Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Koordynator przedmiotu:
dr Alina Naruniec
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika i Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty ekonomiczno-społeczne
Kod przedmiotu:
ZZLUZ
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godz: 45 godz studiowanie materiałów, 12 godz konsultacje i test końcowy, 20 godz - rozwiązywanie zadań domowych
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie jest wymagane wcześniejsze zaliczenie innego przedmiotu ekonomiczno-społecznego.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień pracy kierowniczej ze wskazaniem umiejętności niezbędnych do nowoczesnego zarządzania w zmieniającym się otoczeniu. Oczekuje się, że po zakończeniu przedmiotu, student będzie wiedział: - w jaki sposób nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi wpływa na sukces organizacji i sukces kierownika - jak to realizować w praktyce. Służy temu poznanie problematyki motywowania, skutecznego kierowania i doskonalenia umiejętności niezbędnych w budowaniu zespołu.
Treści kształcenia:
Znaczenie czynnika ludzkiego w zarządzaniu przedstawione jest poprzez omówienie zagadnień takich jak: - zachowania organizacyjne: warunki efektywności pracy zespołowej, role zespołowe - przywództwo: przegląd teorii oraz przywództwo w praktyce, - motywacja: przegląd teorii i motywowanie w praktyce kierowniczej, - umiejętności interpersonalne w zarządzaniu: komunikacja interpersonalna, prowadzenie negocjacji, asertywność, zarządzanie konfliktami, radzenie sobie ze stresem - potencjał społeczny organizacji: rekrutacja, szkolenie i doskonalenie, systemy ocen pracowniczych
Metody oceny:
Ocenie podlega samodzielne wykonanie przez studenta 3 zadań (prac pisemnych) w trakcie zajęć oraz konieczne jest uzyskanie co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym w trakcie egzaminu. W ramach prac pisemnych w trakcie przedmiotu - student wybiera jeden z czterech przypadków do analizy oraz opracowuje zagadnienie wybrane przez niego z tematyki przedmiotu. Ponadto student odpowiada na pytania kwestionariusza badania swojej roli zespołowej. Wynik testu egzaminacyjnego ma wagę 0,7, a ocena prac pisemnych przygotowanych przez studenta przed egzaminem ma wagę 0,3 w ocenie końcowej studenta.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, rozdz. VIII: Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna, rozdz. IX: Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji. 2. P. Makin, C. Cooper, Ch.Cox, Organizacja a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. 3. Harvard Business Review, Harvard Business School Press, Przywództwo, Wydawnictwo Helion, 2005. 4. S. Robbins, Zasady zachowania w organizacji. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2001. 5. P. Drucker, Zarządzanie w XXI wieku. Muza SA, Warszawa 2000
Witryna www przedmiotu:
https://inz.okno.pw.edu.pl/
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka

Weryfikacja: samodzielna analiza przypadku, trafne wykorzystanie koncepcji teoretycznych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W08, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK, III.P6S_WK.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka

Weryfikacja: autoanaliza swoich predyspozycji i umiejętności przedstawiona w opracowaniach wybranych zagadnień
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U05, K_U02, K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UU, I.P6S_UK, III.P6S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka
współdziałanie, zarządzanie swoimi emocjami i rozumienie emocji innych (inteligencja emocjonalna), skuteczne komunikowanie się i motywowanie
Weryfikacja: umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej, doskonalenie swoich kompetencji w oparciu o autoanalizę
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05, K_K03, K_K01, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KR, I.P6S_KO

Profil praktyczny - wiedza

Charakterystyka
kierowanie zespołem pracowników, motywowanie, ocena wyników pracy
Weryfikacja: samodzielna analiza przypadku i opracowanie wybranych zagadnień
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Charakterystyka
skuteczna komunikacja interpersonalna i w organizacji, zarządzanie czasem (określanie priorytetów, asertywność
Weryfikacja: opracowanie wybranych zagadnień przedmiotu w oparciu o autoanalizę własnych doświadczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Charakterystyka
skuteczne pełnienie roli kierowniczej, rozumienie uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych wypełniania funkcji kierowniczych
Weryfikacja: wzrost samoświadomości w zakresie własnych kompetencji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: