- Nazwa przedmiotu:
- Architektura krajobrazu
- Koordynator przedmiotu:
- : dr. inż. arch. krajobrazu Kinga Zinowiec-Cieplik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura
- Grupa przedmiotów:
- Kod przedmiotu:
- J-03KH-Ak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 9
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z architekturą krajobrazu w zakresie projektowania
i budowy form architektury krajobrazu oraz warunków ochrony wartości dziedzictwa kulturowego
i przyrodniczego krajobrazu; prezentacja obszarów współpracy między architektami a architektami krajobrazu.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (15h)
1. Historia i rozwój zawodu architekta krajobrazu w świetle wyzwań XIX , XX i XXI wieku na świecie
i w Polsce.
2. Definicja krajobrazu.
3. Parki miejskie we współczesnej sztuce krajobrazu - od zerwania prymatu funkcji and formą (Park de La
Villette) do procesów naturalnej sukcesji (Park Duisburg Nord).
4. Projektowanie krajobrazu - walka o bioróżnorodność w XXI wieku
5. Projektowanie przestrzeni rekreacji dla wszystkich.
6. Historia ekologicznych/zrównoważonych idei projektowania II poł. XX w. i początków XXI w.
7. Miasto jako ekosystem - usługi ekosystemowe i zielona/błękitna infrastruktura.
8. Rezyliencja krajobrazu w XXI wieku.
9. Projektowanie regeneratywne, integralne i otwarte - proces w projektowaniu.
10. Projektowanie w bliskim kontakcie z naturą.
11. Cele zrównoważonego rozwoju w praktyce projektowej.
12. Techniki cyfrowe w architekturze krajobrazu.
- Metody oceny:
- Sprawdzian, projekty analityczne i projekty uzupełniające
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
• Bohem A., O czynniku kompozycji w planowaniu przestrzennym, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2016.
• Majdecki L., Historia ogrodów, T1i T2, PWN, Warszawa 2007-2016.
• Norberg - Schulz Ch., Bycie przestrzeń architektura, Murator, 2000, Warszawa; rozdział: Poziomy przestrzeni architektonicznej. Krajobraz str. 71.
• Rostański K., Natura modelowana, elementy naturalistyczne w kompozycji urbanistycznej, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2012. http://www.krzysztof.rostanski.pl/Publikacje/Natura%20modelowana.pdf
• Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa 2009.
• Solarek K., Ryńska E.D., Mirecka M., Urbanistyka i architektura w zintegrowanym gospodarowaniu wodami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2016.
• Sosnowski L., Wójcik A.I., Ogrody - zwierciadła kultury. Zachód, Universitas, Kraków 2008.
• Sosnowski L., Wójcik A.I., Ogrody - zwierciadła kultury. Ogrody Wschodu, Universitas, Kraków 2004.
• Yi Fu Tuan, Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa 1987.
• Zinowiec -Cieplik K. (red.), Projektowanie obiektów architektury krajobrazu część 1, wyd. sztukaogrodusztukakrajobrazu.pl, Warszawa, 2016.
http://sztukakrajobrazu.pl/skrypt_1.pdf
• Zinowiec-Cieplik K. (red.), Projektowanie obiektów architektury krajobrazu część 1, wyd. sztukaogrodusztukakrajobrazu.pl, Warszawa, 2016.
http://sztukakrajobrazu.pl/skrypt_2_.pdf
Literatura uzupełniająca:
• Bogdanowski J., Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Ossolineum, Wrocław – Kraków 1976.
• Conran T., Pearson, D., Nowoczesne ogrody, Arkady, Warszawa2000,.
• DeKay M., Integral Sustainable Design: Transformative Perspectives, Routledge, 2011.
• Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, 2013, Warszawa.
• Jellicoe G.A, Jellicoe S., The Landscape of Man, Thames and Hudson, 1995.
• Losantos A. i in., Krajobraz miejski, Tmc, warszawa 2008.
• Lyle J.T. Regenerative Design for Sustainable Development, Wiley, 1994.
• Lyle J.T., Woodward J. Design for Human Ecosystems: Landscape, Land Use, and Natural Resources. Island Press, 1994.
• Mang P., Haggard B., Regenerative Development and Design: A Framework for Evolving Sustainability, Wiley. 2016.
• Popek S., Barwy i psychika, wyd. UMCS, Lublin, 2008.
• Twarowski M., Słońce w architekturze, Arkady, Warszawa 1996.
Źródła internetowe
• http://www.play-scapes.com/
• https://naukaoklimacie.pl/
• https://sustainabledevelopment.un.org/?menu=1300
• https://uslugiekosystemow.pl/baza-wiedzy/publikacje/poradnik-teeb-dla-miast/
• https://www.interreg-central.eu/Content.Node/Definitions.html
• https://ec.europa.eu/environment/nature/ecosystems/docs/green_infrastructure_broc.pdf
• https://www.stockholmresilience.org/research/research-news/2015-02-19-what-is-resilience.html
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się