Nazwa przedmiotu:
Metodyka pracy naukowej
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. arch. Krystyna Solarek prof.uczelni
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
J-11KW-Mn
Semestr nominalny:
11 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
23
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania oraz samodzielnego przygotowywania opracowań naukowych, w tym rozwój umiejętności selektywnego wyboru źródeł, krytycznej analizy tekstu, stosowania ujęć teoretycznych, samodzielnego wnioskowania, oraz prowadzenia dyskusji spełniającej akademickie kryteria naukowości.
Treści kształcenia:
1. „Kryteria naukowości”: czym różni się wiedza (episteme) od opinii (doksa); jakie są podstawowe kryteria naukowości: racjonalność, uporządkowanie logiczne, krytycyzm (Immanuel Kant), moc wyjaśniająca, prostota (brzytwa Ochhama), teoretyczność (uniwersalizm), zdolność przewidywania (powtarzalność), moc heurystyczna, falsyfikowalność (Karl Popper), paradygmatyczność (Thomas Kuhn), relacyjność (Actor-Network Theory), otwartość (Paul Feyerabend). 2. „Metody badawcze”: czym różni się wnioskowanie a priori (z założenia) od wnioskowania a posteriori (z doświadczenia, empiryczna), czym różni się wnioskowanie dedykcyjne (z przesłanek) od wnioskowania indukcyjnego, jakie są podstawowe rodzaje twierdzeń naukowych (analityczne, syntetyczne, tautologie, etc.), czym różnią się badania jakościowe od badań ilościowych, czym są przesłanki, hipoteza, pytania badawcze, pytania pomocnicze, teza; oraz jakie są podstawowe metody badawcze: analiza i krytyka literatury, analiza danych, obserwacja, eksperyment, ankieta, wywiad, studium przypadku. 3. „Świat nauki”: czym różnią się badania podstawowe od badań stosowanych, jaka jest obecna klasyfikacja dziedzin i dyscyplin naukowych oraz czym jest interdyscyplinarność, co to są projekty badawcze, jakie są podstawowe rodzaje publikacji naukowych (artykuły, monografie, etc.), czym są recenzje naukowe (peer & blind), jakie istnieją wskaźniki dorobku naukowego (impact factor, h-index, eigenfactor, etc.), jak wygląda klasyfikacja tytułów naukowych oraz stanowisk akademickich, jakie wyzwania etyczne wiązą się z prowadzeniem, publikacją i wykorzystaniem badań. 4. „Nauka a projektowanie”: jakie są podstawowe metody badawcze wykorzystywane w kontekście projektowania architektoniczno-urbanistycznego: Data Analysis (), Knowledge-Based Design, Data-Driven Design, Datascape Architecture, Research by Design, Post Occupancy Evaluation, Case Study oraz Benchmarks, (Participatory) Action Research, Delphi Forecasting, Future Thinking i inne. 5. Teksty naukowe: jakie są podstawowe typy tekstów naukowych (descriptive, analytical, persuasive, critical), z jakich podstawowych części składa się artykuł naukowy (tytuł, strzeszczenie, wprowadzenie, przegląd wiedzy, metoda badawcza, wyniki badań, dyskusja, podsumowanie, źródła, literatura), czym różnią się źródła pierwotne od wtórnych i jak z nich korzystać, jakie istnieją zasady cytowania źródeł (spójność, jednoznaczność zapisu, etc.) oraz jakie są najpopularniejsze style cytowań (style: MLA, APA, Chicago).
Metody oceny:
tekst oraz test zaliczeniowy wykładów
Egzamin:
nie
Literatura:
-
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się