- Nazwa przedmiotu:
- Techniki diagnozowania stanu gleb i gruntów
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Kulig, prof. uczelni; dr hab. inż. Agnieszka Pusz, prof. uczelni
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Specjalizacyjne
- Kod przedmiotu:
- 1110-OSOKS-MSP-2305
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Zajęcia projektowe: 15 godzin
Laboratorium: 15 godzin
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą: 10 godzin
Przygotowanie referatu/prezentacji : 5 godzin
Opracowanie projektu: 15 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych: 5 godzin
Opracowanie sprawozdania: 10 godzin
Razem: 75 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z technikami diagnozowania gleb i gruntów w aspekcie ochrony środowiska, przekazanie wiedzy w zakresie planowania i realizacji badań powierzchni ziemi, oceny stanu zanieczyszczenia gleb i gruntów oraz określania przyczyn i stopnia ich degradacji, a także potrzeb w zakresie remediacji i rekultywacji terenów zanieczyszczonych. Nabycie przez studentów umiejętności pobierania próbek zanieczyszczonych gleb i gruntów do celów badawczych z różnych terenów oraz przeprowadzania oceny uzyskanych wyników analiz pod kątem określenia stanu powierzchni ziemi oraz stopnia degradacji gleb i gruntów.
- Treści kształcenia:
- Zajęcia projektowe:
Celem projektu diagnozy stanu oraz zagrożeń gleb i gruntów jest opracowanie programu badań terenowych na zdegradowanym terenie - dla określenia stopnia czystości/zanieczyszczenia gruntu: program, metody i koszty badań (dla zadanych warunków początkowych). Rozszerzenie i ugruntowanie wiedzy dotyczy takich zagadnień jak źródła informacji o stanie powierzchni ziemi: dane statystyczne GUS, wyniki monitoringu środowiska, badania stacji chemiczno-rolniczych itp. Normy metodyczne badania gleb i gruntów oraz wyznaczanie punktów badania gruntu. Zmienność przestrzenna i czasowa parametrów charakteryzujących gleby i grunty. Błędy pobierania próbek i metody ich minimalizacji. Przegląd ekologiczny terenu: fazy oraz zakres prac analitycznych i badawczych, opracowanie wyników badań, zestawienia tabelaryczne i mapy, interpretacja warunków glebowych, ocena stanu czystości gleb i gruntów oraz wnioskowanie na podstawie wyników badań. Przykłady określania czystości gruntu oraz wykorzystania informacji o stanie powierzchni ziemi: wyznaczanie obszaru ograniczonego użytkowania, określenie wpływu oddziaływania obiektu na sposób zagospodarowania terenu, wnioski dotyczące remediacji gruntu oraz opinie dla wymiaru sprawiedliwości.
Zajęcia laboratoryjne:
Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest określenie stopnia degradacji terenu oraz przydatności gruntu pod określony sposób zagospodarowania (grupy I, II, III, IV). Zakres badań obejmuje rozpoznanie warunków w terenie, pobieranie próbek zanieczyszczonych gleb i gruntów do celów badawczych, analizę terenową oraz oznaczenie wybranych zanieczyszczeń, m.in. metali.
- Metody oceny:
- Ocena zintegrowana = ocena z zajęć projektowych x 0,5 + ocena z zajęć laboratoryjnych x 0,5
Zajęcia projektowe: opracowanie raportu, obrona projektu.
Zajęcia laboratoryjne: przeprowadzenie badań i prezentacja wyników, obrona sprawozdania.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Baran St., Turski R. (1996): Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin.
2. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. (2004): Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
3. Białousz S., Skłodowski P. (2007): Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
4. Siuta J. (1995): Gleba - diagnozowanie stanu i zagrożenia. Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa.
5. Gworek B. i inni (2000): Procedura oceny ryzyka w zarządzaniu gruntami zanieczyszczonymi metalami ciężkimi. Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa.
6. Kowalik S. (2007): Zagadnienia z gleboznawstwa dla studentów inżynierii środowiska. Wyd. drugie pop. AGH, Kraków.
7. Ostrowska A., Gawliński St., Szczubiałka Z. (1991): Metody analizy i oceny własności gleb i roślin. Katalog IOŚ. Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie planowania i realizacji badań gleb i gruntów w aspekcie ochrony środowiska.
Weryfikacja: Opracowanie raportu, obrona projektu.
Przeprowadzenie badań i prezentacja wyników, obrona sprawozdania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W04, K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W02
- Zna sposób oceny stanu zanieczyszczenia gleb i gruntów oraz określania przyczyn i stopnia ich degradacji.
Weryfikacja: Opracowanie raportu, obrona projektu.
Przeprowadzenie badań i prezentacja wyników, obrona sprawozdania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W03
- Posiada wiedzę w zakresie określania potrzeb remediacji i rekultywacji terenów zanieczyszczonych.
Weryfikacja: Opracowanie raportu, obrona projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W08, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Posiada umiejętność dotyczącą pobierania próbek zanieczyszczonych gleb i gruntów do celów badawczych z różnych terenów zanieczyszczonych.
Weryfikacja: Opracowanie raportu, obrona projektu.
Przeprowadzenie badań i prezentacja wyników, obrona sprawozdania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U07, K_U09, K_U12, K_U13, K_U14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U02
- Potrafi przeprowadzić prawidłową ocenę uzyskanych wyników analiz oraz określić przydatność gruntu pod określony sposób zagospodarowania (grupy I, II, III, IV).
Weryfikacja: Przeprowadzenie badań i prezentacja wyników, obrona sprawozdania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U09, K_U16, K_U17
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U03
- Posiada umiejętność określenia stanu powierzchni ziemi oraz stopnia degradacji gleb i gruntów.
Weryfikacja: Opracowanie raportu, obrona projektu.
Przeprowadzenie badań i prezentacja wyników, obrona sprawozdania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04, K_U09, K_U11, K_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności.
Weryfikacja: Opracowanie raportu, obrona projektu.
Przeprowadzenie badań i prezentacja wyników, obrona sprawozdania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K02
- Rozumie ważność pozatechnicznych aspektów działalności.
Weryfikacja: Opracowanie raportu, obrona projektu.
Przeprowadzenie badań i prezentacja wyników, obrona sprawozdania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: