- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie konstrukcji stalowych na warunki pożarowe
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Paweł Artur Król
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1080-BU000-MSP-0573
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz., praca własna studenta nad zadaniami projektowymi – 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 34 godz. = 1,5 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz., konsultacje 4 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 37 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia 15 godz., praca nad zadaniem projektowym 20 godz., konsultacje 2 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Wymagana jest wiedza z zakresu projektowania elementów, połączeń i węzłów konstrukcji stalowych (w tym znajomość metody składnikowej) oraz mechaniki budowli i wytrzymałości materiałów (w zakresie kursu inżynierskiego).
- Limit liczby studentów:
- max. 2 grupy po 12-14 osób każda
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie Studentom niezbędnej wiedzy i umiejętności wymaganych przy weryfikacji nośności istniejących oraz obliczania i projektowania nowych konstrukcji stalowych, z uwzględnieniem oddziaływań termicznych występujących w nadzwyczajnej sytuacji projektowej, jaką jest pożar. 
W ramach przedmiotu przewidziano zarówno część teoretyczną (wykładową) - mająca na celu prezentację zasad i procedur zawartych w normach projektowania, zilustrowanych przykładami, jak i część praktyczną polegającą na wykonaniu nieskomplikowanych ćwiczeń obliczeniowych/zadań projektowych z zakresu wymiarowania wybranych elementów i połączeń konstrukcyjnych.
- Treści kształcenia:
- [1].	Wymagania podstawowe wynikające z przepisów obowiązującego prawa. 
[2].	Odporność pożarowa – kryteria, jakim muszą odpowiadać elementy konstrukcji. 
[3].	Stan normalizacji – wprowadzenie do norm PN-EN 1991-1-2 i PN-EN 1993-1-2. 
[4].	Podstawy projektowana i metody weryfikacji bezpieczeństwa konstrukcji. Poziomy i modele analizy konstrukcji. 
[5].	Oddziaływania termiczne w warunkach pożaru. Nominalne i naturalne modele pożaru.
[6].	Zasady kombinacji obciążeń. Efekty oddziaływań mechanicznych. 
[7].	Obliczeniowe właściwości mechaniczne i termiczne stali konstrukcyjnych. Zmienność właściwości materiałowych w funkcji temperatury. 
[8].	Ocena odporności pożarowej. Proste Modele Obliczeniowe (PMO) i Zaawansowane Modele Obliczeniowe (ZMO). 
[9].	Narastanie temperatury w stali. Elementy nieizolowane i izolowane.
[10].	Ocena nośności elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem kryteriów wytrzymałościowych. 
[11].	Ocena nośności elementów konstrukcyjnych w domenie temperaturowej. 
[12].	Ochrona elementów stalowych konstrukcji przed wpływem temperatury pożarowej – środki ochrony biernej.
[13].	Przykłady obliczeniowe dotyczące sprawdzenia nośności elementów i połączeń konstrukcji stalowych, wystawionych na działanie ognia.
- Metody oceny:
- Ocenie podlega część ćwiczeniowa. Student – wykorzystując zdobytą w trakcie zajęć wiedzę i umiejętności oraz korzystając z zaprezentowanych przykładów obliczeniowych – w ramach pracy własnej, wykonuje samodzielnie wskazane zadania projektowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1].	PN-EN 1993-1-2:2007 – Eurokod 3: Projektowanie konstrukcji stalowych - Część 1-2: Reguły ogólne – Obliczanie konstrukcji z uwagi na warunki pożarowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2007.
[2].	PN-EN 1991-1-2:2006 – Eurokod 1: Oddziaływania na konstrukcje – Część 1-2: Oddziaływania ogólne – Oddziaływania na konstrukcje w warunkach pożaru, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2006.
[3].	PN-EN 1990:2004 – Eurokod – Podstawy projektowania konstrukcji, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2004.
[4].	ENV 1993-1-2 – General rules, Structural fire design, CEN, Brussels 1995.
[5].	ECCS Technical Note 92, Explanatory Documents to ECCS No 89, Fire resistance of steel structures, Brussels 1996.
[6].	Buchanan A.H.: „Structural Design for Fire Safety”; ISBN 0-471-89060-X, John Wiley & Sons Ltd., 2002.
[7].	Franssen J.-M., Zaharia R.: „Design of Steel Structures subjected to Fire”; ISBN 2-930322-99-3, University of Liege, 2005.
[8].	Franssen J.-M., Vila Real P.: „Fire Design of Steel Structures” 2nd Edition, series ECCS Eurocode Design Manuals, ISBN 978-3-433-03143-8, Ernst & Sohn, Berlin 2015.
[9].	Król P.A.: „Random Parameters and Sources of Uncertainty in Practical Fire Safety Assessment of Steel Building Structures”; Periodica Polytechnica Civil Engineering, Volume 61, No 3 (2017), paper 9833, pp. 398-411, https://doi.org/10.3311/PPci.9833.
[10].	Król P.A.: „Practical Fire Safety Assessment of Steel-Beam Floors Made According to the Old Technologies – an Exemplary Case Study. Influence of the Initial Assumptions on the Final Results of Analyses”; Periodica Polytechnica Civil Engineering, Volume 61, No 4 (2017), paper 9662, pp. 857-872, https://doi.org/10.3311/PPci.9662.
[11].	Maślak M.: „Trwałość pożarowa stalowych konstrukcji prętowych”; ISBN 0860-097X, Politechnika Krakowska, 2008. 
[12].	Wang Y. C.: „Steel and Composite Structures. Behaviour and Design for Fire Safety”; ISBN 0-415-24436-6; Spon Press, 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- https://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=464
- Uwagi:
- Materiały dydaktyczne do przedmiotu zostały przygotowane w Projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III Szkolnictwo Wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych „NERW PW Nauka – Edukacja – Rozwój - Współpraca”.
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W1
- Student zna zasady obliczania i projektowania konstrukcji stalowych z uwzględnieniem oddziaływań pożarowych.
 Weryfikacja: Poprawne wykonanie zadań projektowych.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K2_W06, K2_W10, K2_W11_KBI, K2_W12_KBI, K2_W13_KBI
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U1
- Potrafi zaprojektować lub zweryfikować nośność rozciąganego, ściskanego, zginanego lub ściskanego mimośrodowo stalowego elementu konstrukcyjnego poddanego oddziaływaniom pożarowym (w domenie termicznej lub wytrzymałościowej).
 Weryfikacja: Poprawne wykonanie zadań projektowych.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K2_U04, K2_U08, K2_U11_KBI, K2_U13_KBI, K2_U14_KBI
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U15
- Efekt U2
- Potrafi zaprojektować lub zweryfikować nośność wybranego połączenia śrubowego/spawanego stalowych elementów konstrukcyjnych poddanego oddziaływaniom pożarowym.
 Weryfikacja: Poprawne wykonanie zadań projektowych.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K2_U04, K2_U11_KBI, K2_U13_KBI, K2_U14_KBI
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U15
- Efekt U3
- Poprawnie przetwarza, opracowuje i interpretuje wyniki przeprowadzonych obliczeń, dokonując ich krytycznej oceny.
 Weryfikacja: Poprawne wykonanie zadań projektowych.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K2_U05
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K1
- Potrafi określić kolejność zadań podczas wykonywania ćwiczenia projektowego. Ma świadomość odpowiedzialności pracy inżyniera budowlanego – projektanta konstrukcji. 
 Weryfikacja: Poprawne (w sensie merytorycznym) wykonanie zadań projektowych. Subiektywna ocena zrozumienia analizowanych zagadnień poprzez ustną obronę całości projektu.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K2_K01, K2_K02, K2_K03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07