Nazwa przedmiotu:
Sztuczna inteligencja. Wybrane pojęcia i metody
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Paweł Stacewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_SIWPM
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h, w tym 30h udział w zajęciach, 45h praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość wybranych pojęć z zakresu logiki (jak dedukcja czy niezawodna metoda wenioskowania0 oraz informatyki (jak struktura danych, algorytm czy język programowania).
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Omówienie podstawowych zagadnień sztucznej inteligencji, z uwzględnieniem historii oraz ogólnego tła historycznego badań. Prezentacja wybranych zastosowań, powiązanych głównie z administracja i obronnością.
Treści kształcenia:
1. Inteligencja naturalna a sztuczna. 2. Turingowska wizja sztucznej inteligencji. 3. Pojęcie testu Turinga. Wady i zalety testu. 4. Pojęcie maszyny Turinga. Ograniczenia cyfrowych technik przetwarzania danych. 5. Sztuczna inteligencja jako dział informatyki współczesnej. Główne obszary badawcze. 6. Różne metody reprezentacji wiedzy w systemach SI. 7. Systemy eksperckie (głównie oparte na regułach). 8. Zastosowania SE w administracji i obronności. 9. Sztuczne sieci neuronowe? 10. Zastosowania SSN w administracji i obronności 11. Techniki ewolucyjne (w tym: algorytmy genetyczne)? 12. Pojęcie autonomii systyemów inteligentnych.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia i ostatecznej oceny są: a) aktywność dyskusyjna (na zajęciach, a dodatkowo w blogu Cafe Aleph), b) aktywny udział w 1 zajęciach (z pisemnym opracowaniem tematu). c) sprawdzian końcowy. Ocena ostateczna jest średnią arytmetyczną oceny ze sprawdzianu i oceny za opracowanie tematu. Aktywność dyskusyjna na zajęciach (pkt aj) może skutkować podwyższeniem oceny.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Flasiński M., Wstęp do sztucznej inteligencji, PWN 2011. 2. Marciszewski W., Stacewicz P., Umysł – Komputer – Świat. O zagadce umysłu z informatycznego punktu widzenia, AOW EXIT, Warszawa 2011. 3. Stacewicz P., Umysł a modele maszyn uczących się, AOW EXIT, Warszawa 2010. 4. Warwick K., Artificial Intelligence: The Basics, Routledge 2011. 5. Cafe Aleph (http://blog.marciszewski.eu) – akademicki blog dyskusyjny i sprzężone z nim lektorium, pod redakcją W. Marciszewskiego i P. Stacewicza (lektorium obejmuje wiele artykułów nt. SI).
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Zna i rozumie terminologię informatyczną związaną z systemami sztucznej inteligencji.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, sprawdzian pisemny, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG
Charakterystyka W_02
Zna i rozumie możliwości oraz ograniczenia metod sztucznej inteligencji, w szczególności powiązane ze specyfiką cyfrowych technik przetwarzania danych.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, sprawdzian pisemny, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W09, K_W10, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_03
Zna i rozumie aspekty niektóre prawne zastosowań sztucznej inteligencji.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, sprawdzian pisemny, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, II.T.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Potrafi ocenić przydatność wybranych metod sztucznej inteligencji w różnych dziedzinach, w tym powiązanych z administracją i prawem.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, sprawdzian pisemny, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U09, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_02
Potrafi ocenić ograniczenia metod opartych na sztucznej inteligencji w odniesieniu do administracji publicznej
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, sprawdzian pisemny, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Jest gotów kompetentnie dyskutować o wadach i zaletach różnych zastosowań metod sztucznej inteligencji.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, sprawdzian pisemny, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K04, K_K05, K_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO, I.P6S_KK