Nazwa przedmiotu:
Urządzenia i systemy sterowania ruchem drogowym
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP619
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
137 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się z literaturą do wykładu 10 godz., zapoznanie się z literaturą do zajęć laboratoryjnych 8 godz., przygotowanie się do egzaminu 9 godz., konsultacje 4 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 3 godz.), opracowanie sprawozdań 40 godz., obrona sprawozdań i zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych poza godzinami zajęć 4 godz., egzamin 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,5 pkt. ECTS (70 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 4 godz., obrona sprawozdań i zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych poza godzinami zajęć 4 godz., egzamin 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt. ECTS (85 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się z literaturą do zajęć laboratoryjnych 8 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 3 godz., opracowanie sprawozdań 40 godz., obrona sprawozdań i zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych poza godzinami zajęć 4 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Sterowanie Ruchem Drogowym I, Drogi i ulice I,
Limit liczby studentów:
wykład: brak, laboratoria: 12
Cel przedmiotu:
Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu: środków i urządzeń stosowanych w organizacji i sterowaniu ruchem drogowym, wymagań stawianych tym środkom i urządzeniom, zasad programowania sterowników lokalnych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Środki oznakowania poziomego - przegląd środków stosowanych do oznakowania poziomego - czynniki określające zasadnicze cechy funkcjonalne znaków drogowych poziomych. Środki oznakowania pionowego - przegląd środków stosowanych do oznakowania pionowego, konstrukcje znaków drogowych, wymagania fotometryczne, konstrukcje wsporcze i osprzęt instalacyjny, sposoby umieszczania znaków drogowych - przykłady rozwiązań, czynniki określające zasadnicze funkcjonalne cechy znaków drogowych pionowych. Sygnały świetlne - podstawowe wielkości używane w technice świetlnej, widoczność sygnałów świetlnych, wymagania fotometryczne dla układów optycznych. Komora sygnałowa - rodzaje komór sygnałowych, budowa, przykłady rozwiązań. Sygnalizatory - rodzaje sygnalizatorów, rozwiązania konstrukcyjne, osprzęt instalacyjny, sposoby umieszczania sygnalizatorów. Sterownik lokalny - wymagania funkcjonalne, metody realizacji programu sygnalizacyjnego, podstawowe układy sterownika i ich funkcje. Charakterystyka wybranych typów sterowników. Układ zdalnego sterowania w sterowniku lokalnym. Wymagania dotyczące konstrukcji mechanicznej sterownika. Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Badanie charakterystyk świetlnych sygnalizatorów drogowych - sygnalizatory wyposażone w standardowe źródła światła oraz źródła diodowe. Konfigurowanie i testowanie lokalnych sterowników sygnalizacji ulicznej realizujących sterowanie cykliczne i adaptacyjne. Realizacja algorytmów sterowania acyklicznego - projektowanie algorytmu sterowania acyklicznego, realizacja i testowanie algorytmu.
Metody oceny:
Egzamin: Egzamin pisemny. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0. Laboratorium: ocena sprawozdania z każdego z ćwiczeń oraz z zaliczenia z każdego z ćwiczeń. Do zaliczenia niezbędne jest uzyskanie ocen pozytywnych ze wszystkich zaliczeń oraz ze wszystkich sprawozdań. Ocena z laboratorium stanowi średnią z ocen cząstkowych. Ocena z przedmiotu stanowi średnią z ocen z laboratorium i z egzaminu.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Allsop R.E.,Tracz M.: „Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną”. WKiŁ 1990 2. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 3. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 4. Husch D., Albeck J.: “Intersection Capacity Utilization” Trafficware Corporation, 2003; 5. Husch D., Albeck J.: “Synchro Traffic Signal Software – User Guide” Trafficware Corporation, 1993 - 2003; 6. Inose H., Hamada T., “Road Traffic Control” University of Tokyo Press, 1975 7. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym – sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 8. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym – sterowniki i systemy sterowania i nadzoru ruchu” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 9. Praca zbiorowa: „ Koordynacja sygnalizacji świetlnej – wybrane zagadnienia”, Biblioteka Drogownictwa, WKiŁ ,Warszawa 1977 10. Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 września 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Dziennik Ustaw 2019 r. poz. 2311 11. Dokumentacje techniczno ruchowe sterowników sygnalizacji świetlnej 12. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą wymagań mechanicznych, elektrycznych i fotometrycznych stawianych środkom oznakowania poziomego, pionowego i sygnalizatorom drogowym. Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych wielkości stosowanych w technice świetlnej, wymagań dotyczących widoczności sygnalizatorów oraz charakterystyk rozsyłu światłości. Zna wymagania funkcjonalne stawiane sterownikom lokalnym, podstawowe układy występujące w sterowniku oraz metody realizacji programów sygnalizacji
Weryfikacja: Egzamin pisemny. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Zna materiały stosowane do oznakowania poziomego i pionowego. Zna rozwiązania konstrukcyjne środków oznakowania pionowego i sygnalizatorów oraz stosowane do ich umieszczenia elementy wsporcze. Zna podstawowe typy sterowników lokalnych oraz wymagania stawiane konstrukcjom sterowników
Weryfikacja: Egzamin pisemny. 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi zaprogramować niektóre sterowniki drogowej sygnalizacji świetlnej oraz sprawdzić poprawność ich funkcjonowania. Potrafi zaimplementować prosty algorytm sterowania adaptacyjnego i przetestować funkcjonowanie algorytmu. Potrafi obsługiwać urządzenia sterowania ruchem drogowym - sygnalizator świetlny.
Weryfikacja: Ocena wykonania ćwiczenia laboratoryjnego - sprawozdania oraz zaliczenia (wymagana poprawna odpowiedź na co najmniej połowę pytań).
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U10, Tr1A_U22, Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o, III.P6S_UW.2.o, III.P6S_UW.4.o