Nazwa przedmiotu:
Architektura krajobrazu
Koordynator przedmiotu:
: dr. inż. arch. krajobrazu Kinga Zinowiec-Cieplik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
J-03KH-Ak
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
9
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z architekturą krajobrazu w zakresie projektowania i budowy form architektury krajobrazu oraz warunków ochrony wartości dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego krajobrazu; prezentacja obszarów współpracy między architektami a architektami krajobrazu.
Treści kształcenia:
Wykłady (15h) 1. Historia i rozwój zawodu architekta krajobrazu w świetle wyzwań XIX , XX i XXI wieku na świecie i w Polsce. 2. Definicja krajobrazu. 3. Parki miejskie we współczesnej sztuce krajobrazu - od zerwania prymatu funkcji and formą (Park de La Villette) do procesów naturalnej sukcesji (Park Duisburg Nord). 4. Projektowanie krajobrazu - walka o bioróżnorodność w XXI wieku 5. Projektowanie przestrzeni rekreacji dla wszystkich. 6. Historia ekologicznych/zrównoważonych idei projektowania II poł. XX w. i początków XXI w. 7. Miasto jako ekosystem - usługi ekosystemowe i zielona/błękitna infrastruktura. 8. Rezyliencja krajobrazu w XXI wieku. 9. Projektowanie regeneratywne, integralne i otwarte - proces w projektowaniu. 10. Projektowanie w bliskim kontakcie z naturą. 11. Cele zrównoważonego rozwoju w praktyce projektowej. 12. Techniki cyfrowe w architekturze krajobrazu.
Metody oceny:
Sprawdzian, projekty analityczne i projekty uzupełniające
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: • Bohem A., O czynniku kompozycji w planowaniu przestrzennym, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2016. • Majdecki L., Historia ogrodów, T1i T2, PWN, Warszawa 2007-2016. • Norberg - Schulz Ch., Bycie przestrzeń architektura, Murator, 2000, Warszawa; rozdział: Poziomy przestrzeni architektonicznej. Krajobraz str. 71. • Rostański K., Natura modelowana, elementy naturalistyczne w kompozycji urbanistycznej, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2012. http://www.krzysztof.rostanski.pl/Publikacje/Natura%20modelowana.pdf • Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa 2009. • Solarek K., Ryńska E.D., Mirecka M., Urbanistyka i architektura w zintegrowanym gospodarowaniu wodami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2016. • Sosnowski L., Wójcik A.I., Ogrody - zwierciadła kultury. Zachód, Universitas, Kraków 2008. • Sosnowski L., Wójcik A.I., Ogrody - zwierciadła kultury. Ogrody Wschodu, Universitas, Kraków 2004. • Yi Fu Tuan, Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa 1987. • Zinowiec -Cieplik K. (red.), Projektowanie obiektów architektury krajobrazu część 1, wyd. sztukaogrodusztukakrajobrazu.pl, Warszawa, 2016. http://sztukakrajobrazu.pl/skrypt_1.pdf • Zinowiec-Cieplik K. (red.), Projektowanie obiektów architektury krajobrazu część 1, wyd. sztukaogrodusztukakrajobrazu.pl, Warszawa, 2016. http://sztukakrajobrazu.pl/skrypt_2_.pdf Literatura uzupełniająca: • Bogdanowski J., Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Ossolineum, Wrocław – Kraków 1976. • Conran T., Pearson, D., Nowoczesne ogrody, Arkady, Warszawa2000,. • DeKay M., Integral Sustainable Design: Transformative Perspectives, Routledge, 2011. • Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, 2013, Warszawa. • Jellicoe G.A, Jellicoe S., The Landscape of Man, Thames and Hudson, 1995. • Losantos A. i in., Krajobraz miejski, Tmc, warszawa 2008. • Lyle J.T. Regenerative Design for Sustainable Development, Wiley, 1994. • Lyle J.T., Woodward J. Design for Human Ecosystems: Landscape, Land Use, and Natural Resources. Island Press, 1994. • Mang P., Haggard B., Regenerative Development and Design: A Framework for Evolving Sustainability, Wiley. 2016. • Popek S., Barwy i psychika, wyd. UMCS, Lublin, 2008. • Twarowski M., Słońce w architekturze, Arkady, Warszawa 1996. Źródła internetowe • http://www.play-scapes.com/ • https://naukaoklimacie.pl/ • https://sustainabledevelopment.un.org/?menu=1300 • https://uslugiekosystemow.pl/baza-wiedzy/publikacje/poradnik-teeb-dla-miast/ • https://www.interreg-central.eu/Content.Node/Definitions.html • https://ec.europa.eu/environment/nature/ecosystems/docs/green_infrastructure_broc.pdf • https://www.stockholmresilience.org/research/research-news/2015-02-19-what-is-resilience.html
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się