- Nazwa przedmiotu:
- Analiza matematyczna 3
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Grzegorz Świątek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MA000-LSP-0232
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 8
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady 15x3=45
Ćwiczenia 15x3=45
Przygotowanie do wykładów 15
Przygotowanie do ćwiczeń 45
Przygotowanie do kolokwiów 15
Przygotowanie do egz. pisemnego 10
Przygotowanie do egzaminu ustnego 15
Konsultacje 5
Zaliczenia, egzaminy 4
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 4
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład60h
- Ćwiczenia60h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza Matematyczna 1, Analiza Matematyczna 2, algebra liniowa
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Cel przedmiotu: Wstęp do topologii. Podanie ścisłych podstaw teorii miary i całki Lebesgue'a. Elementy teorii funkcji rzeczywistych. Wyuczenie sposobu użycia i obliczania całek wielokrotnych. Wprowadzenie całek po łukach i płatach, w tym całek pól wektorowych i formalizmu formrózniczkowych wraz z praktycznymi technikami obliczania i zastosowaniami.
- Treści kształcenia:
- 1.Topologia przestrzeni metrycznych – zwartość i ciągłość.
2.Konstrukcja miary Lebesgue'a w przestrzeni euklidesowej.
3.Funkcje mierzalne i definicja całki.
4.Własności i podstawowe twierdzenia dotyczące całek.
5.Abstrakcyjne przestrzenie z miarą.
6.Zamiana zmiennych, praktyczne aspekty całkowania.
7.Przestrzenie L_p.
8.Przybilżanie funkcji mierzalnych ciągłymi, zbiór Lebesgue'a.
9.Twierdzenie Greena i formy różniczkowe.
10.Całkowanie po dwywymiarowych płatach.
11.Twierdzenia Gaussa-Ostrogradskiego i Stokesa.
12.Całkowanie pochodnych pół wektorowych i lemat Poincaré.
- Metody oceny:
- 1. Ocena punktowa z ćwiczeń (Ć) wyrazi się liczbą w skali (0-100) wystawioną wg. kryteriów ustalonych przez prowadzącego ćwiczenia. W przypadku statystycznie istotnych różnic w ocenach u różnych prowadzących będzie zastosowana poprawka w celu ich wyrównania.
2. Do zaliczenia ćwiczeń potrzeba i wystarcza Ć>=50. Ćwiczenia mogą być zaliczane oddzielnie od całości przedmiotu.
3. Przy sprawdzianach pisemnych będą stosowane procedury wydziałowe opisane w http://www.mini.pw.edu.pl/~gswiatek/FILES/sprawdziany.pdf
4. Egzamin pisemny będzie się składał z trzech pytań teoretycznych,w tym co najmniej jednego opartego o przykład,i zostanie oceniony w skali (0-50) – ocena(E). Można będzie do niego przystąpić bez zaliczenia ćwiczeń. Po uprzednim ogłoszeniu egzamin może przybrać częściowo formę ustną.
5. Będą za w czasu podane zagadnienia w celu ułatwienia przygotowania do egzaminu.
6. Ocena końcowa (K) w skali (0-200) wyrazi się poprzez K=max(Ć+2E,4E40).
7. Ocena z przedmiotu będzie zależała od (K).K>=100 będzie dolną granicą oceny dostatecznej, a szczegółowa skala zostanie podana później.
8. Pozytywna ocena z przedmiotu implikuje zaliczenie ćwiczeń.
9. W przypadku jeśli student złamał zasady etycznego postępowania, prowadzący może zdecydować o niestosowaniu niniejszego regulaminu przy ocenie takiego studenta. Zastosowany będzie inny tryb postępowania zgodnie z regulaminem studiów i zarządzeniami dziekana
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. W. Kołodziej, Analiza matematyczna, PWN, Warszawa 1978.
2. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, część I i II.
3. Folland, G.: Advanced calculus, Prentice-Hall (2002), ISBN 0-13-065265-2
4. Stein, E., Shakarchi R.: Princeton lectures in analysis III, real analysis, Princeton University Press (2005), ISBN 0-691-11386-6
5. Weintraub, S.: Differential forms, Academic Press, San Diego (1997), ISBN 978-0-12-742510-8.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka AM3_W01
- Zna podstawy ogólnej teorii miary i funkcji mierzalnych oraz rodzaje zbieżności i twierdzenia graniczne.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM3_W02
- Ma wiedzę z teorii miary i całki Lebesgue’a
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM3_W03
- Zna pojęcia analizy wektorowej i twierdzenia z nimi związane.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM3_W04
- Zna aparat form różniczkowych.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM3_W05
- Zna konstrukcje miar produktowych i twierdzenie Fubiniego.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka AM3_U01
- Potrafi obliczać całki wielokrotne stosując całki iterowane i zamianę zmiennych.
Weryfikacja: Kolokwia, kartkówki, zadania domowe, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM3_U02
- Potrafi całkować po krzywych i płatach.
Weryfikacja: Kolokwia, kartkówki, zadania domowe, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM3_U03
- Potrafi stosować twierdzenia typu Stokesa.
Weryfikacja: Kolokwia, kartkówki, zadania domowe, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM3_U04
- Potrafi stosować formy różniczkowe.
Weryfikacja: Kolokwia, kartkówki, zadania domowe, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM3_U05
- Potrafi stosować twierdzenia i zamianie granicy i całki.
Weryfikacja: Kolokwia, kartkówki, zadania domowe, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka AM3_K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: Egzamin, ocena aktywności na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM3_K02
- Rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych
Weryfikacja: Egzamin, ocena aktywności na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM3_K03
- Rozumie społeczne aspekty stosowania nabytej wiedzy i umiejętności
Weryfikacja: Egzamin, ocena aktywności na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe: