Nazwa przedmiotu:
Sterowanie ruchem drogowym III
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP613
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje 3 godz., obrona projektu 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., konsultacje 3 godz., obrona projektu 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt ECTS (80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 46 godz., konsultacje 3 godz., obrona projektu 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiadanie wiedzy teoretycznej dotyczącej projektowania cyklicznej i adaptacyjnej drogowej sygnalizacji świetlnej - przedmiot Sterowanie ruchem drogowym 1.
Limit liczby studentów:
15 osób
Cel przedmiotu:
Praktyczne poznanie metod i zasad wyznaczania sterowania cyklicznego i adaptacyjnego na skrzyżowaniu z drogową sygnalizacją świetlną.
Treści kształcenia:
Przygotowanie danych wejściowych do projektu. Zaprojektowanie lokalizacji sygnalizatorów. Wyznaczenie cyklicznego programu sygnalizacji dla zadanego skrzyżowania. Wykonanie projektu lokalizacji detektorów dla zadanego wariantu sterowania adaptacyjnego. Opracowanie algorytmu sterowania adaptacyjnego.
Metody oceny:
Ocena wykonanego projektu uwzględniająca następujące czynniki: systematyczność wykonywania, jakość merytoryczną wykonania, jakość edytorską wykonania, ustną obronę sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 3. Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 września 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Dziennik Ustaw 2019 r. poz. 2311 4. „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlna”. Instrukcja obliczania, GDDKiA, Warszawa 2004
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada szczegółową wiedzę w zakresie: rozmieszczania sygnalizatorów na skrzyżowaniach, projektowania sterowania cyklicznego. Posiada wiedzę na temat wyznaczania programów sterowania na skrzyżowaniach odosobnionych. Uzyskał wiedzę dotyczącą rozmieszczania detektorów oraz tworzenia elementów algorytmów sterowania adaptacyjnego.
Weryfikacja: Ocena efektu uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzająca posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Poznał narzędzia komputerowe wspomagające podczas prac związanych z projektowaniem sygnalizacji świetlnej. Zdobył wiedzę pozwalającą na prowadzenie pomiarów ruchu dla potrzeb projektów sygnalizacji świetlnej.
Weryfikacja: Ocena efektu uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzająca posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać właściwe dane do projektowania z norm, wytycznych, instrukcji oraz przepisów prawa, potrafi dokonać ich krytycznej oceny oraz interpretacji oraz wykorzystywać je podczas projektowania
Weryfikacja: Ocena efektu uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzająca posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01, Tr1A_U25
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o
Charakterystyka U02
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania prostych rysunków w zakresie inżynierii ruchu drogowego oraz skomplikowanych rysunków według przekazanych wytycznych.
Weryfikacja: Ocena efektu uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzająca posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o
Charakterystyka U03
Potrafi posługiwać się narzędziami komputerowymi wspomagającymi projektowanie w zakresie inżynierii ruchu.
Weryfikacja: Ocena efektu uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzająca posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW
Charakterystyka U04
Posiada umiejętność oceny przepustowości skrzyżowań sterowanych.
Weryfikacja: Ocena efektu uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektów sprawdzająca posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o