- Nazwa przedmiotu:
- Wprowadzenie do urbanistyki
- Koordynator przedmiotu:
- dr Małgorzata Mirecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura
- Grupa przedmiotów:
- Kod przedmiotu:
- 04KH-Wu
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 9
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- konieczność zaliczenia przedmiotów należących do bloków zajęć na semestrach: 1, 2, 3, w szczególności: 02KH-Ta, 03PU.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o urbanistyce i jej powiązaniach z urbanizacją i architekturą, podstawowych pojęciach z nią związanych, takich jak: przestrzeń, środowisko, miejsce, a także o roli urbanistyki w kształtowaniu środowiska zbudowanego i struktury przestrzennej miast.
- Treści kształcenia:
- Cykl obejmuje siedem wykładów, w trakcie których student uzyskuje informacje, wprowadzające go stopniowo w obszar wiedzy obejmujący urbanistykę i planowanie przestrzenne. Pierwsze wykłady dotyczą podstawowych pojęć stosowanych w urbanistyce i genezy urbanizacji – wyjaśnienia w ujęciu historycznym związków pomiędzy procesami społecznymi i gospodarczymi, które wpływały i wpływają na powstawanie i rozwój miast. Tematyka kolejnych obejmuje takie zagadnienia jak: czynniki wpływające na formę i charakter miasta, struktura przestrzenna miasta i jej elementy (na przykładzie Warszawy), rozwój obszaru – spontaniczny i kreowany, naturalne prawa rządzące rozwojem. Cykl zamyka syntetyczny przegląd współczesnych tendencji w planowaniu miast.
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne w formie eseju lub testu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa
• Chmielewski J.M., 2010, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa.
• Czarnecki W., 1960, Planowanie miast i osiedli, PWN, Warszawa-Poznań.
• Domaradzki K., 2016: Przestrzeń Warszawy. Tożsamość miasta a urbanistyka, Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa.
• Gawlikowski A., 1991, Ulica w strukturze miasta, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
• Gehl J., 2014, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków.
• Graham W., 2016, Miasta wyśnione, Wyd. Karakter, Kraków.
• Gzell S., 1966, Fenomen małomiejskości, Akapit-DTP, Warszawa.
• Jałowiecki B., Szczepański Marek S., 2010, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
• Kłosek-Kozłowska D., 2007, Ochrona dziedzictwa miast a urbanistyka, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
• Kostof S., 2001, The City Shaped. Urban Patterns and Meanings Through History, Thames & Hudson Ltd., Londyn.
• Lynch K., 2011: Obraz miasta, Archivolta, Kraków.
• Malisz B., 1981, Zarys teorii kształtowania zespołów osadniczych, Arkady, Warszawa.
• Ostrowski W., 1975, Urbanistyka współczesna, Arkady, Warszawa.
• Ostrowski W., 2001, Wprowadzenie do historii budowy miast, Ludzie i środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
• Solarek K., 2013, Struktura przestrzenna strefy podmiejskiej Warszawy. Determinanty współczesnych przekształceń, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
• Solarek K., 2017, Miasto dostępne jako jedno z wyzwań zintegrowanego planowania, Studia KPZK PAN.
• Solarek K., Współczesne koncepcje rozwoju miasta, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, PAN, Warszawa IV/2011.
• Szmelter A., 2019, Początki urbanistyki współczesnej. Doświadczenia zagraniczne a środowisko warszawskich urbanistów przełomu XIX i XX w., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
• Tołwiński T., 1948: Urbanistyka, tom I, Budowa miast w przeszłości, Wydawnictwo Ministerstwa Odbudowy, Warszawa,
• Wallis A., 1977, Miasto i przestrzeń, PWN, Warszawa.
• Zuziak Z., 2008, O tożsamości urbanistyki, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
Literatura uzupełniająca:
• Chmielewski J., Syrkus S., 1934, Warszawa funkcjonalna, TUP, Warszawa.
• Cichy-Pazder E., Markowski T. (red.), 2009, Nowa Urbanistyka – Nowa Jakość Życia, „Biblioteka Urbanisty”, 14, Urbanista, Warszawa.
• Filip A., 2018, Wielkie plany w rękach obywateli. Na koalicyjnym szlaku, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa
• Gzell S., 2010, Reurbanizacja; Uwarunkowania, Urbanistyka, Międzyuczelniane Zeszyty Naukowe, Urbanista, Warszawa,
• Gzell S., 2015: Wykłady o współczesnej urbanistyce (with English suplement on Contemporary Town Planning), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa,
• Harvey D., 2012, Bunt miast, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.
• Ingpen R., Wilkinson P., 2000, Encyclopedia of mysterious places – the life and legends of ancient sites around the world.Metro-Books.
• Krier L., 2011, Architektura wspólnoty, Wyd. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk.
• Lorens P. (red.),2015, Problem suburbanizacji, „Biblioteka Urbanisty”, 7, Urbanista, Warszawa.
• Majewska A., 2011, Osiedla planowane w strefie podmiejskiej Warszawy, w: Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, vol. 56, nr 4, 2011, ss. 90-100
• Majda T., Mironowicz I. (red.), 2017, Manifesty urbanistyczne, TUP, Warszawa.
• Montgomery Ch., 2015, Miasto szczęśliwe. Jaka zmienić nasze życie zmieniając nasze miasta, Wysoki Zamek, Kraków.
• Mironowicz I., 2016, Modele transformacji miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
• Ossowicz T., Zipser T., (red.), 2006, Urbanistyka w działaniu. Teoria i praktyka. Materiały II Kongresu Urbanistyki Polskiej, Urbanista, Warszawa.
• Spreiregen P.D., 1965, The architecture of town and cities, McGraw Hill.
• Solarek K., 2019: Urban Design in Town Planning. Current Issues and Dilemmas from Polish and European Perspective, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się