- Nazwa przedmiotu:
- Struktury energochłonne w pojazdach
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jarosław Seńko
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika Pojazdów i Maszyn Roboczych
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MBNPO-IZP-0405
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 20, w tym:
a) wykład – 16 godz.;
b) konsultacje – 4 godz.
2) Praca własna studenta - 60 godzin, w tym:
a) 20 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do wykładu;
b) 20 godz. – studia literaturowe;
c) 20 godz. – przygotowywanie się studenta do kolokwiów.
3) RAZEM – 80 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS – liczba godzin kontaktowych - 20, w tym:
a) wykład – 16 godz.;
b) konsultacje – 4 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z komputerowych metod wspomagania prac inżynierskich, wytrzymałości materiałów i podstaw konstrukcji maszyn (wysłuchanie wykładów: MES, PKM i Wytrzymałość materiałów I i II)
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstaw praktycznego wykorzystania technik obliczeniowych w procesie projektowania struktur energochłonnych pojazdów. Umiejętność doboru metod symulacyjnych do rodzaju projektowanych struktur energochłonnych pojazdu.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe wiadomości o strukturach nośnych pojazdów. Zasady obliczeń struktury nośnej - wyważenie samochodu. Oszacowanie obciążeń eksploatacyjnych, przedstawienie elementarnych modeli drogi, wskaźnik dynamiczny. Elementarne modele obliczeniowe struktur nośnych. Projektowanie belek i węzłów cienkościennych. Struktury energochłonne - podstawy mechaniki zgniatania. Formy lokalnej utraty stateczności. Zgniatanie progresywne kolumn cienkościennych. Zasady projektowania struktur energochłonnych. Materiały piankowe, szkieletowe, typu plaster miodu i cienkościenne wypełnione. Elementarne modele obliczeniowe nadwozi - programy specjalistyczne i MES. Projektowanie na sztywność skrętną, giętną oraz stref energochłonnych. Wyznaczanie częstości drgań własnych i ocena dynamiczna nadwozia. Zaawansowane modele obliczeniowe i optymalizacyjne
- Metody oceny:
- Wykład - zaliczany jest na podstawie 2 kolokwiów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Christensen J., Bastien Ch.: Nonlinear Optimization of Vehicle Safety Structures: Modeling of Structures Subjected to Large Deformations. Butterworth-Heinemann 2015.
2. Wicher J.: Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu. Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1997.
3. Huang M.: Vehicle Crash Mechanics. CRC Press LLC, 2002.
4. Wicher J.: Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka 1150-MBNPO-IZP-0405_W1
- Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą konstrukcji nadwozi.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka 1150-MBNPO-IZP-0405_W2
- Posiada wiedzę o współczesnych technikach projektowania struktur nadwozi w praktyce inżynierskiej.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka 1150-MBNPO-IZP-0405_W3
- Zna podstawowe etapy projektowania struktur energochłonnych pojazdów.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka 1150-MBNPO-IZP-0405_W4
- Zna podstawowe właściwości materiałów konstrukcyjnych wykorzystywanych do tworzenia struktur energochłonnych.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka 1150-MBNPO-IZP-0405_W5
- Zna podstawowe kryteria wytrzymałościowe umożliwiające ocenę jakości projektu struktury energochłonnej.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka 1150-MBNPO-IZP-0405_U1
- Potrafi sformułować stosowne kryteria projektowe dla danego etapu projektowania nadwozia.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMiBM_U17, KMiBM_U18, KMiBM_U19, KMiBM_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka 1150-MBNPO-IZP-0405_U2
- Potrafi zaplanować realizację obliczeń struktury energochłonnej nadwozia pojazdu
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMiBM_U18, KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka 1150-MBNPO-IZP-0405_U3
- Potrafi dobrać parametry struktury energochłonnej nadwozia, spełniające kryteria procesu homologacyjnego pojazdu.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka 1150-MBNPO-IZP-0405_K1
- Ma świadomość wagi przyjętych założeń na dokładność obliczeń konstrukcji oraz konieczności weryfikacji przyjętych założeń.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
KMiBM_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: