Nazwa przedmiotu:
Elementy projektowania
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. arch. Anna Wierzbicka prof. uczelni
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
obowiązkowy
Kod przedmiotu:
J-01PA
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
10
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia projektowe stanowią cykl 4-ch sekwencji odpowiadających składowym kształtowania przestrzeni: analizie miejsca – tworzeniu kompozycji – poznaniu cech i roli materiału – integracji w realnym miejscu poprzednich elementów, konstrukcji i prostej funkcji, uzyskując strukturę przestrzenną o cechach architektury. Zajęcia zostaną zintegrowane z elementami wspomagającymi proces projektowy; technikami informacyjnymi (10h), materiałoznawstwem (10h) i rysunkiem odręcznym (10h).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt120h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie elementów projektowania architektonicznego Jak i poznanie metod kształtowania przestrzeni architektonicznej w zakresie jej elementów i cech oraz praktyki tworzenia nowej jakości przestrzeni. Celem wykorzystania rysunku odręcznego do procesu projektowania jest wzbudzenie świadomości przestrzeni rzeczywistej jako miejsca realizacji zadania projektowego. Zrozumienie wagi indywidualnej analizy projektowanych form przestrzennych i ich zapisu w oparciu o zróżnicowane środki wyrazu plastycznego.
Treści kształcenia:
Treści kształcenia Ćwiczenia projektowe /110 godz./ Praktyczny sprawdzian w 4-ch sekwencjach odpowiadających elementom kształtowania przestrzeni: 1. „Miejsce, nie-miejsce” : analiza poprzez wizję lokalną istniejącej przestrzeni: naturalnej lub zabudowanej, zanotowanie jej, syntetyczny zapis poprzez wydobycie cech, finalnie aż do interwencji architektonicznej podkreślającej te cechy i zamieniającej przestrzeń w „miejsce” lub „nie-miejsce” zależnie od wyboru sytuacji. 2. „Kompozycja”: na tle realnej przestrzeni próba kompozycji w zadanym kontekście, najlepiej o cechach znaczeniowych, z zastosowaniem wybranych - lub wskazanych – cech kompozycji np. skala, symetria, rytm, proporcje, akcent, kontrast. 3. „Materiał”: na tle realnej przestrzeni, zakomponowana przestrzennie struktura z realnego materiału – wybranego lub wskazanego - budowlanego: drewno, szkło, stal, beton, kamień, ceramika, tworzywa sztuczne, z wydobyciem cech tych materiałów. 4. „Integracja”: na tle poznanej realnej przestrzeni zakomponowana, z zastosowaniem konkretnych materiałów i prostej konstrukcji struktura architektoniczna z zaczątkiem prostej funkcji użytkowej np. informacyjnej lub symbolicznej. Ćwiczenie ma pokazać konieczność świadomej, kontrolowanej integracji elementów składowych, poznanych w poprzednich ćwiczeniach
Metody oceny:
test sprawdzający, zaliczeniowy wykładów prezentacje ćwiczeń
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: E.T. Hall Ukryty wymiar Warszawa 1987 M.Leśniakowska Co to jest architektura Warszawa 1996 S.E. Rasmussen Odczuwanie architektury Warszawa 1999 B.Szmidt Ład przestrzeni Warszawa 1999 W.Tatarkiewicz Dzieje sześciu pojęć Warszawa 1988 Yi-Fu Tuan Przestrzeń i miejsce Warszawa 1987 P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010 P.Zumthor Atmospheres Basel Boston Berlin 2006 Literatura uzupełniająca: B.van Berkel/C. Boss Niepoprawni wizjonerzy Warszawa 1999 A. de Botton Architektura szczęścia Warszawa 2010 Z.Herbert Barbarzyńca w ogrodzie Wrocław 1995 Z.Kamiński Dzieje życia – w pogoni za sztuką Warszawa 1975 K.Kucza-Kuczyński Zawód-architekt Warszawa 2004 Ch.Norberg-Schulz Znaczenie w architekturze Zachodu Warszawa 1999 M.Tulli Sny i kamienie Warszawa 1999
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się