Nazwa przedmiotu:
Kolejowe układy transportowe III
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Woźnica, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP608
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
87 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 30 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą dotyczącą projektu 10 godz., przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń analitycznych i rysunków technicznych 38 godz., przygotowanie się do zaliczenia projektu 6 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 30 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt ECTS (87 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 30 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą dotyczącą projektu 10 godz., przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń analitycznych i rysunków technicznych 38 godz., przygotowanie się do zaliczenia projektu 6 godz., konsultacje 3 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu kolejowych układów transportowych
Limit liczby studentów:
projekt: 25 osób
Cel przedmiotu:
Zapoznanie się z zasadami technicznego i funkcjonalnego projektowania układów torowych stacji oraz infrastrukturą kolejowych punktów eksploatacyjnych.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń : Ćwiczenia projektowe obejmują projekt wielofunkcyjnej stacji węzłowej - z układami obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego. W skład projektu wchodzą: - obliczenia potrzebnej liczby torów dla zadanych obciążeń ruchowych (wymiarowanie układu torów); - koncepcja układu funkcjonalno-użytecznego; - plan układu torów 1:1000, schemat 1:1000/1:5000, - wybrane przekroje poprzeczne, - opis techniczny i obliczenia; - obliczenia przepustowości zaprojektowanego układu.
Metody oceny:
Wykonanie dokumentacji projektowej ze sprawdzianem ustnym, na ocenę pozytywną projekt ma być wykonany zgodnie ze sztuką wykonywania projektów stacji kolejowych, przedstawioną w pozycji literaturowej nr 1
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M. Linie kolejowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1997. 2. Towpik K. Infrastruktura Transportu Kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Rok wydania: 2004. 3. Bałuch H., Bałuch M. Układy geometryczne toru i ich deformacje. Kolejowa Oficyna Wydawnicza. Warszawa 2010r. 4. Id-1 (D1) Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 2005. 5. TSI PRM– Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności ,,Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” 6. TSI INFR CR – Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności kolei konwencjonalnych, podsystem infrastruktura 7. Węgierski J. Układy torowe stacji. WKiŁ, Warszawa 1974. 8. Rudziński L., Bąbel J., Tokarska A. Projektowanie stacji kolejowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą stacji kolejowych, stacji węzłowych, stacji rozrządowych
Weryfikacja: Na zaliczeniu ustnym pytania (1/5 wszystkich pytań) dotyczące zagadnień opisanych w efekcie W01. Zaliczenie ma miejsce, gdy student udzieli poprawną odpowiedź
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Zna zasady funkcjonalno-użytecznego projektowania stacji
Weryfikacja: Na zaliczeniu ustnym pytania (1/5 wszystkich pytań) dotyczące zagadnień opisanych w efekcie W02. Zaliczenie ma miejsce, gdy student udzieli poprawnej odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W03
Zna zasady konstruowania dróg zwrotnicowych
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe dotyczące efektu W03 – wykonanie dokumentacji projektowej wraz z obliczeniami i zaliczenie ustne
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W04
Zna zasady konstruowania urządzeń do obsługi pasażerów i ładunków
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe dotyczące efektu W04 – wykonanie dokumentacji projektowej wraz z obliczeniami i zaliczenie ustne
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W05
Zna zasady obliczania przepustowości układów torowych stacji
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe – wykonanie dokumentacji projektowej wraz z obliczeniami i zaliczenie ustne
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Umie zwymiarować i zaprojektować pod kątem funkcjonalno-użytecznym układ torowy małej stacji węzłowej
Weryfikacja: Na zaliczeniu ustnym pytania dotyczące zagadnień opisanych w efekcie U01. Zaliczenie ma miejsce, gdy student udzieli wyczerpującej odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UK, I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Rozmowa
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK