Nazwa przedmiotu:
Kształtowanie detalu budowlanego
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Wiesław Rokicki, dr inż. arch. Ewelina Gawell
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
J-04KT-Bd
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
sem.1 Materiałoznawstwo, sem.2.Bud.1., sem.3. Bud2.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Rozszerzenie podstawowych wiadomości dotyczących ustrojów i elementów budynku o elementy wykończeniowe i uprzemysłowione występujące we współczesnym budownictwie (ściany kurtynowe, okładziny ścienne, podłogi podniesione, sufity podwieszone, itp.). Nabywanie wiedzy oraz umiejętności w zakresie zastosowania zaawansowanych rozwiązań systemowych i indywidualnych oraz prac wykończeniowych w procesie realizacji obiektu budowlanego.
Treści kształcenia:
W semestrze studenci opracowują wybrane systemowe rozwiązania technologiczne z uwzględnieniem detali budowlanych w interdyscyplinarnym współdziałaniu (obiekt małej użyteczności publicznej). W ramach przedmiotu Projekt architektoniczny – dom. Kształtowania detalu architektonicznego są doprecyzowane rozwiązania technologiczno-materiałowe sugerowane w projekcie architektonicznym. Na podstawie przyjętych podkładów rysunkowych budynku użyteczności publicznej studenci opracowują jego konstrukcję w uzgodnionym zakresie (przedmiot Konstrukcje KII). Wybrane podstawowe fragmenty budynku stanowiące stan surowy są uzupełniane elementami wykończeniowymi o technologiczne rozwiązania systemowe, w tym izolacje (m.in. okładziny ścienne, przeszklenia w postaci ścian kurtynowych, sufity podwieszone, podłogi podniesione, tarasy zewnętrzne, itd.). Na ćwiczeniach na bazie budynku studenci wykonują zadanie projektowe dotyczące rozwiązań elewacji oraz wybranych elementów wykończeniowych i izolujących w integracji z pokrewnymi przedmiotami technicznymi. Zakres opracowania obejmuje systemowe okładziny ścienne, przeszklenia w postaci ścian kurtynowych, sufity podwieszone, podłogi podniesione, tarasy zewnętrzne, itp.
Metody oceny:
Wykorzystanie wiedzy do wykonania zadań projektowych. Egzamin.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Budownictwo Ogólne – praca zbiorowa, Tom 3. Elementy Budynków, podstawy projektowania Arkady 2008. Tom 4. Konstrukcje Budynków Arkady 2009. 2) Celadyn Wacław. Przegrody przeszklone w architekturze energooszczędnej. Wydawnictwo PK, Kraków 2004. 3) Markiewicz Przemysław. Przeszklone ściany osłonowe. Wydawnictwo: ARCHI - PLUS, Kraków 2008. 4) Jaworska-Michałowska Maria. Inteligenta wrażliwość współczesnych ścian. Struktura. Organizacja. Funkcjonowanie, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010. 5) Kaliszuk-Wietecka Agnieszka. Budownictwo zrównoważone wybrane zagadnienia z fizyki budowli. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016. 6) Marchwiński Janusz, Zielonko-Jung Katarzyna. Łączenie zaawansowanych i tradycyjnych technologii w architekturze proekologicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012. 7) Miśniakiewicz Elżbieta, Skowroński Wojciech. Rysunek techniczny budowlany. Wydawnictwo Arkady, 2008. 8) Tymkiewicz Joanna. Funkcje ścian zewnętrznych w aspektach badań jakościowych. Wpływ rozwiązań architektonicznych elewacji na kształtowanie jakości budynku, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2012. Literatura uzupełniająca: 9) Informacje dotyczące technologii i materiałów budowlanych – katalogi, informatory, strony internetowe firm specjalistycznych.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się