Nazwa przedmiotu:
Układy mechaniczne, mechatroniczne i elektroniczne w pojazdach L2
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż. Marek Guzek, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 7 godz., konsultacje 3 godz. (w tym 2 godz. konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych), przygotowanie się do egzaminu i sprawdzianów 10 godz., samodzielne przygotowanie sprawozdań 6 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz. udział w egzaminie i sprawdzianach 4 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt, ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,0 pkt. ECTS (28 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz. wykonanie sprawozdań poza godzinami zajęć 6 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z mechaniki, elektrotechniki i elektroniki
Limit liczby studentów:
Wykład: brak, laboratorium: maks.12 osób w grupie
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowy (układy mechaniczne, mechatroniczne oraz elektroniczne) pojazdów (samochodowe, szynowe oraz inne) oraz wiedzy dotyczącej układów stosowanych w pojazdach na poziomie L2.
Treści kształcenia:
Wykład: układy już stosowane np. w samochodach na poziomie L2 (według klasyfikacji SAE) , czyli: • podstawowe problemy dotyczące budowy pojazdów, ich dynamiki oraz własności jezdnych; • zagadnień dotyczące podstawowych zespołów pojazdów: przenoszenia mocy, układów hamulcowych, kierowniczych i zawieszeń; • podstawowe systemy asystenckich typu ABS, ASR, ESC, CC, LaneAssist itp. oraz układów typu 4WS, zawieszenia aktywne, "x- by wire". Laboratorium: ocena systemu "steer by wire" zawieszeń z cieczą magnetoreologiczną komputerowe symulacje dynamiki pojazdów, wyznaczanie charakterystyk układu napędowego, kierowniczego oraz zawieszenia samochodu. Wykład: omawianie objętych zakresem zagadnień z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, oraz dyskusja nad problemami do samodzielnego rozwiązania. Laboratorium: rozwiązywanie w zespołach sformułowanych zadań na bazie prowadzonych pomiarów i analiz.
Metody oceny:
Wykład: ocena formująca: obejmuje 2 sprawdziany pisemne dotyczące wybranych zagadnień objętych wykładem, zawierające każdy 5 pytań. ocena podsumowująca: uwzględnia ocenę z kolokwium poprawkowego zawierającego 5 pytań otwartych Laboratorium: ocena formująca – 3 sprawdziany pisemne zawierające po 3 pytania otwarte oraz 3 oceny z wykonanych sprawozdań. Minimalne wymagania na zaliczenie to: zaliczenie wszystkich sprawozdań i wszystkich sprawdzianów. Ocena zintegrowana - obejmuje ocenę znajomości zagadnień objętych wykładem i ocenę końcową z ćwiczeń laboratoryjnych. Minimalne wymagania niezbędne do zaliczenia przedmiotu obejmują oceny co najmniej dostateczne z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Jackowski J., Łęgiewicz J., Wieczorek M., Samochody osobowe i pochodne, WKŁ, Warszawa 2011 2. Gajek A., Juda Z., Mechatronika samochodowa – czujniki. WKŁ, Warszawa 2011 3. Herner A., Riehl H. J.: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKŁ Warszawa 20134. 4.A. G. Ulsoy, H.Peng, M.Cakmakci "Automotive Control Systems" , Cambridge University Press 2012 5. Praca pod redakcją W.Choromańskiego Eco-Mobilność tom 1 monografia, WKŁ, Warszawa 2016
Witryna www przedmiotu:
http://www.simt.wt.pw.edu.pl/dydaktyka/
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Absolwent zna i rozumie funkcje podstawowych układów: mechanicznych, mechatronicznych i elektronicznych w pojazdach samochodowych na poziomie autonomizacji L1-L2
Weryfikacja: 2 sprawdziany pisemne (ocena co najmniej dostateczna z każdego z nich )
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07, Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W02
Absolwent zna i rozumie funkcje podstawowych układów: mechanicznych, mechatronicznych i elektronicznych na poziomie autonomizacji L1-L2 dla pojazdów torowych i hybrydowych
Weryfikacja: 2 sprawdziany pisemne (ocena co najmniej dostateczna z każdego z nich )
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Absolwent ma umiejętność badania wybranych układów w warunkach laboratoryjnych oraz z wykorzystaniem symulacji komputerowych
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych co najmniej dostateczna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U11, Tr2A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.4.o
Charakterystyka U02
Absolwent posiada umiejętność oceny wyposażenia samochodu na poziomie L1-L2
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych co najmniej dostateczna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o
Charakterystyka U03
Absolwent ma umiejętność interpretowania wyników pomiarów i obliczeń symulacyjnych wybranych wielkości związanych badaniami pojazdów
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01, Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Ocena bezpośrednio w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KO