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z projektowaniem układów napędowych pojazdów.
                        Weryfikacja: Kolokwium, ocena pracy domowej ‒ projektu obliczeniowego.
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMiBM2_W13
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka 1150-MB000-MSP-0145_W3
 
                    - Zna zasady określania i wyznaczania obciążeń eksploatacyjnych i ich efektów, niezbędnych do projektowania układów napędowych pojazdów.
                        Weryfikacja: Kolokwium, ocena pracy domowej ‒ projektu obliczeniowego.
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMiBM2_W12
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka 1150-MB000-MSP-0145_U1
 
                    - Potrafi określić charakterystyki materiałowe, niezbędne dla analizowanego kryterium projektowego.
                        Weryfikacja: Kolokwium, ocena pracy domowej ‒ projektu obliczeniowego.
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMiBM2_U04, KMiBM2_U06
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka 1150-MB000-MSP-0145_U2
 
                    - Potrafi przeprowadzić analizy wymagane do udowodnienia rozważanych kryteriów projektowych układów napędowych pojazdów.
                        Weryfikacja: Kolokwium, ocena pracy domowej ‒ projektu obliczeniowego.
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMiBM2_U08, KMiBM2_U09
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka 1150-MB000-MSP-0145_U3
 
                    - Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla projektowania zespołów układu napędowego pojazdu, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi.
                        Weryfikacja: Ocena pracy domowej ‒ projektu obliczeniowego.
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMiBM2_U12, KMiBM2_U14
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka 1150-MB000-MSP-0145_U4
 
                    - Potrafi do rozwiązywania zadań inżynierskich integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł w tym z zakresu interdyscyplinarnych i wielodyscyplinowych procesów inżynierskich w budowie maszyn i pojazdów.
                        Weryfikacja: Kolokwium, ocena pracy domowej ‒ projektu obliczeniowego.
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMiBM2_U14
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka 1150-MB000-MSP-0145_U5
 
                    - Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, wyciągać wnioski i formułować merytoryczne opinie.
                        Weryfikacja: Kolokwium, ocena pracy domowej-projektu obliczeniowego.
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMiBM2_U15
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka 1150-MB000-MSP-0145_U6
 
                    - Potrafi określić kierunki dalszego kształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
                        Weryfikacja: Dyskusja na wykładzie.
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMiBM2_U19
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka 1150-MB000-MSP-0145_K1
 
                    - Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu w sposób powszechnie zrozumiały informacji i opinii dotyczących osiągnięć w zakresie budowy maszyn i pojazdów i innych aspektów działalności inżyniera mechanika.
                        Weryfikacja: Dyskusja na wykładzie.
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMiBM2_K01
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: