Nazwa przedmiotu:
Savoir-vivre – kultura współczesnego biznesu – normy i formy
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Jerzy R. Bogdański, st. wykładowca, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 18 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu podstaw szeroko rozumianego savoir – vivre’u, kultury i etyki biznesu, w zróżnicowanym środowisku społecznym i biznesowym oraz różnych okazjach współżycia społecznego.
Treści kształcenia:
Savoir vivre na co dzień i od święta, prywatnie i w biznesie. Formy przedstawiania siebie, autoprezentacja. Przedstawianie osób. Zasady procedencji. Komunikacja niewerbalna - właściwa postawa i odpowiedni kontakt wzrokowy. Zasady doboru stroju i akcesoriów do okazji. Wizerunek biznesmena i kobiety biznesu. Powitania i pożegnania. Właściwa komunikacja biznesowa. Korespondencja elektroniczna. Kontakty telefoniczne. Zasady wręczania wizytówek. Posiłki - restauracja, kawiarnia, kantyna. Etykieta wznoszenia toastów. Komplementy i krytyka na arenie służbowej. Określenia obowiązujące w etykiecie; co oznaczają dla kobiety i mężczyzny. Etykieta biznesu jako międzynarodowy język kurtuazji. Trudne sytuacje – intencje ich rozwiązywania.
Metody oceny:
Wykład: kolokwium pisemne zawierające około pięciu pytań otwartych (testowych) jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, w tym pytania problemowe; możliwe uzupełniające zaliczenie ustne. Ze względu na sformułowania zadań w arkuszu sprawdzianu, ocena przeprowadzana jest w sposób 0/1(bobrze/źle) – do uzyskania zaliczenia wymagana jest pozytywna odpowiedź na co najmniej trzy pytania.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Kamińska I. - Kultura biznesu,wyd. PWN, 2012, 2. Borkowska Małgorzata - Etyka w biznesie, wyd. KUL 2006, 3. Covey Stephen – 7 7 nawyków skutecznego działania, wyd. Rebis 2013, 4. Fonkowicz J., Pietkiewicz E., - Dyplomacja z bliska, wyd. KIW 1982, 5. Gesteland R. – Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Wyd. PWN 2002, 6. Maćkowska R. - Public relations. Efektywne komunikowanie w biznesie, wyd. Akademia Ekonomiczna w Katowicach, 2012, 7. Marcjanik M. – Grzeczność nasza i obca, wyd. Trio, 2012, 8. Nadstoga Zb. – Wzory listów handlowych, wyd. Atena 1992.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Absolwent zna podstawowe określenia i pojęcia z zakresu podstaw szeroko rozumianego savoir – vivre’u, kultury i etyki biznesu, w zróżnicowanym środowisku społecznym i biznesowym oraz różnych okazjach współżycia społecznego.
Weryfikacja: Wykład: kolokwium pisemne zawierające około pięciu pytań otwartych (testowych) jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, w tym pytania problemowe; możliwe uzupełniające zaliczenie ustne. Ze względu na sformułowania zadań w arkuszu sprawdzianu, ocena przeprowadzana jest w sposób 0/1(bobrze/źle) – do uzyskania zaliczenia wymagana jest pozytywna odpowiedź na co najmniej trzy pytania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK
Charakterystyka W02
Posiada wiedzę z zakresu podstaw szeroko rozumianego savoir – vivre’u, kultury i etyki biznesu, w zróżnicowanym środowisku społecznym i biznesowym oraz różnych okazjach współżycia społecznego.
Weryfikacja: Wykład: kolokwium pisemne zawierające około pięciu pytań otwartych (testowych) jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, w tym pytania problemowe; możliwe uzupełniające zaliczenie ustne. Ze względu na sformułowania zadań w arkuszu sprawdzianu, ocena przeprowadzana jest w sposób 0/1(bobrze/źle) – do uzyskania zaliczenia wymagana jest pozytywna odpowiedź na co najmniej trzy pytania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK