- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie jakością
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Paweł Grabowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- CN1A_02
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, przygotowanie pisemnego opracowania na zadany temat - 10, przygotowanie do kolokwium - 15, Razem - 50
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie zarządzania jakością.
- Treści kształcenia:
- W1 - Zarządzanie jakością - wprowadzenie: interpretacja kategorii jakości, zarządzanie - definicje; W2 - Etapy rozwoju zarządzania jakością, strategiczne znaczenie jakości w przedsiębiorstwie, uwarunkowania procesu kształtowania jakości; W3 - Koncepcje zarządzania jakością: cykl Deminga, Kaizen, six sigma; W4 - TQM; W5 - Normalizacja jakości: rozwój normalizacji jakości, Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO - działalność; W6 - Metody zarządzania jakością: podział metod zarządzania jakością, projektowanie eksperymentów (DOE), metoda QFD, dom jakości, analiza rodzajów skutków możliwych błędów (FMEA), statystyczne sterowanie procesem (SPC), karty kontrolne Shewarta, kanban, metoda 5S, metoda Poka-Yoke; W7 - Narzędzia zarządzania jakością: podział narzędzi zarządzania jakością, tradycyjne narzędzia zarządzania jakością: diagram Ishikawy, diagram Pareto; nowe narzędzia zarządzania jakością: diagram pokrewieństwa; dodatkowe narzędzia: burza mózgów; W8 - Systemy zarządzania w przedsiębiorstwie: system zarządzania jakością według normy ISO 9001, system zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym według ISO/TS16949; W9 - System zarządzania środowiskiem według normy ISO 14001; system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według PN 18001, OHSAS 18001; W10 - System zarządzania jakością w laboratorium badawczym według ISO 17025; zintegrowane systemy zarządzania; W11 - Norma ISO 9001: szczegółowe omówienie normy, procedury systemowe i kontrola funkcjonowania systemu, budowanie systemu zarządzania jakością w oparciu o normę ISO 9001, wdrażanie systemu w przedsiębiorstwie; W12 - Certyfikacja systemów zarządzania jakością: akredytacja, certyfikacja, audyty certyfikacyjne; W13 - Nagrody jakości: światowe nagrody jakości, europejskie nagrody jakości, krajowe i regionalne nagrody jakości - kryteria przyznawania, znaczenie nagród, aspekt marketingowy nagród jakości; W14 - Koszty jakości: definicja, rodzaje kosztów jakości, koszty jakości wg TQM i norm
- Metody oceny:
- Na koniec zajęć dydaktycznych przewiduje się testowe kolokwium sprawdzające. Z kolokwium przewiduje się 20 pkt, przy czym do zaliczenia wymaga się uzyskanie minimum 11 pkt. Studenci przygotowują pisemne opracowanie na zadany temat w grupach 2-3 osobowych. Za opracowanie można uzyskać do 20 pkt., przy czym do zaliczenia wymaga się uzyskania minimum 10pkt. Łącznie można uzyskać 40 pkt. Przewiduje się jedno kolokwium poprawkowe, z którego można uzyskać 20pkt (do zaliczenia niezbędne jest 11pkt). Przeliczenie sumy punktów na ocenę końcową:
<21 – 2,0 (niedostateczny);
21-25 – 3,0 (dostateczny);
26-29 – 3,5 (dość dobry);
30-34 – 4,0 (dobry);
34-37 – 4,5 (ponad dobry);
38-40 – 5,0 (bardzo dobry).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Praca zbiorowa pod red. Bagiński J.: Menedżer jakości, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2000
2. Karaszewski R.: Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Wydawnictwo: Dom Organizatora, Toruń, 2006
3. Pyzdrek T.: Quality Engineering Handbook, Marcel Dekker, 2010
4. Żemigała M.: Jakość w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 2008
5. czasopismo Problemy jakości
- Witryna www przedmiotu:
- portaliusz.pw.plock.pl
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będą przeprowadzone z wykorzystaniem platformy e-learningowej Moodle.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W19
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą: koncepcji zarządzania jakością; metod i narzędzi zarządzania jakością; systemów zarządzania jakością, środowiskiem i BHP; certyfikacji systemów zarządzania jakością; kosztów jakości.
Weryfikacja: Kolokwium testowe, Pisemne opracowanie na zadany temat.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
C1A_W19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie zarządzania jakością, środowiskiem i BHP oraz integrować te dane, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski i formułować opinie.
Weryfikacja: kolokwium testowe, Pisemne opracowanie na zadany temat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
C1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U
- Charakterystyka U05
- Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie zarządzania jakością.
Weryfikacja: Pisemne opracowanie na zadany temat.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
C1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UU