Nazwa przedmiotu:
Architektura i planowanie wsi
Koordynator przedmiotu:
dr inż. arch. Anna Grabowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
obowiązkowy
Kod przedmiotu:
06-PW
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt60h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
konieczność zaliczenia przedmiotów należących do bloków projektowych na semestrach: 1, 2, 3, 4, 5 w szczególności projektów architektonicznych 03PA, 04PA i urbanistycznych 03PU, 05PU oraz przedmiotów z zakresu kontekstu projektowania 01KH-Hm, 02KH-Hm, 03KH-Hp, 03AH-Ak, 04KH-Hp, a także 04PR-I. 04PR-U
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom wiedzy na temat historii, współczesnych uwarunkowań, potrzeb i zasad zagospodarowania obszarów wiejskich z poszanowaniem ich walorów kulturowych i przyrodniczo – krajobrazowych, zgodnie z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ładu przestrzennego.
Treści kształcenia:
Tematyka zajęć projektowych obejmuje problematykę, którą można zgrupować w trzech głównych grupach tematycznych: ETAP I – faza uwarunkowań (praca zespołowa) - studia terenowe ( wyjazd jednodniowy ) do wybranej miejscowości, - zebrania materiałów wyjściowych, opracowanie dokumentacji fotograficznej i rysunkowej, rozmowy ze społecznością lokalną i przedstawicielami samorządu gminnego. Etap II – faza analiz uwarunkowań (praca zespołowa) - na podstawie studiów w terenie ( rysunków, notatek, fotografii), wykonanej inwentaryzacji urbanistycznej (1:2000) oraz innych źródeł, studenci opracowują schematy i rysunki przedstawiające analizę miejscowości pod względem charakteru rozplanowania i zabudowy oraz cech krajobrazowych (tzw. wyróżników krajobrazu i architektury wsi), które określają elementy charakterystyczne i wyróżniające wieś spośród innych wsi. Będzie to analiza urbanistyczno-architektoniczna (1:2000), panorama miejscowości, rozwinięcie wybranego fragmentu ulicy wiejskiej (1:200), przykłady architektury i krajobrazu przyrodniczego. Na podstawie oceny struktury funkcjonalno-przestrzennej i walorów przyrodniczo - krajobrazowych oraz kulturowych – studenci przedstawiają koncepcję rozwoju miejscowości w przyszłości oraz dokonują wyboru terenów nadających się pod projektowaną nową zabudowę zagrody wiejskiej, - Zajęcia projektowe tego etapu uzupełniają warsztaty projektowe prowadzone wraz ze specjalistami z różnych dziedzin / historii budowy miast i wsi, architektury polskiej, architektury krajobrazu/ Etap III - faza koncepcji architektonicznej ( praca indywidualna) - projekt zagospodarowania fragmentu wsi, na który składa się projekt zagrody rolnika (o wybranej przez studenta technologii produkcji rolnej) z funkcją usługową, która jest związana z produkcją rolną w gospodarstwie, - na projekt architektoniczny składa się: projekt zagospodarowania terenu zagrody- 1:500, działka zagrodowa z rzutami parterów budynków- 1:200, rozwinięcia krajobrazowe projektowanego zespołu budynków (w kontekście istniejącej zabudowy sąsiedzkiej) - 1:200, przekroje i elewacje zespołu budynków-1:100, wizualizacje zespołu budynków w krajobrazie i wnętrz zagrody
Metody oceny:
wykonany, omówiony i oceniony projekt
Egzamin:
nie
Literatura:
• Literatura podstawowa: • Włodarczyk J. - ARCHITEKTURA SZKOŁY, Arkady, Warszawa 1992 • Skibniewska H. - TENDENCJE ROZWOJOWE WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY, w Architektura –Murator nr 5/6, Warszawa 1986 • Ford A. - DESIGNING THE SUSTAINABLE SCHOOL, The Images Publishing Group Pty Ltd, Murgrave 2007 • Rózni autorzy - EDUCATIONAL SPACES A PICTORAL REVIEW OF SIGNIFICANT SPACES, The Images Publishing Group Pty Ltd, MELBOURNE 1998 • Brubarker C.W. i inni - PLANING AND DESIGNING SCHOOLS. The McGraw-Hill Companies, New York ... 1998 • Kramer S. - SCHOOLS EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2010 • Galindo M. - KINDERGARTENA EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2011 • Evers A. i inni - ARCHITECTURAL THEORY FROM THE RENAISSANCE TO THE PRESENT, Taschen, Köln 2006 • M. Bieńkuńska J. Grochulski K. Jaranowska M. Nowak-Janicka - STRUKTURA I PROGRAM FUNKCJONALNY SZKOLNYCH ZESPOŁÓW SPORTOWYCH JAKO SKŁADOWEJ SYSTEMU PODSTAWOWYCH ZESPOŁOW ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ, Biblioteka WA PW, Warszawa 2010 • Praca zbiorowa pod red. H. Zygnera - PROGRAMOWANIE PROJEKTOWANIE I MODERNIZACJA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PRZEDSZKOLI, Centralny Ośrodek Badawczo-Projektowy Budownictwa Ogólnego, Warszawa 1991 • Biegus A., Pogorzelski A., Runkiewicz L., Sieczkowski J., Tomana A.: VADEMECUM PROJEKTANTA. TOM 1 - PODSTAWY PROJEKTOWANIA KONSTRUKCJI BUDOWLANYCH. POLCEN, 2016. • Drobiec Ł., Jasiński R., Piekarczyk A.: KONSTRUKCJE MUROWE WEDŁUG EUROKODU 6 I NORM ZWIĄZANYCH TOM 1, 2, 3. PWN, 2014-2017. • Garwacka -Piórkowska S. Cios I.: PROJEKTOWANIE TYPOWYCH FUNDAMENTÓW BEZPOŚREDNICH I KONSTRUKCJI OPOROWYCH Z UWZGLĘDNIENIEM EUROKODÓW WRAZ Z PRZYKŁADAMI. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2014. • Łubiński M., Filipowicz A., Żółtowski W.: KONSTRUKCJE METALOWE. Arkady, 2007. • Mielczarek Z.: NOWOCZESNE KONSTRUKCJE W BUDOWNICTWIE OGÓLNYM. Arkady, 2014. • Praca zbiorowa pod redakcją L. Lichołai: BUDOWNICTWO OGÓLNE. TOM 3 – ELEMENTY BUDYNKÓW POSTAWY PROJEKTOWANIA. Arkady, 2011/2015. • Praca zbiorowa pod redakcją W. Buczkowskiego: BUDOWNICTWO OGÓLNE. TOM 4 –KONSTRUKCJE BUDYNKÓW. Arkady, 2010/2014. • Literatura uzupełniająca: • Ustawa z dn. 07.07.1994 r. Prawo Budowlane • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12. 04.2002 r. W sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Warszawa 2002 • Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. (Dz.u.2001.15poz. 142) • Załącznik nr 1 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej • Załącznik nr 4 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum • Załącznik nr 9 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, w tym dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania • Załącznik nr 10 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi • Załącznik nr 11 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum profilowanego, w tym trzyletniego liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania • Załącznik nr 15 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla młodzieży • Załącznik nr 16 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi dla młodzieży • - różnorodne zagadnienia szczegółowe (przestrzenne i kulturowe) wynikające ze specyfiki lokalizacji projektowanego obiektu (w wypadku projektu szkoły - • - aktualne normy dotyczące projektowania konstrukcji: • PN-EN 1990 – Podstawy projektowania konstrukcji • PN-EN 1991 – Oddziaływania na konstrukcje • PN-EN 1992 – Projektowanie konstrukcji z betonu • PN-EN 1993 – Projektowanie konstrukcji stalowych • PN-EN 1994 – Projektowanie zespolonych konstrukcji stalowo-betonowych • PN-EN 1995 – Projektowanie konstrukcji drewnianych • PN-EN 1996 – Projektowanie konstrukcji murowych
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się