Nazwa przedmiotu:
Technika samochodowa
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Zdanowicz, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMS107
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 16 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz.), przygotowanie się do egzaminu 12 godz., przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 6 godz., samodzielne przygotowanie sprawozdań 6 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ECTS (50 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,0 pkt ECTS (29 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 6 godz., samodzielne przygotowanie sprawozdań 6 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych: 2 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Teoria ruchu pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe, Silniki spalinowe (lub przedmioty podobne o zbliżonej tematyce).
Limit liczby studentów:
wykład - bez ograniczeń, ćwiczenia laboratoryjne - maksimum 12 osób.
Cel przedmiotu:
Rozszerzenie i pogłębienie wiedzy studenta z zakresu budowy oraz zasad działania głównych układów i zespołów pojazdu samochodowego.
Treści kształcenia:
Wykład: struktura budowy nowoczesnego pojazdu samochodowego; główne układy i zespoły pojazdu (nadwozie, silniki, układ napędowy, układ hamulcowy, zawieszenie, układ kierowniczy, układ jezdny); najważniejsze zmiany dokonywane w budowie i zasadach działania tych układów i zespołów; rola elementów energochłonnych i nowych materiałów konstrukcyjnych; rozwiązania służące zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji toksycznych składników spalin; ewolucja konstrukcji głównych źródeł napędu i układu napędowego (rola układów hybrydowych); systemy „X by wire” i układy wspomagające działanie kierowcy; nowoczesne zawieszenia aktywne. Laboratorium: badanie wpływu uszkodzeń w układzie zasilania silnika ZI na skład spalin przed i za reaktorem katalitycznym; ocena przyczepności kół jezdnych do nawierzchni drogi metodami pośrednimi; ocena parametrów oraz stanu technicznego układu hamulcowego; ocena właściwości oraz stanu technicznego zawieszenia samochodu.
Metody oceny:
Wykład: egzamin w formie pisemnej (wymagane jest udzielenie przynajmniej 50% odpowiedzi na 5 pytań otwartych). Ćwiczenia laboratoryjne: odbycie i zaliczenie ustne lub pisemne każdego ćwiczenia (udzielenie przynajmniej 50% odpowiedzi na 2 pytania otwarte do każdego tematu) oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia przez zespół wykonujący ćwiczenie (ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych z poszczególnych tematów). Zintegrowana ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny końcowej z wykładu i oceny końcowej z ćwiczeń laboratoryjnych.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Jackowski J., Łęgiewicz J., Wieczorek M.: Samochody osobowe i pochodne. WKŁ. Warszawa 2011r. 2. Reimpell J., Betzler J.: Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa 2008r. 3. BOSCH, Informator techniczny. Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy: elektronika i elektrotechnika samochodowa. WKŁ, Warszawa 2013r. 4. BOSCH, Informator techniczny. Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne. WKŁ, Warszawa 2010r. 5. BOSCH, Informator techniczny. Czujniki w pojazdach samochodowych. WKŁ, Warszawa 2018r. 6. Zieliński A.: Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. WKŁ, Warszawa 2008r. 7. Piechna J.: Podstawy aerodynamiki pojazdów. WKŁ, Warszawa 2000r. 8. Herner A., Riehl H. J.: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKŁ, Warszawa 2019r. 9. Prochowski L. Żuchowski A.: Samochody ciężarowe i autobusy. WKŁ, Warszawa 2016r.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Student zna strukturę budowy współczesnego pojazdu samochodowego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W02
Student zna najważniejsze zmiany i trendy rozwojowe w budowie pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W03
Student zna nowoczesne materiały stosowane w budowie pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W04
Student zna nowoczesne środki podwyższające bezpieczeństwo ekologiczne pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W05
Student zna wybrane metody oceny własności pojazdu (w zakresie toksyczności spalin, własności masowo-geometrycznych i kierowalności).
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania i interpretacji informacji z literatury oraz innych źródeł z zakresu budowy pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW
Charakterystyka U02
Student wykazuje się umiejętnością interpretowania wyników pomiarów wybranych wielkości związanych badaniami pojazdów.
Weryfikacja: Sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Weryfikacja: Ocena bezpośrednio w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK