- Nazwa przedmiotu:
- Kształtowanie detalu budowlanego
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Wiesław Rokicki, dr inż. arch. Ewelina Gawell
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura
- Grupa przedmiotów:
- Kod przedmiotu:
- J-04KT-Bd
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- sem.1 Materiałoznawstwo, sem.2.Bud.1., sem.3. Bud2.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Rozszerzenie podstawowych wiadomości dotyczących ustrojów i elementów budynku o elementy wykończeniowe i uprzemysłowione występujące we współczesnym budownictwie (ściany kurtynowe, okładziny ścienne, podłogi podniesione, sufity podwieszone, itp.). Nabywanie wiedzy oraz umiejętności w zakresie zastosowania zaawansowanych rozwiązań systemowych i indywidualnych oraz prac wykończeniowych w procesie realizacji obiektu budowlanego.
- Treści kształcenia:
- W semestrze studenci opracowują wybrane systemowe rozwiązania technologiczne z uwzględnieniem detali budowlanych w interdyscyplinarnym współdziałaniu (obiekt małej użyteczności publicznej). W ramach przedmiotu Projekt architektoniczny – dom. Kształtowania detalu architektonicznego są doprecyzowane rozwiązania technologiczno-materiałowe sugerowane w projekcie architektonicznym.
Na podstawie przyjętych podkładów rysunkowych budynku użyteczności publicznej studenci opracowują jego konstrukcję w uzgodnionym zakresie (przedmiot Konstrukcje KII). Wybrane podstawowe fragmenty budynku stanowiące stan surowy są uzupełniane elementami wykończeniowymi o technologiczne rozwiązania systemowe, w tym izolacje (m.in. okładziny ścienne, przeszklenia w postaci ścian kurtynowych, sufity podwieszone, podłogi podniesione, tarasy zewnętrzne, itd.).
Na ćwiczeniach na bazie budynku studenci wykonują zadanie projektowe dotyczące rozwiązań elewacji oraz wybranych elementów wykończeniowych i izolujących w integracji z pokrewnymi przedmiotami technicznymi. Zakres opracowania obejmuje systemowe okładziny ścienne, przeszklenia w postaci ścian kurtynowych, sufity podwieszone, podłogi podniesione, tarasy zewnętrzne, itp.
- Metody oceny:
- Wykorzystanie wiedzy do wykonania zadań projektowych.
Egzamin.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Budownictwo Ogólne – praca zbiorowa,
Tom 3. Elementy Budynków, podstawy projektowania Arkady 2008.
Tom 4. Konstrukcje Budynków Arkady 2009.
2) Celadyn Wacław. Przegrody przeszklone w architekturze energooszczędnej. Wydawnictwo PK, Kraków 2004.
3) Markiewicz Przemysław. Przeszklone ściany osłonowe. Wydawnictwo: ARCHI - PLUS, Kraków 2008.
4) Jaworska-Michałowska Maria. Inteligenta wrażliwość współczesnych ścian. Struktura. Organizacja. Funkcjonowanie, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010.
5) Kaliszuk-Wietecka Agnieszka. Budownictwo zrównoważone wybrane zagadnienia z fizyki budowli. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.
6) Marchwiński Janusz, Zielonko-Jung Katarzyna. Łączenie zaawansowanych i tradycyjnych technologii
w architekturze proekologicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012.
7) Miśniakiewicz Elżbieta, Skowroński Wojciech. Rysunek techniczny budowlany. Wydawnictwo Arkady, 2008.
8) Tymkiewicz Joanna. Funkcje ścian zewnętrznych w aspektach badań jakościowych. Wpływ rozwiązań architektonicznych elewacji na kształtowanie jakości budynku, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2012.
Literatura uzupełniająca:
9) Informacje dotyczące technologii i materiałów budowlanych – katalogi, informatory, strony internetowe firm specjalistycznych.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się