Nazwa przedmiotu:
Źródła napędu maszyn i pojazdów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Henryk Rode / adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MN2A_05
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, przygotowanie do zaliczenia - 20, razem - 50
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 20 h = 0,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z zakresu rozwiazań konstrukcyjnych i funkcjonalnych źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych, zasad doboru ich podstawowych parametrów oraz kierunków rozwoju; nabycie umiejętności dokonywania krytycznej analizy i oceny (pod względem technicznym i jakościowym) sposobu ich funkcjonowania.
Treści kształcenia:
W1 - Podstawowe pojęcia: żródło napędu, silnik, maszyna, pojazd mechaniczny, podział źródeł napedu; rys historyczny źródeł napędu, podstawy teoretyczne funkcjonowania silników spalinowych; W2 - Teoretyczne i rzeczywiste obiegi cieplne, systemy spalania w sinikach spalinowych, bilans cieplny silnika spalinowego, podstawowe charakterystyki silników spalinowych; W3 - Analiza konstrukcji współczesnych silników spalinowych; W4 - Emisja spalin silników spalinowych, metody redukcji toksycznych składników spalin; W5 - Tendencje rozwojowe konwencjonalnych silników spalinowych; W6 - Zasada funkcjonowania silnika Wankla i Stirlinga, podstawy teoretyczne funkcjonowania silników przepływowych; W7 - Podstawy teoretyczne funkcjonowania silników elektrycznych: W8 - Silniki elektryczne prądu stałego i prądu zmiennego; W9 - Serwonapędy prądu stałego i zmiennego; W!10 - Napędy hybrydowe, tendencje rozwojowe napędów maszyn i pojazdów.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium obejmującego sprawdzenie wiedzy z zakresu zagadnień omawianych podczas wykładów, w tym również wiedzy nabytej samodzielnie przez studenta ze wskazanej przez prowadzącego literatury i innych źródeł. Zaliczenie odbywa się nie później niż na ostatnich zajęciach wykładowych w semestrze. Szczegółowe zasady organizacji dla kolokwium zaliczeniowego i poprawkowego, zasady korzystania z materiałów pomocniczych oraz zasady oceny podawane są na początku zajęć dydaktycznych. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie przedmiotu, zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy Regulaminu Studiów w Politechnice Warszawskiej.
Egzamin:
nie
Literatura:
"1. Bernhart M: Silniki samochodowe, WKiŁ, Warszawa 1997 2. Dowkontt J.: Teoria silników cieplnych,WKiŁ, Warszawa 1973 3. Kuczewski Z.: Napęd elektryczny, Wydawnictwo NT, Warszawa 1972 4. Luft S.: Podstawy budowy silników, WKiŁ, Warszawa 2006 5. Łaskowiecki J.: Napędy elektryczne w automatyce i robotyce, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2011 6. Mitew E.: Maszyny elektryczne - tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2005 7. Rychter T., Teodorczuk A.: Teoria silników tłokowych, WKiŁ, Warszawa 2006 8. Wajand J.: Tłokowe silniki spalinowe, WNT, Warszawa 1998"
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W03_04
Potrafi rozróżnić rodzje źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych, zna ich przeznaczenie, podstawy teoretyczne budowy oraz konstrukcję podstawowych zespołów i zasady ich funkcjonowania.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W1÷W10)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M2A_W03_04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W05_01
Zna kierunki rozwoju źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych z szczególnym uwzględnieniem niekonwencjonalnych źródeł napędu.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W5, W10)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M2A_W05_01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W07_02
Potrafi zastosować podstawowe zasady diagnostyki serwisoweji i pokładowej źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W4)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M2A_W07_02
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U09_01
Potrafi wykorzystać metody analityczne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu budowy i funkcjonownia silników maszyn i pojazdów mechanicznych.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W2÷W3)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M2A_U09_01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U15_01
Potrafi dokonać technicznej i jakościwej analizy konstrukcji i funkcjonowania podstawowych zespołów źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych. Potrafi zidentyfikować czynniki mające wpływ na ich parametry funkcjonale.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W3; W5÷W6; W8÷W9)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M2A_U15_01
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K07_01
Rozumie potrzebę przekazywania rzetelnych informacji z zakresu wpływu funkcjonowania źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych na środowisko naturalne i środowisko pracy człowieka.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W4÷W5, W10)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M2A_K07_01
Powiązane charakterystyki obszarowe: