- Nazwa przedmiotu:
- Inteligentne systemy sterowania i diagnostyki
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Mariusz Rychlicki, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Telekomunikacji w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMP242
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz.), zapoznanie się ze wskazaną literaturą 25 godz., przygotowanie się do zaliczenia 8 godz., wykonywanie sprawozdań 36 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt ECTS (47 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz., wykonywanie sprawozdań 36 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posiada wiedzę z zakresu podstaw elektroniki i elektrotechniki oraz podstaw telekomunikacji
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, laboratorium: 12 osób
- Cel przedmiotu:
- Poznanie inteligentnych systemów sterowania i diagnostyki, ze szczególnym uwzględnieniem procesów akwizycji, archiwizacji i transmisji danych oraz ich korekcji i ochrony przed błędami. Poznanie podstawowych urządzeń, mechanizmów i zjawisk wykorzystywanych podczas diagnostyki i sterowania w systemach telematyki transportu.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Pojęcie systemu sterowania i diagnostyki, charakterystyka, klasyfikacja, definicje. Wprowadzenie do transmisji informacji, pojęcie systemu przesyłania informacji, pierwotne systemy komunikacji i transmisji. Kodowanie sygnałów, wymagania dla sygnałów cyfrowych, synchronizacja, kodowanie, kody, rozkład gęstości widmowej mocy sygnału, wady sygnału cyfrowego, kodowanie liniowe. Kompresja danych i metody zabezpieczania danych przed błędami, korekcja. Lokalne interfejsy wymiany danych. Architektura sieci informatycznej pojazdów, badania i diagnostyka, pokładowe systemy diagnostyczne. Protokoły i standardy systemów transmisji danych, magistrale danych, protokoły diagnostyczne. Czujniki, cechy i klasyfikacje, zasada działania, rodzaje i typy. Czujniki oraz detektory radarowe i lidarowe. Akwizycja, rejestracja i archiwizacja danych. Rejestracja wartości przyspieszeń, wykorzystanie w detekcji zdarzeń
Laboratorium: Lokalne interfejsy cyfrowe i magistrale danych. Kompresja danych, korekcja i zabezpieczanie przed błędami. Radarowa detekcja pojazdów i pomiar prędkości. Protokoły i standardy wymiany informacji w systemach sterowania i diagnostyki. Czujniki pomiarowe, akwizycja i archiwizacja danych. Rejestracja wartości przyspieszeń i detekcja zdarzeń. Aplikacje systemów sterowania i diagnostyki.
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne zawierające od 3 do 4 pytań/zadań dotyczących zagadnień teoretycznych i obliczeniowych, ocenianych w skali od 0 do 4 punktów każde. Do zaliczenia wymagane 50%+1 punktów. W przypadku ćwiczeń oraz realizacji zdalnej/elektronicznej test składający się z 30 pytań, każde oceniane od 0 do 2 pkt. Do zaliczenia wymagane uzyskanie min. 50%+1 punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Zimmermann W., Schmidgall R.: Magistrale danych w pojazdach. Protokoły i standardy , WKŁ, Warszawa 2008;
2. Praca zbiorowa: Sieci wymiany danych w pojazdach samochodowych, WKŁ, Warszawa 2008;
3. Fryśkowski B., Grzejszczyk E.: Systemy transmisji danych, WKŁ, Warszawa 2009;
4. Praca zbiorowa,: Czujniki w pojazdach samochodowych, WKŁ, Warszawa 2010;
5. Frei M.: Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej. Budowa, diagnostyka, obsługa, WKŁ, Warszawa 2010;
6. Gajek A., Juda Z.: Czujniki, WKŁ, Warszawa 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- www.twt.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną dotyczącą właściwości systemów sterowania i diagnostyki
Weryfikacja: Kolokwium do 4 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 2 pytania, ew.odpowiedzi ustne lub test do 30 pytań, do zaliczenia wymagane uzyskanie min. 50%+1 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna wielkości (parametry) charakteryzujące urządzenia akwizycji i transmisji danych cyfrowych
Weryfikacja: Kolokwium do 4 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 2 pytania, ew.odpowiedzi ustne lub test do 30 pytań, do zaliczenia wymagane uzyskanie min. 50%+1 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W03
- Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe systemów transmisji sterowania i diagnostyki
Weryfikacja: Kolokwium do 4 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 2 pytania, ew.odpowiedzi ustne lub test do 30 pytań, do zaliczenia wymagane uzyskanie min. 50%+1 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W04
- Rozumie procesy zachodzące w systemach sterowania i diagnostyki ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki ich zastosowań w transporcie
Weryfikacja: Kolokwium do 4 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 2 pytania, ew.odpowiedzi ustne lub test do 30 pytań, do zaliczenia wymagane uzyskanie min. 50%+1 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi biegle stosować odpowiednie metody do analizy systemów sterowania i diagnostyki stosowanych w transporcie
Weryfikacja: Kolokwium do 4 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 2 pytania, ew.odpowiedzi ustne lub test do 30 pytań, do zaliczenia wymagane uzyskanie min. 50%+1 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09, Tr2A_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o, III.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U02
- Umie posługiwać się aparaturą pomiarową
Weryfikacja: Kolokwium do 4 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 2 pytania, ew.odpowiedzi ustne lub test do 30 pytań, do zaliczenia wymagane uzyskanie min. 50%+1 punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o