- Nazwa przedmiotu:
- Inwentyka biznesowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jurczak Jolanta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS:
10h wykład + 10h projekt + 15h przygotowanie do projektu + 5h konsultacje + 20h przygotowanie do prac kontrolnych + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS:
10h wykład + 10h projekt + 5h konsultacje = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6ECTS:
10h projekt + 15h przygotowanie do projektu + 5h konsultacje + 20h przygotowanie do prac kontrolnych + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Student powinien znać ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego ze względu na odwoływanie się w czasie treści wykładów do przykładów kreatywnego rozwiązywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest prezentacja sposobów rozwiązywania problemów o dowolnej złożoności wg określonej metodyki z wykorzystaniem własnej kreatywności.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład: 
2h - Istota, rola i obszary inwentyki  w kreowaniu nowatorskich rozwiązań. Próby porządkowania i intensyfikacji procesów twórczych. Typowe błędy w próbach nauczania twórczości.
1h - Teoria rozwiązywania innowacyjnych zadań – zasady, strategie  i poziomy twórczego rozwiązywani zadań, warunki skutecznego twórczego myślenia 
1h - Metoda prób i blędów (MPiB) -  powszechność i krytyczna ocena MPiB 
2h -Teoria Rozwoju Osobowości Twórczej TROT. Inżynieria twórczego myślenia. 
2h - Metody i techniki heurystyczne w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów 
2h - Psychologiczne metody pobudzania twórczości innowacyjnej 
2h - Metodyka Design Thinking - etapy procesu, metody i techniki Design Thinking  wykorzystywane w budowaniu innowacyjnych rozwiązań. 
2h - Metodyka TRIZ  - podstawy i struktura, technika i menedżment TRIZ.
1h - Zasady innowacyjne w zarządzaniu. Zaliczenie.
D. Projekt:
1h - Wprowadzenie do pracy projektowej – omówienie zasad i struktury projektu zaliczeniowego. 
2h - Trening wyobraźni i płynności skojarzeniowej.  Lewo i prawopółkulowe myślenie. Zastosowanie TRIOT – przykłady praktyczne.
2h – Zastosowanie brainstorming  A. Osborne, analizy morfologicznej i synektyki  w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów 
2h – Zastosowanie algorytmu rozwiązywania zadań wynalazczych ARIZ i metody rozwiązania idealnego – przykłady praktyczne.
2h - Przykłady zastosowania technik NLP w rozwiązywaniu problemów.
2h - Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem Design Thinking – przykłady praktyczne.
4h - Przygotowanie i omówienie projektu zastosowania wybranej metody inwentyki biznesowej w praktyce działania. Zaliczenie.
- Metody oceny:
- A. Wykład: 
1. Ocena formatywna: Egzamin w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte). 
2. Ocena sumatywna : Test wiedzy - kolokwium pisemne, zaliczające: 
	51%-65% – ocena dostateczna, 
	66%-80% – ocena dostateczna plus, 
	81%-86% – ocena dobra, 
	87%-94% – ocena dobra plus, 
    -     95%-100% – ocena bardzo dobra.
D. Projekt:
1.. Ocena formatywna: Studenci zdobywają w trakcie zajęć punkty, które decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i projekt grupowy.  
2. Ocena sumatywna: Przygotowanie projektu grupowego: 
	przygotowanie - ocena dostateczna,
	przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,
	przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,
	przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,
	przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 60% oceny podsumowującej stanowi ocena z testu wiedzy, 40%  -  stanowi ocena z projektu grupowego
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Biela, A., 2015. Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Edgar.
2.	De Bono, E., 2008. Myślenie lateralne: idee na przekór schema-tom. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
3.	Ujwary-Gil, A., 2005. Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia,  Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University.
Uzupełniająca:
1.	De Bono, E., 2010. Myślenie przeciw konfliktom. Twórcze meto-dy  rozwiązywania sporów. Warszawa: Wydawnictwo Helion.
2.	De Bono, E., 2008. Sześć myślowych kapeluszy. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
3.	Łasiński, G., 2007. Rozwiązywanie problemów w organizacji – moderacje w praktyce. Warszawa: PWE.
4.	Sloane, P., 2005. Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt I1_W01 
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania 
 Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W13
- Absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
 Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt I1_U01
- Absolwent potrafi  identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
 Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U15
- Absolwent potrafi  projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
 Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt I1_K01
- Absolwent jest gotów  do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
 Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów   do  uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
 Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: