- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie uniwersalne
- Koordynator przedmiotu:
- Prof.dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura
- Grupa przedmiotów:
- Kod przedmiotu:
- J-02KH-Pu
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 18
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej dla człowieka – jednostki, w zakresie teorii i metodologii projektowania, w ujęciu projektowania dla wszystkich (z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych).
Teoretyczne wprowadzenie do problemów projektowania przestrzeni dla człowieka jako jednostki z praktycznym poznaniem metod i sposobów oraz uwarunkowań projektowania w tej skali, z zastosowaniem pełnej integracji formy - funkcji – konstrukcji – systemów instalacji w odniesieniu do obiektów drobnoskalowych w mieście i krajobrazie otwartym, fundowanych na stałe lub mobilnych. Teoria architektury na tle socjologii , psychologii, antropologii i filozofii kultury. Wprowadzenie i promocja podejścia znanego jako „projektowanie dla wszystkich” - projektowanie uniwersalne.
- Treści kształcenia:
- Tematyka wykładów:
1. Współczesna wiedza nt. potrzeb człowieka w środowisku i przestrzeni - cz. I / teorie starożytnych, źródła kanonów i standardów, prymat geometrii XVIII w. - kryteria funkcjonalności /.
2. Współczesna wiedza nt. potrzeb człowieka w środowisku i przestrzeni - cz. II / relacje człowieka z otoczeniem, rola zmysłów i ciała, teoria percepcji W. Gibbsona, pojęcia elementarne, środowisko potencjalne i efektywne, „jednostka indywidualna” i „osoba”, teoria projektowania uniwersalnego /
3. Pojęcia podstawowe - człowiek, środowisko, funkcjonalność środowiska. Antropometria i ergonomia. Ludzie sprawni i niepełnosprawni / źródła standardów, zasady projektowania, grupy odbiorców, percepcja i poznanie, hierarchizacja potrzeb człowieka, teoria A. Maslowa /.
4. Warsztaty: „Niepełnosprawność - co to naprawdę znaczy?” - cz. I / symulacja wykonywania różnych czynności w budynku WA PW w sytuacji osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim i niewidomej /.
5. Warsztaty: „Niepełnosprawność - co to naprawdę znaczy?” - cz. II symulacja wykonywania różnych czynności w budynku WA PW w sytuacji osoby niewidomej
6. Fizyczne uwarunkowania funkcjonalności otoczenia. Orientacja i mobilność w otoczeniu. Pokonywanie odległości /poziomy pojęcia funkcjonalności - fizyczny, psychologiczny, emocjonalny, estetyczny, parametry przestrzeni, poruszanie aktywne i pasywne, bezpieczne dystanse, chodzenie - widzenie, poziomy wzroku, czynności ludzi na wózkach /.
7. Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: pokonywanie różnic poziomów / parametry przestrzeni dla aktywnego i pasywnego pokonywania różnic poziomów, warunki ogólne schodów, pochylni, wind, podnośników, schodów ruchomych /.
8. Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: dynamika siedzenia, leżenie /antropometria i fizjologia siedzenia, parametry siedzisk, zasięgi rąk, poziomy blatów, czynności i parametry przestrzeni w pozycji siedzącej /
9. Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: warunki przestrzenne dla higieny i procesów metabolicznych człowieka /higiena i jej przestrzeń, higiena współczesna, parametry przestrzenne i wyposażenie pomieszczeń higieny /
10. Funkcjonalność na poziomie psychologicznym i emocjonalnym / prywatność, terytorialność, przestrzeń osobista /
11. Funkcjonalność na poziomie psychologicznym i emocjonalnym / teorie E. Hall’a, I. Altmanna, A. Rapoporta, teoria przestrzeni defensywnej /.
12. Funkcjonalność na poziomie estetycznym - cz. I / człowiek jako obserwator i jednostka kontemplująca, zagadnienia estetyki formalnej - porządek, wewnętrzna struktura przestrzeni /.
13. Funkcjonalność na poziomie estetycznym - cz. II / estetyka symboliczna, przekaz i symbol w architekturze, jednostkowe uwarunkowania odczytu i interpretacji symboli w przestrzeni , zmiany kulturowe w tym obszarze
14. Uwarunkowania twórczości architektonicznej – architekt jako twórca odpowiedzialny społęcznie i jako odbiorca architektury. Rola architektów i ich działalności w rozwoju kultury , uwarunkowania dyskusji i krytyki architektonicznej
15. TEST SPRAWDZAJĄCY
- Metody oceny:
- Test sprawdzający
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura
1. Angier, N., Kanon. Wyprawa galopem przez piękne podstawy nauki. 2008, Warszawa: Prószyński i S-ka.
2. Norberg-Schulz, C., Bycie, przestrzeń, architektura. Biblioteka Architekta. 2000, Warszawa: Murator.
3. Rasmussen, S.E., Odczuwanie Architektury. Biblioteka Architekta. 1999, Warszawa: Murator.
4. Ackerman, D., Historia naturalna zmysłów. 1994, Warszawa: Książka i Wiedza.
5. Vigarello, G., Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku. 1996, Warszawa: Wab.
6. Kuryłowicz, E., P. Johnni, and C. Thuresson, Projektowanie uniwersalne. Sztokholm miasto dla wszystkich. wydanie pierwsze ed. 1996, Warszawa: CEBRON. 2005, Warszawa: Integracja.
7. Bloomer, K.C. and C.W. Moore, Body, memory, and architecture. 1977, New Haven: Yale University Press. xii, 147 p.
8. Chardin, T.d., Człowiek. 1984, Warszawa: IW PAX.
9. Evers, B., C. Thoenes, and Kunstbibliothek (Berlin Germany), Architectural theory : from the Renaissance to the present : 89 essays on 117 treatises. 2003, K*ln [Germany] ; Los Angeles [Calif.[Taschen. 845 p.
10. Koolhaas, R., Delirious New York : a Retroactive Manifesto for Manhattan. New ed. 1994, New York: Monacelli Press. 317 p.
11. Liu, Y., Developing Digital Architecture : 2002 FEIDAD award. 2003, Basel ; Boston: Birkhäuser. 213 p.
12. Rykwert, J., The Dancing Column : on Order of Architecture. 1996, Cambridge, Mass.: MIT Press. xviii, 598 p.
13. Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press, reprint Birkhauser. 243 p.
14. Lang, J.T., Creating architectural theory : the role of the behavioral sciences in environmental design. 1987, New York: Van Nostrand Reinhold Co. ix,
15. Tatarkiewicz, W., Historia Estetyki. 2009, Warszawa: PWN.
16. Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press
17. Ghyka, M.C., Złota liczba. 2001, Kraków: Universitas.
18. Jędrzejczyk, D., Geografia humanistyczna miasta. 2004, Warszawa: WA Dialog.
19. Panero, J. and M. Zelnik, Human dimension & interior space : a source book of design reference standards. 1979, New York: Whitney Library of Design. 320 p.
20. Omelańczuk, I., ABC mieszkania bez barier. 2003, Warszawa: Fundacja Dom Dostępny.
21. Van Schaik, L., Spatial intelligence : new futures for architecture. 2008, Chichester, England ; Hoboken, NJ: Wiley. 208 p.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się