- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy projektowania konstrukcji
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Hanna Michalak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowy
- Kod przedmiotu:
- J-02KT-Pk
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- „Statyka i wytrzymałość materiałów” sem. 1
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie toku postępowania w projektowaniu konstrukcji, podstawowych wymagań dotyczących obiektów budowlanych (w zakresie konstrukcji), oddziaływań konstrukcji budowlanych, a także właściwości wytrzymałościowych stali i drewna. Implementacja podanych zagadnień w przypadku projektowania belek drewnianych i stalowych z uwzględnieniem wymagań stanów granicznych nośności i użytkowalności. Analiza podstawowych przypadków wytrzymałości złożonej.
- Treści kształcenia:
- Wykłady /15 godz./ obejmują cztery bloki tematyczne:
1. Podstawowe przypadki analizy wytrzymałości złożonej, tj.: ściskanie osiowe z uwzględnieniem wyboczenia; ściskanie i rozciąganie mimośrodowe oraz zginanie ukośne;
2. Wyznaczanie odkształceń w układach statycznie wyznaczalnych;
3. Charakterystykę pracy statycznej ustrojów powierzchniowych (płyt, tarczownic, powłok i kopuł) oraz ustrojów cięgnowych;
4. Charakterystykę podstawowych wymagań dotyczących obiektów budowlanych (w zakresie konstrukcji) oraz toku postępowania w projektowaniu konstrukcji.
5. Podstawy projektowania belek stalowych i drewnianych (sprawdzenie stanów granicznych nośności i użytkowalności).
Ćwiczenia /10 godz./ prowadzone w grupach studenckich – polegają na aplikacji zagadnień przedstawionych w czasie wykładów do obliczeń statycznych w przypadku wytrzymałości złożonej (ściskania osiowego z uwzględnieniem wyboczenia) – wymiarowania słupów stalowych i drewnianych oraz projektowania belek stalowych i drewnianych z uwzględnieniem stanów granicznych nośności i użytkowalności.
Ćwiczenia komputerowe /5 godz./ realizowane w zespołach studenckich (połowa grupy studenckiej)
stanowią integralną część ćwiczeń. Celem zajęć jest przedstawienie prostych narzędzi numerycznych stosowanych w praktyce projektowej, a następnie ich implementację w projektowaniu stalowych i drewnianych słupów oraz belek.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne, egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Pyrak S., Szulborski K.: Mechanika konstrukcji dla architektów. Przykłady obliczeń. Arkady, Warszawa 2004.
2. Kolendowicz T.: Mechanika budowli dla architektów. Arkady, Warszawa 1993.
3. Janik G.: Wytrzymałość materiałów. WSiP, Warszawa 2006.
4. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W.: Wytrzymałość materiałów. Tom I i II. Arkady, Warszawa 1985.
5. Michalak H., Pyrak S.: Budynki jednorodzinne. Projektowanie konstrukcyjne, realizacja, użytkowanie. Arkady, 2013.
6. Pyrak S., Włodarczyk W.; Posadowienia budowli, konstrukcje murowe i drewniane - z uwzględnieniem eurokodów. WSiP, 2011.
7. Włodarczyk W.; Konstrukcje stalowe - z uwzględnieniem eurokodów. WSiP, 2011.
8. Łubiński M., Filipowicz A., Żółtowski W.: Konstrukcje metalowe. Arkady, 2007.
9. Praca zbiorowa pod redakcją L. Lichołai: Budownictwo ogólne. Tom 3 – elementy budynków postawy projektowania. Arkady, 2011/2015.
10. Rawska-Skotniczny A.: Obciążenia budynków i konstrukcji budowlanych według eurokodów. PWN, 2014.
Literatura uzupełniająca:
1. Kotwica J.: Konstrukcje drewniane w budownictwie tradycyjnym. Arkady, 2011.
2. Biegus A., Pogorzelski A., Runkiewicz L., Sieczkowski J., Tomana A.: Vademecum projektanta. Tom 1 - Podstawy projektowania konstrukcji budowlanych. POLCEN, 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się