- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia behawioralna
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Tomczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_EB
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godz. w tym: 30 godz. praca na zajęciach, 20 godz. studiowanie literatury, 10 godz. przygotowanie do testu zaliczeniowego, 10 godz. przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną, 5 godz. poszukiwanie informacji i konsultacje.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Nie przewidziano zajęć praktycznych.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza, umiejętności i kompetencje osiągnięte na przedmiotach "Ekonomia rynkowa", "Mikro - i makroekonomia".
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Rozszerzenie wiedzy studentów w zakresie ekonomii o nurt behawioralny. W szczególności o podstawy: - teorii gier i teorii agencji, - anomalii zachowań ekonomicznych w świetle badań psychologicznych, - nieracjonalności zachowań, - teorii aukcji i negocjacji jako form ustalania cen rynkowych, - teorii podziału, - podejścia do ryzyka, - teorii perspektywy, - rozwoju ekonomicznego od strony postaw i preferencji.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe założenia nurtu ekonomii behawioralnej jako efektu połączenia osiągnięć nauk społecznych i przyrodniczych. 2. Problemy nagradzania pracowników w świetle teorii mikroekonomii i wybranych teorii psychologicznych (rankingi, premie, benchmarki i kultura bonusów). 3. Asymetria informacji na rynku finansowym. Problem gapowicza, problem wraków, problem agencji. Rola nadzoru państwowego w zwiększaniu efektywności ekonomicznej. 4. Teoria finansów: przejawy nieefektywności rynku i ich behawioralne wyjaśnienia. 5. Percepcja i przetwarzanie informacji o charakterze finansowym (szkoła Tversky’ego, Kahnemana i Gigerenzera). 6. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności. 7. Analiza anomalii w zachowaniach ekonomicznych: krótkowzroczna awersja do strat, efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, kadrowanie. 8. Wpływ czasu na podejmowanie decyzji ekonomicznych – wybór międzyokresowy i adaptacja. 9. Nadmierne zadłużenie i hazard jako nieracjonalne zachowania ekonomiczne. 10. Nakładanie podatków i koncesjonowanie jako metody poprawy efektywności gospodarki zasobami. 11. Gry ewolucyjne („dylemat więźnia”, „gołębie i jastrzębie” i inne). Gry jednokrotne i wielokrotne. 12. Rodzaje i przebieg aukcji jako gry gospodarczej. 13. Negocjacje jako forma gry ekonomicznej. Wybór strategii: kooperacja czy nielojalność. 14. Podział dóbr jako gra ekonomiczna. Zasada sprawiedliwego podziału. 15. Behawioralne przyczyny różnic w poziomie bogactwa. Polaryzacja bogactwa jako źródło problemów gospodarczych i społecznych.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w zajęciach, w tym prezentacja przygotowanych materiałów uzyskanych z literatury i innych źródeł, udział w dyskusjach, analizowanie przypadków, udział w pracach zespołowych. Zaliczenie sprawdzianu pisemnego z przedstawianych teorii przynajmniej na 50%. Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 50% punktów ze sprawdzianu pisemnego, umie posługiwać się terminologią z zakresu ekonomii behawioralnej, wykazuje się umiejętnością wyszukiwania i zaprezentowania informacji na zadany temat oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi to co na 3.0 a ponadto umie przedstawić przykłady działania wybranych teorii w praktyce 4.0 Uzyskał co najmniej 70% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi to co na 3.5 a ponadto umie odnaleźć i zinterpretować bardziej szczegółowe informacje dotyczące teorii ekonomii behawioralnej 4.5 Uzyskał co najmniej 80% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi i umie to co na 4.0 a ponadto wykazuje się znajomością wybranych pozycji literatury uzupełniającej 5.0 Uzyskał co najmniej 90% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi i umie wszystko co na ocenę 4,5 a ponadto samodzielnie opracował i przedstawił wybrane zagadnienie z zakresu ekonomii behawioralnej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa: 1. D. Kahneman Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012 2. A.Cieślak Behawioralna ekonomia finansowa. Modyfikacja paradygmatów funkcjonujących w nowoczesnej teorii finansów, NBP, Materiały i Studia, Zeszyt nr 165, Warszawa 2003 3. E. Drabik Zastosowanie teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, wyd. SGGW, Warszawa 2005 4. T. Zaleśkiewicz Psychologia ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 Literatura uzupełniająca: 1. D. S. Landes Bogactwo i nędza narodów, wyd. Muza SA, Warszawa 2000 2. M. Shermer Rynkowy umysł, wyd. CIS, Warszawa 2009 3. G. Soros Nowy paradygmat rynków finansowych, wyd. MT Biznes, Warszawa 2009
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- W przypadku zajęć prowadzonych zdalnie, kolokwium jest przeprowadzane w formie testu elektronicznego.
Zajęcia przeprowadzono z użyciem prezentacji w Power Point, z użyciem technik poznanych na kursie: "Techniki przygotowania profesjonalnej prezentacji w programie PowerPoint na poziomie zaawansowanym", realizowanego w ramach zad. 44 „Kompetentny wykładowca” projektu „NERW PW. Nauka – Edukacja – Rozwój - Współpraca”.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Zna podstawową terminologię w zakresie ekonomii behawioralnej, rozumie jej źródła i zastosowania w procesach decyzyjnych.
Weryfikacja: Test, udział w dyskusji na zajęciach, analiza studiów przypadków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W05, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.3
- Charakterystyka W_02
- Ma wiedzę na temat możliwej nieracjonalności ekonomicznej ludzkich zachowań i ich konsekwencjach dla prowadzenia polityki społeczno-gospodarczej.
Weryfikacja: Test, udział w dyskusji, analizy studiów przypadków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Posługuje się poznanymi teoriami w działaniu, w szczególności rozumie potrzebę oddziaływania przepisów prawa oraz procedur na zachowanie racjonalności przy podejmowaniu decyzji.
Weryfikacja: Udział w dyskusji, studia przypadków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U05, K_U10, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UO, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1
- Charakterystyka U_02
- Potrafi wskazać zastosowanie rozwiązań technicznych, ułatwiających uniknięcie nieracjonalności w procesie decyzyjnym.
Weryfikacja: Potrafi wskazać zastosowanie rozwiązań technicznych, ułatwiających uniknięcie nieracjonalności w procesie decyzyjnym.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U05, K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.T.P7S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Ma nawyk profesjonalnej refleksji odnośnie zachowania racjonalności ekonomicznej w obszarach ekonomii i finansów, jak oszczędzanie, podatki, ubezpieczenia, przebieg aukcji czy przetargów
Weryfikacja: Wygłoszenie referatu, studia przypadków, test zaliczeniowy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02, K_K04, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KR, I.P7S_KK, I.P7S_KO