Nazwa przedmiotu:
Aspekty prawne dotyczące transportu autonomicznego
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Sylwia Bęczkowska, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
36 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do zaliczeń 4 godz., samodzielne przygotowanie referatu 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (17 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Brak
Cel przedmiotu:
Podstawowym celem przedmiotu jest przedstawienie problemów prawnych związanych z wdrażaniem pojazdów autonomicznych
Treści kształcenia:
Wykład podzielony zostanie na dwa bloki tematyczne. Pierwszy blok dotyczy autonomicznych pojazdów torowych : APM (Automated People Mover), PRT (Personal Rapid Transit) oraz GRT (Group Rapid Transit) - problemy dotyczące: certyfikacji i homologacji pojazdów i systemów transportu, wymagań technicznych. Rozporządzenia lokalne. Drugi blok ukierunkowany jest na samochody autonomiczne na różnym poziomie autonomizacji - zasady testowania pojazdów autonomicznych w Polsce, europejskie wymogi dotyczące ujednolicenia infrastruktury dla pojazdów autonomicznych, konieczne zmiany w prawie o ruchu drogowym, ustawie o kierujących pojazdami, oraz rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych itp. Wybrane zagadnienia z zakresu norm i specyfikacji technicznych dotyczących autonomizacji transportu.
Metody oceny:
Egzamin– test z możliwością pytań otwartych; referat problemowy
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Choromański W., „Systemy transportowe PRT” WKŁ 2016, 2. ASCE Report Automated People Mover Standards American Society of Civil Engineers , 2013, 2014, 2017, 3. Raporty NHSTA (National Highway Safety Traffic Administration) 4. Aktualne raporty KE 5. Ustawa o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych (w części dotyczącej pojazdów autonomicznych) 6. Changing driving laws to support automated vehicles Policy paper May 2018 Przewiduje się umieszczanie aktualnych artykułów i raportów na stronie internetowej zakładu SIMT
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Student ma wiedzę dotyczącą problemów legislacyjnych w odniesieniu do pojazdów autonomicznych.
Weryfikacja: Kolokwium na wykładzie, referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK