Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu lotniczego I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Kwasiborska, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP634
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 27 godz., przygotowanie się do egzaminu 12 godz., konsultacje 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Wprowadzenie w problematykę i opanowanie podstawowych pojęć z zakresu inżynierii ruchu lotniczego obejmujące służby kontroli ruchu lotniczego, elementy przestrzeni powietrznej kontrolowanej i niekontrolowanej, procedury lotów oraz systemy techniczne wspomagające bezpieczne i płynne przeloty statków powietrznych w skali krajowej i europejskiej.
Treści kształcenia:
Elementy składające się na inżynierię ruchu lotniczego. Identyfikacja problemów w IRL Służby kontroli ruchu lotniczego Przestrzeń niekontrolowana. Służba FIS Przestrzeń kontrolowana Zarządzanie ruchem lotniczym. ATFM, ASM, ATS, FUA Procedury obowiązujące w obszarze zbliżania – STAR, SID Ruch GAT i OAT, wybrane problemy ruchu GA Nawigacja obszarowa - PRNAV, BRNAV, RNP, PBN Funkcjonalne Bloki Przestrzeni (FAB) oraz Krajowy Program Bezpieczeństwa (SSP) Integracja systemów ATM na poziomie europejskim – usługi zcentralizowane Loty swobodnie planowane (FRA), trajektorie biznesowe oraz trajektorie 4D A-CDM – istota systemu Zarządzanie lotem, FMS (komputer pokładowy) w systemie ATM TCAS II, EGPWS / TAWS i ich wpływ na system ATM Pegasus 21 jako przykład systemu kontroli ruchu lotniczego
Metody oceny:
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny złożony w postaci testu składającego się z 20 pytań. Spośród nich znajduje się 13 pytań zamkniętych z możliwością wyboru jednej prawidłowej odpowiedzi (1 pkt za każdą prawidłową odpowiedź), pytania od nr 14 do nr 20 - pytania otwarte (2 pkty za prawidłową odpowiedź). Uzyskanie pozytywnej oceny przy min. 14 punktów.
Egzamin:
tak
Literatura:
Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006. Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego – praca zbiorowa pod redakcją prof. Jacka Skorupskiego, Doc4444 – Procedury służb żeglugi powietrznej, Załączniki ICAO www.ulc.gov.pl
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
1. posiada wiedzę zakresie nauk podstawowych przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii ruchu lotniczego 2. ma elementarną wiedzę w zakresie dyscyplin inżynierskich powiązanych z problemami rl 3. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie rl 4. ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi obszarami inżynierii rl 5. ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze rl
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK
Charakterystyka W02
6. zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią ruchu lotniczego, 7. ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania ruchem lotniczym, w tym zarządzania jakością ruchu i prowadzenia działalności gospodarczej, 8. zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu organizacji komercyjnego ruchu lotniczego i jego obsługi
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W14, Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK, III.P6S_WK.o, I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim w zakresie inżynierii ruchu lotniczego, potrafi integrować uzyskane informacje i dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie w zakresie zarządzania ruchem lotniczym 2. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym inżynierów ruchu lotniczego oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U02, Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UK, I.P6S_UW
Charakterystyka U02
4. potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie rl, 6. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego problemu inżynierii ruchu lotniczego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U22, Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o, III.P6S_UW.1.o