- Nazwa przedmiotu:
- Obiekty inżynierskie II
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska, dr hab. inż. Monika Mitew-Czajewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-TS000-MSP-0301
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; przygotowanie prac projektowych 3 godz.; konsultacje, egzamin: 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 47 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; konsultacje, egzamin: 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 18 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz.; przygotowanie prac projektowych 3 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ukończone studia I stopnia w dyscyplinie Inżynieria lądowa lub transport
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- W wyniku zaliczenia przedmiotu student nabywa podstawową wiedzę niezbędną do koncepcyjnego projektowania i wykonawstwa budowli podziemnych tzn. tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych oraz znajomość technologii i podstaw projektowania głębokich wykopów w budownictwie komunikacyjnym i ogólnym.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Regulamin przedmiotu. Wprowadzenie – aktualna sytuacja w budownictwie podziemnym w Polsce (bieżące i planowane inwestycje – tunele komunikacyjne/kolejowe). Historia tunelarstwa; budownictwo podziemne na świecie, przykłady oddanych do eksploatacji i budowanych tuneli kolejowych. Definicje, pojęcia, słownictwo stosowane w budownictwie podziemnym. Rodzaje tuneli, podział tuneli ze względu na przeznaczenie; kształty przekroju poprzecznego tuneli; wyrobisko i jego części; obudowa tuneli i jej części, geometria tuneli kolejowych. Czynniki wpływające na decyzję o budowie tunelu oraz na kształt przekroju poprzecznego. Przestrzeń podziemna w miastach, tunele kolejowe, metro i drogowe. Metody budowy tuneli i głębokich wykopów. Metoda tarczowa budowy tuneli. Oddziaływanie tuneli i głębokich wykopów na sąsiednie obiekty, środowisko.
Ćwiczenia projektowe: Klasyfikacja metod budowy tuneli płytkich i głębokich. Metody klasyczne budowy tuneli, założenia projektowe. Wentylacja i oświetlenie tuneli komunikacyjnych, założenia projektowe. Metoda ścian szczelinowych. Analiza stateczności, sił wewnętrznych i przemieszczeń obudowy wykopu. Analiza ściany głębokiego wykopu w MES.
- Metody oceny:
- Oceny pracy studenta na podstawie wykonanego projektu konsultowanego podczas semestru oraz obrony. Końcowe zaliczenie na podstawie egzaminu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Stamatello H. – Tunele i miejskie budowle podziemne;
[2] Bartoszewski, Lessaer – Tunele i przejścia podziemne w miastach;
[3] Jarominiak – Lekkie konstrukcje oporowe;
[4] Wiłun Z. – Zarys geotechniki;
[5] Warunki techniczne wykonywania ścian szczelinowych, wydanie III – Instytut Badawczy Dróg i Mostów;
[6] Thiel H. – Mechanika skał;
[7] Dembicki E. – Parcie, odpór i nośność gruntu;
[8] Siemińska-Lewandowska A. –Głębokie wykopy, projektowanie i wykonawstwo;
[9] Prasa techniczna: Inżynieria i Budownictwo, Inżynieria Morska i geotechnika, Geoinżynieria Drogi Mosty Tunele.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma wiedzę z historii budownictwa podziemnego, zna klasyfikację tuneli ze względu na przeznaczenie, kształt, zagłębienie, materiał obudowy. Zna metody wykonywania tuneli. Wie jakie są zasady wentylacji, oświetlenia i odwodnienia tuneli. Ma wiedzę o wykorzystaniu przestrzeni podziemnej oraz o oddziaływaniu budowli podziemnych na obiekty sąsiednie i środowisko.
Weryfikacja: Na podstawie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_W05, TS_W06, TS_W09, TS_W14, TS_W15, TS_W18
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , ,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi wstępnie wybrać metodę budowy i zaprojektować w metodzie odkrywkowej obudowę wykopu.
Weryfikacja: Na podstawie wykonania i obrony projektu koncepcyjnego
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_U03, TS_U04, TS_U06, TS_U08, TS_U09, TS_U10, TS_U16
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , , ,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: Obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_K01, TS_K03, TS_K04
Powiązane efekty obszarowe:
, ,