Nazwa przedmiotu:
Obiekty inżynierskie II
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska, dr hab. inż. Monika Mitew-Czajewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-TS000-MSP-0301
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; przygotowanie prac projektowych 3 godz.; konsultacje, egzamin: 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 47 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; konsultacje, egzamin: 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 18 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz.; przygotowanie prac projektowych 3 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ukończone studia I stopnia w dyscyplinie Inżynieria lądowa lub transport
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
W wyniku zaliczenia przedmiotu student nabywa podstawową wiedzę niezbędną do koncepcyjnego projektowania i wykonawstwa budowli podziemnych tzn. tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych oraz znajomość technologii i podstaw projektowania głębokich wykopów w budownictwie komunikacyjnym i ogólnym.
Treści kształcenia:
Wykład: Regulamin przedmiotu. Wprowadzenie – aktualna sytuacja w budownictwie podziemnym w Polsce (bieżące i planowane inwestycje – tunele komunikacyjne/kolejowe). Historia tunelarstwa; budownictwo podziemne na świecie, przykłady oddanych do eksploatacji i budowanych tuneli kolejowych. Definicje, pojęcia, słownictwo stosowane w budownictwie podziemnym. Rodzaje tuneli, podział tuneli ze względu na przeznaczenie; kształty przekroju poprzecznego tuneli; wyrobisko i jego części; obudowa tuneli i jej części, geometria tuneli kolejowych. Czynniki wpływające na decyzję o budowie tunelu oraz na kształt przekroju poprzecznego. Przestrzeń podziemna w miastach, tunele kolejowe, metro i drogowe. Metody budowy tuneli i głębokich wykopów. Metoda tarczowa budowy tuneli. Oddziaływanie tuneli i głębokich wykopów na sąsiednie obiekty, środowisko. Ćwiczenia projektowe: Klasyfikacja metod budowy tuneli płytkich i głębokich. Metody klasyczne budowy tuneli, założenia projektowe. Wentylacja i oświetlenie tuneli komunikacyjnych, założenia projektowe. Metoda ścian szczelinowych. Analiza stateczności, sił wewnętrznych i przemieszczeń obudowy wykopu. Analiza ściany głębokiego wykopu w MES.
Metody oceny:
Oceny pracy studenta na podstawie wykonanego projektu konsultowanego podczas semestru oraz obrony. Końcowe zaliczenie na podstawie egzaminu.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Stamatello H. – Tunele i miejskie budowle podziemne; [2] Bartoszewski, Lessaer – Tunele i przejścia podziemne w miastach; [3] Jarominiak – Lekkie konstrukcje oporowe; [4] Wiłun Z. – Zarys geotechniki; [5] Warunki techniczne wykonywania ścian szczelinowych, wydanie III – Instytut Badawczy Dróg i Mostów; [6] Thiel H. – Mechanika skał; [7] Dembicki E. – Parcie, odpór i nośność gruntu; [8] Siemińska-Lewandowska A. –Głębokie wykopy, projektowanie i wykonawstwo; [9] Prasa techniczna: Inżynieria i Budownictwo, Inżynieria Morska i geotechnika, Geoinżynieria Drogi Mosty Tunele.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma wiedzę z historii budownictwa podziemnego, zna klasyfikację tuneli ze względu na przeznaczenie, kształt, zagłębienie, materiał obudowy. Zna metody wykonywania tuneli. Wie jakie są zasady wentylacji, oświetlenia i odwodnienia tuneli. Ma wiedzę o wykorzystaniu przestrzeni podziemnej oraz o oddziaływaniu budowli podziemnych na obiekty sąsiednie i środowisko.
Weryfikacja: Na podstawie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W05, TS_W06, TS_W09, TS_W14, TS_W15, TS_W18
Powiązane efekty obszarowe: , , , , ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi wstępnie wybrać metodę budowy i zaprojektować w metodzie odkrywkowej obudowę wykopu.
Weryfikacja: Na podstawie wykonania i obrony projektu koncepcyjnego
Powiązane efekty kierunkowe: TS_U03, TS_U04, TS_U06, TS_U08, TS_U09, TS_U10, TS_U16
Powiązane efekty obszarowe: , , , , , ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: Obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: TS_K01, TS_K03, TS_K04
Powiązane efekty obszarowe: , ,