Nazwa przedmiotu:
Technologia prac ładunkowych II
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Roland Jachimowski, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIS703
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz, konsultacje 2 godz., studiowanie literatury przedmiotu 14 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 40 godz., przygotowanie się do obrony pracy projektowej 5 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz. w tym: praca na zajęciach projektowych: 18 godz., konsultacje: 2 godz., obrona projektu: 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt ECTS (80 godz. w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., konsultacje 2 godz., studiowanie literatury przedmiotu 14 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 40 godz., przygotowanie się do obrony pracy projektowej 5 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu: ładunków, ich klasyfikacji, opakowań transportowych, jednostek ładunkowych, samochodowego oraz kolejowego taboru przewozowego, maszyn i urządzeń ładunkowych.
Limit liczby studentów:
ćwiczenia projektowe: 18
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności projektowania punktu obsługi ładunkowej systemu transportu multimodalnego z uwzględnieniem nakładów i kosztów jego funkcjonowania.
Treści kształcenia:
Treść projektu: Wykonanie projektu koncepcyjnego punktu obsługi ładunkowej w systemie transportu multimodalnego, w tym określenie: postaci ładunku i jego parametrów, relacji przejścia jednostek ładunkowych, wielkości zadań przeładunkowych w określonej jednostce czasu, dobranie rodzaju środków transportu, sposobu sformowania jednostki ładunkowej oraz jej parametrów technicznych, sposobu rozmieszczenia i zabezpieczenia jednostek ładunkowych na środkach transportu. Wyznaczenie: liczby środków transportu i obciążenia frontów ładunkowych, liczby urządzeń i maszyn ładunkowych oraz zatrudnionych osób, wydajności technicznej i praktycznej maszyn i urządzeń ładunkowych. Wyznaczenie parametrów: układu torowego i drogowego, magazynów, ramp, placów składowych, frontów ładunkowych, parkingów oraz obiektów pomocniczych. Oszacowanie nakładów i kosztów funkcjonowania punktu obsługi ładunkowej. Zaprojektowanie rozmieszczenia w/w obiektów, urządzeń ppoż., oświetlenia i innych instalacji.
Metody oceny:
Projekt: wykonanie kompletnego projektu oraz jego ustna obrona. Prawidłowa odpowiedź na przynajmniej połowę zadanych pytań do projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki 1. Jakubowski L.: Technologia prac ładunkowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009. 2. Poliński J.: Prace ładunkowe w transporcie kolejowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2018 3. Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2009. 4. Jacyna M., Pyza D., Jachimowski R.: Transport intermodalny. Projektowanie terminali intermodalnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017. 5. Poliński J.: Rola kolei w transporcie intermodalnym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2015. 6. Jałowiec. T.: Towaroznawstwo dla logistyki, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa 2011.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma szczegółową wiedzę związaną z formowaniem jednostek ładunkowych w transporcie oraz określania jej parametrów technicznych z uwzględnieniem rodzaju ładunku; ma szczegółową wiedzę w zakresie doboru środków przewozowych oraz maszyn i urządzeń ładunkowych do zadań.
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Ma szczegółową wiedzę w zakresie zasad rozmieszczania i zabezpieczania ładunków na środkach przewozowych; zna podstawowe metody: wyznaczenia liczby środków transportu, urządzeń i maszyn ładunkowych oraz obciążenia frontów ładunkowych; stosowane przy obliczaniu wskaźników mechanizacji prac ładunkowych oraz wskaźników wykorzystania środków przewozowych.
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W03
Zna wytyczne projektowania układów torowych, drogowych oraz frontów ładunkowych. Ma szczegółową wiedzę w zakresie rozmieszczenia urządzeń i obiektów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania punktu ładunkowego
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi zaprojektować terminal przeładunkowy transportu multimodalnego, zarówno w aspekcie jego modernizacji jak i nowo powstający
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o, III.P6S_UW.3.o
Charakterystyka U02
Potrafi pozyskiwać informacje w zakresie nowych rozwiązań dotyczących maszyn i urządzeń ładunkowych oraz rozwiązań technologicznych terminali przeładunkowych
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW
Charakterystyka U03
Potrafi dokonać analizy ekonomicznej funkcjonownia terminala przeładunkowego
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie projektowania i funkcjonowania terminala przeładunkowego.
Weryfikacja: Wymagane jest wykonanie kompletnego projektu kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego uwzględniającego dany efekt uczenia. Podczas ustnej obrony projektu wymagana jest odpowiedź na co najmniej jedno z dwóch pytań dotyczących danego efektu uczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO